Hitler ja tirkistelijät

  • Kimmo Laakso

Vuonna 1948 eräs Hollywood-käsikirjoittaja löysi natsien elokuvastudio Ufa:ta penkoessaan elokuvan nimeltä Das Ghetto. Se on olevinaan dokumentti juutalaisista. Rikkaat juutalaiset tanssivat, polttelevat sikareita mutta antavat nälkiintyneiden heimoveljiensä kuolla. Pääosassa on epäinhimillisyys ja piittaamattomuus. Tuloslaskelman viimeisellä rivillä lukee: juutalaiset ovat sikoja.

Nykyään ei olla varmoja miksi tämä elokuva tehtiin. Ehkä sen oli määrä vakuuttaa muu maailma siitä että juutalaiset ovat itse syypäitä omaan kurjuuteensa. Elokuva ei koskaan valmistunut. Leffakriitikko Ian Buruman mukaan 1990-luvulla löydetyt, lopullisesta versiosta leikatut pätkät paljastavat että elokuvan kohtaukset ovat lavastettuja. Monet ovat sitä mieltä ettei sitä näytetty koska pelättiin että elokuva saattaisi sittenkin tehdä ihmiset sympaattiseksi juutalaisten kurjuudelle.

Tästä rainasta inspiroitunut israelilainen ohjaaja Yael Hersonski on tehnyt dokumentin dokumentista. Sen nimi on A Film Unfinished. Yllättäen Hersonskin kysymys dokumenttia tehdessä ei ollut niinkään se mitä Das Ghettoa tehdessä todella tapahtui, mikä oli totta ja mikä lavastettua. Vaikka meille vuodesta toiseen muistutetaan että kaiken maailman hitlerien hirveyksien katselu on opettavaista, on kauheuksien katselussa mukana myös aimo annos tirkistelynhalua. Ennen ampumista alasti riisutut, natsien edessä kirkuvat naiset. Mitä opettavaista heidän katsomisessaan voisi olla. Hersonskin mukaan kirkuna sekoittuu perunalastupussin räpinään ja puhe kauheuksien opettavaisuudesta on pelkkää tekopyhää höpötystä.

No mitä sitten tapahtuu kun Hollywood tehtailee natsi-dokumentteja? Paljastuuko totuus natseista? Mielenkiintoista on se että että eräässä toisessa, lännenelokuvista tutun John Fordin masinoimassa propaganda-dokumentissa Nuremberg Its Lesson For Today juutalaisten saama kohtelu ei ole pääosassa. Ensimmäisten 40 min aikana ei edes viitata heihin.

New York Review of Booksiin kirjoittavan arvostelijan mukaan syy juutalaisten sivurooliin on kylmässä sodassa. Tämä elokuva tehtiin aikana jolloin Amerikan oli parasta olla Saksan kaveri.

Elokuvan alkuperäinen tarkoitus oli vakuuttaa Nurembergin syyttäjä natsien sikamaisuudesta. Vaikka syyttäjä, Mr Jackson vakuuttui dokumentteja katsottuaan natsien rikoksista ihmisyyttä vastaan hän epäili kannattiko dokumenttia näyttää tavallisille ihmisille. Näistähän saattoi tulla natsimyönteisiä. Lopulta elokuvaa ei näytetty Amerikassa. Ainoastaan saksalaiset näkivät sen. Tarkoitus oli näyttää saksalaisille millaisa sikoja he olivat ja samalla estää amerikkalaisten muuttuminen natseiksi.

Kaikkien tirkistelijöiden riemuksi Nuremberg, Its Lessons for Today on nyt ilmestynyt DVD:nä, vuosikymmenten jälkeen elokuva on rekonstruoitu alkuperäisestä materiaalista. Aikamme katselija joka mielellään tuijottaa juutalaisten ruumiskasoja palkitaan: luisevia keskistysleirin asukkaita, irroitettuja kultahampaita ja päättömiä silmälasivuoria on tarjolla vaikka kuinka paljon.

Kirjoitettaessa soi Electric Eel Shock: Bastard

1 kommentti

Kimmo Laakso

19.11.2010 18:38

Hienoa Pelargus kiitos natsidokkarivinkeistä!
Tulin muuten tuumanneeksi punkkareiden alkuperäisen tyyliä joka oli natsityylin innoittamaa. Tämä sitaatti on sivustolta http://www.punk77.co.uk/groups/punkthe.htm:

"What cannot be denied is the use of Nazi symbols, imagery and look in the initial styles and fashion of punk rock. And while these can be explained away as designed to provoke and shock, some more intellectually challenged punks may have actually believed them"

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi