
SYÖ!-viikot on monelle tuttu ravintolatapahtuma, mutta tiesitkö näitä faktoja kampanjan historiasta ja hengestä?
1. Ensimmäisillä SYÖ!-viikoilla ei ollut yhteistä hintaa
Kun SYÖ!-viikot järjestettiin ensimmäisen kerran 1990-luvulla, mukana oli 36 ravintolaa ja jokainen sai päättää itse, millaisella hinnalla kampanja-annoksia myytiin.

Tarjousten joukossa oli kaikkea lämpimistä leivistä kolmen ruokalajin menuihin, ja hinnat vaihtelivat 39 markasta 170 markkaan. Tarjouksia nähtiin laidasta laitaan, esimerkiksi “kaksi annosta yhden hinnalla” -tyyppisiä diilejä.
2. Ensimmäiset SYÖ!-viikot olivat todellinen aikansa kuva
90-luvun lopulla ravintolakulttuuri oli murroksessa, ja ihmiset alkoivat hakea elämyksiä myös arjen ulkopuolelta. SYÖ!-kampanja osui tähän kysyntään kuin nenä päähän, sillä kampanja kokosi yhteen ravintoloita laidasta laitaan.
Mukana olleet Elite, Kappeli ja Kosmos edustivat perinteitä, kun taas Cantina West, Planet Hollywood ja Chico’s toivat pöytiin kansainvälistä energiaa ja uudenlaista ruokailukulttuuria.

Sama tarve elää yhä! Ihmiset kaipaavat edullisia makuelämyksiä, yhdessäoloa ja uusia suosikkeja, ja juuri siihen SYÖ!-viikot vastaavat vielä tänäkin päivänä.
3. Kirjaimellinen lupaus hyvästä ruoasta
Lehdessä julkaistut SYÖ!-tarjoukset sinetöitiin juhlallisesti, ja jokaisen ravintolan oma tarjous oli varustettu omistajan, keittiömestarin tai ravintolapäällikön allekirjoituksella.
Kampanjaan oli siis kirjaimellisesti “allekirjoitettu lupaus hyvästä ruoasta”.

Tänä päivänä SYÖ!-viikkojen tarjouksia ihastellaan verkkosivulta, joka sai vastikään uuden ilmeen.
4. Cityllä ja SYÖllä pitkä yhteinen historia
SYÖ!-viikkojen taustalla on City, joka täyttää ensi vuonna 40 vuotta. Vuonna 1986 perustettu City-lehti on ollut mukana dokumentoimassa urbaania elämää, ravintolakulttuurin kehitystä ja kaupunkilaista elämäntapaa, ja SYÖ!-viikot ovat kasvaneet osaksi tätä tarinaa tuoden vuosien varrella hyvän ruoan ilosanomaa tuhansille suomalaisille.
Ensi vuonna juhlitaan siis Cityn nelikymppisiä ja vuotta myöhemmin SYÖn kolmekymppisiä. Jo on yhtä juhlaa!
5. SYÖ!-viikot edistää yhteisöllisyyttä
SYÖ!-viikot ei ole lounaskampanja, vaan 12 euron annoksilla herkutellaan pääasiassa iltaisin ja viikonloppuisin. Edullinen hinta madaltaa kynnystä lähteä syömään, olipa kyseessä työ-, harrastus- tai kaveriporukka.

Samalla kampanja kannustaa testaamaan uusia ravintoloita ja makuja, joihin ei ehkä muuten tulisi lähdettyä. Herkuttelu on siis parhaimmillaan yhteisöllinen teko.
PS: Nyt marraskuusssa kampanja tarjoaa entistä enemmän syitä lähteä ulos, sillä mukana on myös juomatarjouksia, jotka sekä täydentävät annoksia että tekevät yhteisistä hetkistä entistä rennompia.