Jee, Helsinki saa pyörätunnelin ydinkeskustaan!

23 miljoonan alikulkutunneli tarvitsee vielä kaupunginvaltuuston hyväksynnän.

Kuva: Aliaksei / Fotolia

Helsingin pyöräliikenteen ruuhkaisimpia ja hankalimpia kohtia on rautatieaseman edusta. Onneksi liikenne keskeisellä paikalla saa helpotusta, jos kaupunkiympäristölautakunnan tiistaina tekemä päätös Kaisaniemen ja Kansalaistorin välille rakennettavasta pyörätunnelista jää voimaan tulevassa valtuustokäsittelyssä.

Pyöräliikenteelle ytimessä on päätetty tehdä jotain jo aiemmin, mutta keinoista on käyty keskustelua. 23 miljoonan euron tunnelin vaihtoehtona on pidetty siltaa, mutta sen ongelmat ovat olleet liian jyrkässä nousussa ennen siltaa, joka rajoittaa pyöräilijöiden halua ottaa reitti käyttöön.

Nykyisellään pyöräliikenteen kipukohdat löytyvät keskustan läpi pyöräillessä, kun liikenne ohjautuu Kaivokadulle, missä pyörät kulkevat epämääräisesti kävelijöiden ja autoliikenteen seassa.

“Tiedän itse sekä pyöräilijänä että kävelijänä että tästä seuraa vaaratilanteita – pyöräilijät töötäilevät, turistit katselevat taivaalle ja kävelevät miten sattuu. Nämä vaaratilanteet, ”konfliktit”, ovat täysin turhia. Pyöräliikenne voidaan siirtää Kaivokadulta tunnelin avulla lähes kokonaan pois!” kirjoittaa Vihreiden kaupunginvaltuutettu Hannu Oskala tunnelia kannattavassa blogissaan.

“Erityisen turhia konfliktit ovat Elielinaukion ja Postitalon välisessä ”shared spacessa”. Paikassa on todennäköisesti eniten kävelijöitä per vuorokausi Suomessa ja läpi kulkee pyöräilyn pääreitti ilman selkeää linjausta. Järjetöntä. Aivan turhaan haittaa sekä kävelylle että pyöräilylle.”

Jatkosuunnittelussa auki jää lähinnä läntisen tunnelin päädyn ulostulo, jonka spiraalinmuotoista ramppia on pidetty hieman liian jyrkkänä.

Seuraavaksi lautakunta esittää tunnelin yleissuunnitelmaa kaupunginhallitukselle. Tunnelin on määrä valmistua vuonna 2023.

1 kommentti

Elmo Ensimmäinen

16.12.2018 02:24

Kaisaniemestä on jo tunneli mihin voi vetää viivan keskelle erottamaan jalankulkijat ja rautatieaseman päähän voi tehdä rampin mistä voi pyörän taluttaa ylös tai alas lopun matkaa voi taluttaa pyörää niin pääsee ajelemaan kansalaistorille. Olen mennyt useasti siitä tunneli on aivan tarpeaksi leveä kaikille eikä pyörät paljon paina vaikka kantaa portaat.Säästyisi miljoonia kun pääsisi nykyistä reittiä jollain kymmenellä tonnilla,kellään niin kiire olisi jos on niin ajakoot linnunlaulun kautta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi