Näitä asioissa suomalaiset laulattivat googlea – hakukonejätti julkaisi vuosittaiset trendinsä

Nuorten hokemat, ruumiiden käsittely ja ranskalaisten hoikkuus nousivat listojen kärkeen.

Google on julkaissut jälleen vuosittaiset hakutrendinsä, ja lista paljastaa, mitä suomalaiset todella halusivat tietää kuluneen vuoden aikana. Hakujen perusteella Suomi on ollut yhtä aikaa utelias, hämmentynyt ja hyvin ajassaan kiinni: nuorten sisäpiirivitsit, arjen ilmiöt ja yllättävän rohkeat kysymykset nousivat vahvasti esiin.

Googlen hakutrendit kertovat siitä, mitkä hakulauseet kasvoivat eniten edellisvuoteen verrattuna. Ne eivät siis ole vuoden kaikista suosituimpia hakuja, vaan aiheita, joiden sisään suomalaiset halusivat yhtäkkiä sukeltaa – syystä tai toisesta.

Nuorisokulttuuri ja sisäpiirivitsit yllättivät aikuiset

Yksi haetuimmista kysymyksistä oli: “Mitä tarkoittaa 67?”

Tämä englanninkielisestä rap-lyriikasta kulkeutunut hokema nousi meemiksi, jota nuoret käyttivät vastauksena lähes kaikkeen. Todellista merkitystä ei ole – ja juuri siksi aikuiset päätyivät Googleen tarkistamaan, mitä se "oikeasti" tarkoittaa.

Listoille nousivat myös muut some- ja nuorisoslangin ilmiöt:

  • sybau
  • tuff
  • skibidi
  • ich komme
  • sigma
  • tin

Kaikille näille yhteistä on se, että ne leviävät nuorten keskuudessa nopeasti TikTokin, pelivideoiden ja meemikulttuurin kautta – ja hetkeä myöhemmin Google täyttyy kysymyksistä, joita vanhemmat sukupolvet eivät tohdi esittää kasvotusten.

Kymmenen erikoisinta hakua – suomalaiset kysyivät kaiken

Googlen lista tarjoaa myös katsauksen siihen, millaisia kysymyksiä suomalaiset eivät kehdanneet esittää muille – mutta uskalsivat kysyä hakukoneelta.

Poimintoina vuoden oudoimmista tai yllättävimmistä hakukysymyksistä:

  • Mitä tarkoittaa 67
  • Mitä tarkoittaa sybau
  • Mitä tarkoittaa tuff
  • Mitä tarkoittaa skibidi
  • Mitä tarkoittaa ich komme
  • Mitä tarkoittaa tin
  • Miksi ranskalaiset eivät liho
  • Miksi Kirke ei muuta Odysseus eläimeksi
  • Kuinka kuolleita käsitellään
  • Kuinka monta nisää koiralla on

Yhdessä nämä kertovat, että suomalainen uteliaisuus ei tunne aihepiirejä: se ulottuu kehokemiasta antiikin tarinoihin, arkiruoan lihapolitiikasta kuoleman käsittelyyn.

Nettikulttuuri pitää pintansa – hakulistoilla näkyy sekä meemien että shokkikulttuurin vaikutus

Nettikulttuuri ei näy hakulistoilla vain nuorten hokemina. Myös laajempi verkkoviihde nousi esiin:

  • MrBeast
  • Labubu
  • Ice cage
  • Immu vs Stagala

Nämä haut liittyvät globaaleihin some-ilmiöihin, viraalivideoihin ja keskusteluihin, jotka saavat nopeasti jalansijaa Suomessa. Hakujen avulla suomalaiset pyrkivät ymmärtämään, mistä ilmiössä on kyse ja miksi siitä puhutaan kaikkialla.

Mitä hakutrendit kertovat kuluneesta vuodesta?

Suomalaiset kysyvät rohkeasti asioita, joita ei ehkä kysyttäisi ystäviltä.

Nuorison kieli ja meemikulttuuri leviävät nopeammin kuin koskaan aiemmin ja aikuisten Google-hakujahti paljastaa sukupolvien välisen kuilun.

Arjen ilmiöt, talouden muutokset ja yhteiskunnalliset keskustelut siirtyvät suoraan hakukenttään: ”Miksi jauheliha on loppu?” ja ”Miksi ranskalaiset eivät liho?” ovat yhtä lailla osa vuoden tarinaa. Kaikkea ne pienet ihmiset pohtivat.