Hätäkeskus vetoaa somessa ihmisiin: "Anna meidän auttaa"

Hätäkeskuslaitos varoittaa videolla vaarallisesta toiminnasta hätäpuhelun aikana.

Kauhusoittaja 

Hätäkeskuksen somevideolla nähdään varoittava esimerkki siitä, miten hätäpuhelun aikana ei pidä missään nimessä toimia.

Videolla nähdään, miten ilmoittaja ei kehotuksista huolimatta pyri rauhoittumaan. Hän ei kuuntele hätäkeskuspäivystäjän ohjeita eikä vastaa peruskysymyksiin. Lopulta hän poistuu paikalta kesken puhelun ilman päivystäjän lupaa.

Kun hätäkeskus tavoittaa ilmoittajan uudelleen, niin ilmoittaja ei edelleenkään suostu kuuntelemaan vaan puhuu päivystäjän päälle.

Näet videon myös tästä.

Osa ilmoittajan käytöksestä selittyy shokkireaktiolla, mutta toisinaan taustalla saattaa olla silkkaa tietämättömyydestä johtuvaa ajattelemattomuutta siitä, miten puhelun aikana olisi viisainta toimia.

Turvaa avunsaanti: ota "häke-etiketti" talteen 

"Anna meidän auttaa", kirjoitetaan Hätäkeskuslaitoksen Facebook-julkaisussa. 

"Hätäkeskuspäivystäjän on käytettävä hätäpuhelun soittajaa omina silminään, korvinaan ja tuntoaistinaan tilannekuvan muodostamisessa.
Hätäkeskuspäivystäjä auttaa sinua esittämällä kysymyksiä ja antamalla ohjeita.

Kun vastaat kysymyksiin, autat häntä selvittämään, minkälaista apua paikalle välitetään ja kuinka kiireellisesti."

Julkaisuun on lisäksi tehty muistilista, kuinka hätäkeskukseen soitettaessa olisi asioitava: 

  • Tunnista hätätilanne ja soita 112.
  • Kuuntele ja vastaa kysymyksiin.
  • Toimi annettujen ohjeiden mukaan.
  • Sulje puhelu vasta, kun saat luvan.

Somevideoille on tarvetta 

Hätäkeskuslaitos - Nödcentralsverket julkaisee some-tilillään videoita aidoista hätäpuheluista. Yksityisyyden suojaamiseksi videoissa ei ole alkuperäistä ääntä, vaan puhelujen sisältö on tekstitetty. Kaikki nimet ja muut tunnistetiedot on poistettu.

Videoiden tarkoitus on opastaa, miten varmistat avun perille hädän hetkellä. Selkeä kommunikointi ja hätäkeskuksen ohjeiden noudattaminen voivat pelastaa henkiä. Siksi videot havainnollistavat myös, miten ei pidä toimia kriisi- tai hätätilanteessa.

Tilastojen mukaan vuonna 2024 hätäilmoituksia vastaanotettiin 2 700 600 kappaletta, joista puolet välitettiin eteenpäin. Ilkivaltaa ja virheellisiä eli kuulumattomia soittoja tuli 568 500 kappaletta, kerrotaan Hätäkeskuslaitoksen nettisivuilla. 

Siksi oikeaoppinen toiminta hätäpuhelun aikana nopeuttaa sekä avunsaantia että keventää myös hätäkeskuksen kuormitusta. 

Lähde: Hätäkeskuslaitos