Urban Sports: Fillarismi

200 vuotta kahdella pyörällä.

1816

Saksalainen Karl Von Drais keksii modernin polkupyörän esiasteen. Kulkupelissä on kaksi pyörää ja ohjaustanko, mutta vauhtia sille annetaan potkimalla. Toisin sanoen Von Drais keksii potkupyörän.

1839

Epävirallisen tiedon mukaan skotlantilainen seppä Kirkpatrick MacMillan keksii polkupyörän polkimet. MacMillan saa ahaa-elämyksensä, kun hän seuraa sivusta aikansa pyöräilijöitä, jotka potkivat jaloillaan vauhtia kulkupeleihinsä.

1861

Ranskassa kehitellään “velosipedi”, ketjuton polkupyörä, jossa polkimet on yhdistetty etupyörään vipuvarsin.

1868

Ihminen on oiva kisailemaan, ja niinpä polkupyöräilystä tulee nopeasti kilpailumuoto. Ensimmäinen historian tuntema kisa mitellään 1200 metrin radalla Pariisissa. Voitto menee englantilaiselle James Moorelle.

1871

Klassikko syntyy. Briteissä kehitellään pyörämalli, joka opitaan tuntemaan nimellä “penny-farthing”. Se on velosipedista parannettu malli, jossa etupyörä on huomattavasti suurempi kuin takapyörä. Pyörä saadaan tällöin nopeammaksi, koska iso pyörä kulkee yhdellä kampikierroksella pidemmän matkan kuin pieni.

1885

Englantilainen John Starley kehittelee “turvapyörän”, joka on nimensä mukaisesti aiempaa vakaampi kulkupeli. Turvapyörässä lanseerataan myös mullistava keksintö, ketjuveto.

1888

Skottilaiskeksijä John Boyd Dunlop esittelee ilmatäytteisen renkaan.

1890

Mummopyörä syntyy. Kokkolalainen Veljekset Friisin konepaja alkaa valmistaa englantilaistyyppisiä Aino- ja Wäinö -pyöriä.

1896

Pyöräily on olympialaji heti ensimmäisistä kisoista alkaen.

1903

Maailman tunnetuin vuosittain järjestettävä pyöräilykilpailu, Le Tour de France, saa alkunsa.

1938

Yhdysvaltalainen polkupyörävalmistaja Schwinn esittelee pyörän, jonka katsotaan olevan nykyisen maastopyörän esiaste.

1967

Tunturi tuo markkinoille Ponin, jokapojan ja -tytön fillarin. Satulan ja ohjaustangon korkeudessa on suuret säätövarat. Ponin kilpailijoita ovat Nopsa Kombi ja Jopo.

1970

BMX-pyöräily saa alkunsa, kun yhdysvaltalaislapset alkavat matkia pyörillään motocross-kuskeja. Liekkiin ilmiö roihahtaa 70-luvun puoliväliin mennessä.

1976

Freeman levyttää hittinsä Ajetaan me tandemilla.

1978

Queen äänittää pyöräilyn iloja ylistävän “Bicycle Racen”, josta muodostuu ehkä maailman tunnetuin polkupyöbiisi.

1981

Metsään ja maastoon. Ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu maastopyörä näkee päivänvalon.

1983

Markkinoille tuodaan ensimmäinen “polkupyörätietokone” eli kansankielellä nopeusmittari.

1984

Japanilaisyhtiö Shimano esittelee esiasteen vaihteenvalitsimesta, jollainen on nykyään käytössä useimmissa polkupyörissä.

1999

Lance Armstrong nappaa ensimmäisen seitsemästä peräkkäisestä Tour De France -voitostaan.

2001

Maailmassa on 1,4 miljardia polkupyörää. Autoja on saman arvion mukaan “vain” 340 miljoonaa.

2004

“Mäen päältä polkupyörällään voi jopa päästä jotain viittäkymppiä, jos polkee oikein kovaa eikä käytä jarruja...” Egotrippi julkaisee kappaleensa Polkupyörälaulu. Se kertoo todellisuudessa levykaupassa asioinnista.

2008

“Fikseistä” ja “sinkuloista” tulee muoti-ilmiö. Pyörissä ei ole vaihteita, fiksissä ei edes vapaaratasta, jolloin polkimet pyörivät aina takapyöränkin pyöriessä.

2011

Tunturi Vip tulee taas. 80-luvulla kehitetty Vip on yksi Suomen kaikkien aikojen myydyimmistä polkupyöristä. Markkinoille päivitetty versio.

2011

Polkupyörämarkkinan arvo on noin 45 miljardia euroa. Maailmassa myydään 130 miljoonaa pyörää vuodessa. Kaksi kolmasosaa niistä valmistetaan Kiinassa.

Lisäherkut

Fillarin tekniikka ei kestä huoltamatta ikuisesti. Intersportin liikkeistä saat pro-avun kaikkiin huoltokysymyksiin.

9 syytä tehdä se

1. Laihdu
Big Mac –indeksi: tunnin mittainen vauhdikas pyöräily kuluttaa 80-kiloiselta henkilöltä 480 kilokaloria. Se vastaa lähes yhden Big Macin energiamäärää.

2. Ole terve
Pyöräily edistää terveyttä ja vähentää sairastumisriskiä. Sydämesi ja verisuonesi voivat paremmin, joten saatat hyvinkin polkea itsellesi lisää elinvuosia.

3. Tee pieni hiilijalanjälki
Jos taitat kymmenen kilometrin työmatkasi päivittäin autolla, kertyy hiilidioksidipäästöjä vuodessa 774 kg. Polkupyörällä vastaava luku on pyöreä nolla.

4. Säästä
A-sarjan Mersun hinnalla voisi ostaa 60 tuliterää ja laadukasta polkupyörää.

5. Voita vapaa-aikaa
Työmatkalla hoidat samalla myös päivän liikuntasuorituksesi. Esimerkiksi erilliseen kuntosalikäyntiin verrattuna säästät aikaasi helposti puolitoista, jopa kaksi tuntia.

6. Ole nopeampi
Pyöräileminen voi monesti olla oman auton tai julkisen liikenteen käyttämistä nopeampi vaihtoehto. Automatka Helsingin Mannerheimintien päästä päähän voi viedä ruuhka-aikaan 25 minuuttia, kun taas pyörällä sama matka taittuisi reilussa 10 minuutissa.

7. Nauti
Työmatkan taittaminen voi olla päiväsi paras osuus, ei pakollinen paha. Sitä paitsi ruuhkassa köröttävien autoilijoiden ohittaminen on omiaan piristämään vähän harmaampaakin aamua.

8. Ole tasapainoisempi
Säästät myös hermojasi. Polkupyöräilyn on osoitettu toimivan tehokkaana stressinlievittäjänä – tehokkaampana kuin kehätien ruuhkassa jonottaminen.

9. Löydä se oikea
Saman kulkumuodon valinnutta, ekologista ja sporttista seuraa tulee vastaan jatkuvasti. Ja jos seuraa löytyy, parkkiruutu fillarille löytyy huomattavasti helpommin kuin autolle.

Ilmoitus powered by City.

1 kommentti

virtsankiivi

15.3.2011 21:00

Mitäs jos ei pysy pystyssä pyörillä tai ilman?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi