Tulevatko 7,5 -prosenttiset kaljat ja siiderit kauppoihin?

Kansalaisaloite esittää muutosta alkoholilakiin.

Kuva: Fotolia

Kansalaisaloitteessa halutaan muutta lakia niin, että kaupoissa myytävien käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myyntiraja nostetaan 7,5 prosenttiin. Tänä päivänä raja menee 4,7 prosentissa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tukee kansalaisaloitetta ja pitää vahvojen oluiden ja siiderien siirtoa ruokakauppaan kannatettavana, koska se lisäisi alan kilpailua ja pitäisi hinnan kilpailukykyisenä matkustajatuontiin nähden. Suomen olutvero on yli nelinkertainen Viroon verrattuna, ja hintaeroa lisäävät viinamonopolin kertoimet. Vahvan oluen myynnin siirto Alkosta ruokakauppaan kasvattaisi kotimaanmyyntiä matkustajatuonnin kustannuksella.

Alkoholilain kokonaisuudistus on parhaimmillaan suuri mahdollisuus lisätä alan kilpailua ja suitsia Viron viinarallia. Suomessa kulutetusta vahvasta, yli 4,7-tilavuusprosenttisesta oluesta hankitaan noin 65 % matkustajatuontina ulkomailta, pääasiassa Virosta tai laivoilta. Alkon myyntiin verrattuna määrä on yli kolminkertainen. Kun tarkastellaan vain oluen myyntiä kotimaassa, on Alkon osuus kaikesta olutmyynnistä vain noin 2 %. Oluen myynnin merkitys on Alkolle hyvin pieni ja ruokakauppojen osuus suuri.

”Kansalaisaloite on kannatettava hanke, sillä vahvan oluen siirto Alkoista ruokakauppoihin kasvattaisi valtion verotuloja, parantaisi kuluttajien saatavilla olevaa valikoimaa ja rikastuttaisi olutkulttuuria. Rajan nosto on hyvä alku. Kaikki olut kuuluu ruoan kanssa samaan myymälään”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Valtion verotulojen on arvioitu kasvavan 50 miljoonaa euroa, kun matkustajatuonti vähenee ja vahvasta oluesta kerätään kolmosolutta korkeampaa veroa. Oluen myyntipisteiden lisääntymisen ansiosta tuotteiden saatavuus paranisi ja kuluttajien valinnanmahdollisuudet lisääntyisivät. Pienpanimot saisivat tuotteensa laajempaan jakeluun ruokakaupan kautta ja tuotteet pääsevät kaupan valikoimiin Alkoa ketterämmin.

”Euroopassa eletään vahvaa olutbuumia. Panimoiden määrä kasvaa, ja oluen eri maut ovat nousseet vahvasti esiin. Muualla kulutuksen siirtymistä väkevistä mietoihin pidetään toivottavana kehityksenä. Meidän tulisi myös suosia mietoja juomia tuomalla ne myyntiin ruokakauppaan” Ussa sanoo.

Kansalaisaloite laitettiin liikkeelle kieltolain päättymisen vuosipäivänä tiistaina 5.4. kello 10. Aloitteen takana ovat juoma-alan asiantuntijat ja yrittäjät Petri Viglione, Pekka Kääriäinen ja Heikki Kähkönen, jotka haluavat laittaa vauhtia suomalaiseen alkoholipoliittiseen keskusteluun ja päätöksentekoon.

2 kommenttia

Draper

21.4.2016 12:56

On täysin selvää, että Suomessa sääntelyä on liikaa. Ei tästä pitäisi joutua edes keskustelmaan. Alkoholi- ja uhkapelimonopolit ovat tästä tietynlaisia ääriesimerkkejä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

1Suomalainen

4.5.2016 23:49

No ei. Suomessa ei tulla sallimaan edes vahvojen oluiden ulosmyyntiä pienpanimoista. Syy: Alkon monopoli voisi murtua, vaarallinen alkuyritys!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi