Eräs tuttavani on joulukuun ajellut Etelä-Suomessa kesärenkailla. Parina päivänä keli on estänyt ajamisen, mutta pääasiassa on ollut täysi kesäkeli. Aivan sama oli tilanne joulukuussa 2011.
Tällainen ajelu on tietysti törkeän rikollista puuhaa ja siitä tulee langettaa ankarat rangaistukset. Jos esim. kolari tulisi, kaikki oikeusasteet toteaisivat syynä olleen kesärenkaitten käytön, vaikka ulkona olisi + 25 astetta varjossa.
Mitä sitten ovat lailliset vaihtoehdot? Autoilijat voivat tahkota nastojaan paljaaseen asvalttiin sillä seurauksella, että sekä nastat että asvaltti kuluvat. Asfaltin kuluttaminen tuottaa hiukkasia, joita päätyy ihmisen hengitysteihin aiheuttaen terveydellisiä haittoja osalle väestöstä. Kitkarenkaat ovat taasen poliisin mielestä huono vaihtoehto vesisateessa.
Tätä kirjoitettaessa Utön tienoilla meriveden lämpötila on + 5 astetta. Ei tarvita suuria ennustamisia, kun toteaa tämän talven jäävän heiveröiseksi. + 5-asteisen meriveden jäätymiseen tarvitaan nimittäin monen viikon ankarat pakkaset.
Kuitenkin uskon, että viimeistään helmikuussa Etelä-Suomenkin teillä jotain valkoista on. Sen sulaminen maaliskuussa on hidasta kuin jäitten polttelu, mutta toisaalta maaliskuussahan saa lain mukaan jo käyttää kesärenkaita.
Jos joku löytää tästä järjestelmästä jotain järjellistä, ilmoittakoon siitä liikenne- ja viestintäministeriöön valtion virastoissa noudatettavana virka-aikana (lienee keskiviikkona klo 13 – 13.15?)