
Mustavalkotelkkariajan Hartwall-mainokset
Hartwallilla oli mustavalkoisen television aikaan jo varsin näkyvä mainosnäkyvyys – sekä elokuvateattereissa että varhaisessa tv:ssä.
Lue myös: Mies myi koiransa 40 dollarilla – osti saman lemmikin takaisin 15 000 dollarilla
1950-luvulla Hartwall teki niin sanottuja mainoselokuvia, joita esitettiin elokuvien yhteydessä ja sittemmin myös tv:ssä. KAVIn (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti) Elävä muisti -arkistossa on esimerkiksi Hartwall-mainos vuodelta 1956, jossa nautitaan Jaffa-limonadia – lyhyt, mustavalkoinen filmi, jossa juomaa esitellään kepeän, elämästä nauttivan tunnelman kautta.
Jos upotus ei näy, näet sen myös tästä.
Valkotakkinen asiantuntija ja “Hartwall-film”
Mainoselokuvien tyyli oli tuohon aikaan usein hyvin asiallinen ja amerikkalaisvaikutteinen: KAVIn mukaan puhuttiin jopa Hartwall-filmistä, ja tunnetuksi tuli valkotakkinen asiantuntija, joka lähes tieteelliseen tyyliin todisti tuotteen tehoa ja ylivertaisuutta kilpailijoihin nähden.
Mainosten tavoitteena oli sekä kertoa uutuustuotteesta että korostaa helppoutta, moderniutta ja arjen helpottumista – mustavalkoisen kuvan, selostajan ja selkeän tuotekuvan varassa.

Lue myös: Vasenkätisen check-lista: 5 asiaa, joita oikeakätiset eivät tajua
Jaffan ikoninen ilme
Samaan aikaan Hartwall Jaffaa rakennettiin vahvasti myös visuaalisella ilmeellä: 1950–60-luvuilla taidegraafikko Erik Bruun loi Jaffalle ikonisen julistemainonnan, joka näkyi ja heijastui myös tv-mainosten kuvakielessä – kirkkaat hedelmät, selkeä tuotelogo ja hyväntuulinen, perheystävällinen tunnelma.





