Suomessa lanseerattiin huippuekologinen hiustuotemerkki, jonka pullotkin maatuvat

Ajattele, jos sampoopullostasi kasvaisikin puu.

Suomessa lanseerattiin vastikään kiinnostava, ympäristöystävällinen hiustenhoidon brändi. O’right on taiwanilainen hiustuotemerkki, joka on niin ekologinen, että sitä kutsutaan maailman vihreimmäksi. Allergioista kärsinyt taiwanilainen Steven Ko perusti merkin taistellakseen kemikaaleja ja niille altistumista vastaan.

Shampoot, hoitoaineet ja muut tuotteet on kaikki tehty mahdollisimman luonnollisista raaka-aineista mahdollisimman luonnollisin menetelmin, eikä mitään ole (luonnollisestikaan) testattu eläimillä. 

Eikä siinä vielä kaikki. O’rightilla ekoajattelu on mukana jokaisessa vaiheessa: suunnittelu, kehitys, tuotanto, logistiikka, tehtaat ja markkinointi tehdään kaikki niin, että ympäristölle ei aiheutuisi haittaa. Pääkonttori toimii aurinko- ja tuulivoimalla, ja tuotteet valmistetaan puhtaalla energialla. Tarrat, pakkaukset ja mainosmateriaali painetaan ympäristöystävällisellä soijamusteella. Tuoteselosteet painetaan vastuullisesti tuotetulle paperille. Recoffee-tuotteet valmistetaan kahviloiden kierrätetyistä kahvijätteistä ja kofeiiniuutteesta, jota saadaan kahvipavun kuorista. Läpinäkyvyyden takaamiseksi kuka tahansa toivotetaan tervetulleeksi vierailemaan tehtaalle. Merkki on voittanut lukuisia ympäristö- ja suunnittelupalkintoja.

Suomalaisesta näkökulmasta on tosin sääli, että tuottet joudutaan tuomaan Taiwanista saakka.

Ihmisillekään ei O'rightin tuotteista ole haittaa. Sarjaan kuuluu sampoita, hoitoaineita, naamioita, öljyjä, toniceja ja suihkeita, jotka ovat kaikki niin luonnollisia ja luonnonmukaisia kuin mahdollista. Säilyvyyden vuoksi ne eivät ole sataprosenttisen luonnollisia, mutta lähelle päästään: keskimääräinen luonnollisuusaste on yli 90 prosenttia. Mutta O’rightin ehkä kiinnostavin innovaatio on tree-in-the-bottle-pullo, johon on istutettu akaasiansiemeniä. Maahan kaivetusta pullosta voi oikeassa ympäristössä kasvaa puita, jotka tuottavat happea. Kofeiinisampoopullo on puolestaan valmistettu kahvinjämistä. Se on sataprosenttisesti biohajoavaa materiaalia, joten shampoo on käytettävä tietyn ajan kuluessa.

“Kun pullon kaivaa maaperään, se katoaa vuoden jälkeen. Tilalle saattaa sitten kasvaa kahvipensas”, kertoo Tanja Päivinen O’rightilta.

Luit oikein. Suurimmassa osassa tuotteiden pakkauksia on mukana pieni pahvinpala, johon on istutettu siemen. Siitä voi kotona kasvattaa itselleen kasveja, tai jos paketin heittää pois, saattaa kaatopaikasta tulla pian vihreä keidas. Kofeiinisampoossa siemen on pullon pohjassa.

Tiedämme, mitä ajattelette: joo joo, ekomerkki on ihan kiva, mutta onko se oikeasti hyvä hiuksille? Näköjään. Helsinkiläiskampaamojen ketju QHair on käyttänyt tuotteita kampaamoissaan jo neljän kokonaisen vuoden ajan, kokeillakseen ovatko ne oikeasti tehokkaita. Ja kuulemma ne ovat – ei niitä muuten enää käytettäisi.

"Haluamme testata tuotteita ja varmistua siitä, että ne toimivat ennen kuin tuomme ne markkinoille", sanoo Päivinen.

Me taas haluamme testata, millaisia eksoottisia puita ja kukkia voisimme saada siemenistä kasvatettua Suomen oloissa.

Tällä hetkellä tuotteita voi ostaa QHair-kampaamoista, ja nettikauppa avataan ensi viikolla. Tuotteet ovat esillä myös I Love Me -messuilla 20.-22.10.2017.

6 kommenttia

LettiLiisa

2.10.2017 04:14

Mites on, onko akaasiat ja muut toivottuja kasveja Suomen luonnossa? Taistelu ei toivottuja lajeja vastaan kun on käynnissä. Muuten upeaa!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ellinoor4

2.10.2017 08:46

Voi jestas, eihän tuo ole mitenkäänpäin ekoa! Kunnom viherpesut ja kuluttajan huijaamiset käynnissä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Raijuli

2.10.2017 09:24

Ei oo luonnonkosmetiikkaa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Luomun ystävä

2.10.2017 10:53

Tämä ei ole luonnonkosmetiikkaa, tarkistakaa inci! Pullo oikein mainio ajatus, mutta muuten kuluttajaa ohjataan harhaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

luonkos

2.10.2017 11:30

Hei! Kyseessä ei ole luonnonkosmetiikan tuotesarja! Shampoot esim. näyttivät sisältävän mm. MIT-säilöntäainetta, joka on yksi pahimmista allergiaa aiheuttavista ainesosista. Että ulkokuori hyvä siemenineen, sisältö ei.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Voihan viherpesu

4.10.2017 09:10

Tässä brändissä on kaikki muu hienosti mietitty ja toteutettu paitsi tuotteen sisältö...tuotteet eivät ole luonnonkosmetiikkaa ja se, että niitä voi sanoa tosi luonnollisiksi johtuu siitä, että niiden pääraaka-aine on vesi. Markkinoituja vaikuttavia raaka-aineita on tuotteissa todella vähän ja niiden kaverina kaikkea luonnonkosmetiikassa kiellettyä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi