Tutkimus: Suomalaiset museot tuottavat satoja miljoonia euroja ympäristöönsä

Jokainen museo kävijä kasvattaa lähialueen taloutta muutamalla kympillä.

Joulu on aikaa ystäville. City nostaa jouluviikolla esiin kumppanimedioidensa sisältöjä kiinnostavista aiheista. Pöytä on katettu, nauti City Digital -mediaperheen herkuista.

Tämä juttu on julkaistu alun perin Cult24:ssä.


Kiasma.
Kiasma. Kuva: Ari Palm

Museot ovat yllättävän hyviä sijoituksia, selviää Vaasan yliopiston Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksesta. Sen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32 —49 eurolla. Summa on keskiarvo, johon on laskettu mukaan eri tyyppiset museoasiakkaat: paikkakuntalaiset, päivämatkalaiset ja hotelleissa yöpyjät.

Suomalaisissa museoissa vieraillaan vuodessa reilut viisi miljoonaa kertaa. Ne tuottavat ympäristöönsä satoja miljoonia euroja. Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus tästä summasta on noin 70–90 miljoonaa euroa. Se voidaan rinnastaa vientituloon.

Valtaosa museoiden aiheuttamasta kulutuksen kasvusta ohjautuu niiden omien kassakoneiden sijaan ravintoloille, hotelleille ja muille matkailualan toimijoille. Talousvaikutukset ovatkin suurimpia niillä paikkakunnilla, joilla on runsaasti matkailuyrityksiä.

Sen lisäksi, että museot tuottavat jo nyt hyvin, matkailuala kasvaa sekä Suomessa että muualla maailmassa selvästi muuta taloutta nopeammin.

Nousevia trendejä ovat kulttuuri- ja luontomatkailu, joissa rakennetulla tai luonnon muovaamalla kulttuuriympäristöllä on merkittävä osuutensa matkapäätösten synnyssä. Museot vaikuttavat olennaisesti kulttuurimatkailun kasvumahdollisuuksiin. Ne ovat monille matkailijoille tärkeitä matkakohteita ja luovat mahdollisuuksia matkailualan kasvulle.

Vaasan yliopiston tekemään tutkimukseen vastasi noin 6 500 ihmistä 120 museokohteessa eri puolilla Suomea touko-syyskuussa 2013. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisten museoiden talousvaikutuksia on tutkittu näin laajasti. Suomen museoliitto on rahoittanut Vaasan yliopiston itsenäisesti toteuttaman tutkimuksen.


CULT24

CULT24.FI on pääkaupunkiseudun kulttuurielämän uutis-, tiedotus- ja markkinointisivusto. CULT24 MAGAZINE on kuukausittain ilmestyvä kulttuurin ja viihteen ajankohtaislehti.

CULT24 on osa City Digital mediaperhettä, jossa itsenäiset mediat tuottavat sisältöjä kaupunkikulttuurista ja viihteestä.

City Digital on
Vivas, SpinFM, MoonTV, Duunitori, Stadissa.fi, Tyyliniekka, Vitonen, Urbaani sanakirja, Wearelblogs, Viihdeposti, Brunssipartio, Ruokamenot, Festarit, Ilmainen sanakirja, Cult24.

1 kommentti

ReadTheBooks

29.12.2013 14:29

Kyseessä on klassinen taloustieteeseen liittyvä virhe, jossa nähdään vain hyödyt ja unohdetaan museoiden aiheuttamien kulujen ja verotuksen haitat. Jos veroja ei olisi kerätty museoiden ylläpitoon, käytössämme olisi huomattavasti enemmän varoja tuottaviin investointeihin sekä palveluihin, joiden käyttäjät ovat valmiit maksamaan käyvän markkinahinnan. Henry Hazlitt käsittelee aihetta klassikkokirjansa "Economics in One Lesson" kappaleessa viisi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi