Jussi perusti Arnoldsin 30 vuotta sitten - yksi asia herättää edelleen ihmetystä: "Emme toki ole itse olleet juuri kertomassa tätä ..."

Kahvilaketju Arnolds syntyi 30 vuotta sitten suomalaisen vaihto-oppilaan villistä ideasta.

Kuva: Arnolds
  • Mikä: Kahvilaketju
  • Missä: 27 ympäri Suomen
  • Mitä uutta: Juhlavuoden maku, Banoffee, tulee myyntiin 11.10.

Lähes kaikkien suomalaisten tuntema kahvilaketju Arnolds sai alkunsa perustaja Jussi Laurilan ollessa vaihto-oppilaana Kaliforniassa. Reissussa Laurila rakastui pikaruoka-ajatukseen ja ryhtyi ideoimaan, miten lama-ajan Suomessa suosiotaan kasvattavaa pikaruokakulttuuria voisi rikastuttaa laadukkailla tuotteilla.

“Halusin ratkaista, miten voisi yhdistää huippuravintoloista tutun laatuun perustuvan Michelin-tähtiajattelun pikaruoan kuluttajaystävällisyyteen”, Laurila kertoo.

Jussi Laurila on mies Arnoldsin takana.
Jussi Laurila on mies Arnoldsin takana. Kuva: Arnolds

“Donitsit tuntuivat vaihtoehdoista suomalaisille tutummilta, olihan meillä pitkät perinteet berliininmunkkien ja munkkipossujen kanssa. Päätin, että tehdään siis donitseja parhaista raaka-aineista ja sillä tiellä ollaan edelleen.”

Ensimmäinen Arnolds avasi Turun Hansakortteliin vuonna 1991. Nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin kahviloita on yhteensä 27, ja lisäksi Arnoldsin donitseja saa 62 ABC-liikennemyymälästä.

Taustalla huippuammattilaisten tiimi

Yrityksen taustajoukoissa vaikuttaa Suomen ravintola-alan huippuammattilaisia, ja Arnoldsin reseptiikan takana on toiminut muun muassa Vuoden kokki -voittaja ja Bocuse D’or -kilpailija, keittiömestari Petteri Luoto.

Lähtökohtana donitsien valmistuksessa on ollut koko ketjun historian ajan raaka-aineiden ja tuotteiden tuoreus: donitsien suklaakuorrutus tehdään aidosta belgialaisesta suklaasta, ja jokainen donitsi paistetaan, täytetään, kuorrutetaan ja koristellaan käsityönä paikan päällä.

Ystävänpäivä on ehdottomasti suosituin donitsipäivä.
Ystävänpäivä on ehdottomasti suosituin donitsipäivä. Kuva: Arnolds

Vaikka Arnolds on toiminut Suomessa jo 30 vuotta, yksi asia herättää edelleen asiakkaiden kesken ihmetystä.

“Moni luulee edelleen, että Arnolds on kansainvälinen ketju, vaikka omistuksemme on 100 prosenttisesti  kotimainen. Emme toki ole itse olleet juuri kertomassa tätä itsestämme, kun on keskitytty tekemään niitä hyviä donitseja”, Laurila naurahtaa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi