Punk ennen 80-lukua – nuorison kapinaa ja turhautuneisuutta

1970-luvun lopun Britanniassa ja New Yorkissa nuoret eivät halunneet odottaa parempia aikoja – he halusivat huutaa.

Lontoo, New York ja tyhjyys joka huusi täytettä

1970-luvun puolivälissä maailma vaikutti pysähtyneen paikalleen – ja punk oli sen raivoisa vastareaktio.

Britanniassa ja Yhdysvalloissa yhteiskunta ajautui kriisiin: tehtaat sulkivat teollisuuden hiipuessa ovensa, nuorisotyöttömyys nousi räjähdysmäisesti ja tulevaisuus näytti harmaalta ja epävarmalta. Työväenluokan nuoret tunsivat olevansa unohdettu sukupolvi. 

Samaan aikaan populaarikulttuuri oli etääntynyt tavallisista ihmisistä – rockista oli tullut virtuoosien ja stadionien omaisuutta.

Monille nuorille punk merkitsi ensimmäistä kertaa mahdollisuutta sanoa: “Tämä ei ole meidän maailmaamme, mutta me voimme tehdä oman.”

Punkin varhainen ydin löytyi Lontoon ja New Yorkin pienistä, savuisista klubeista, joissa musiikkia ei soinut radiossa eikä soittotaito ollut vaatimus.

CBGB:n ja 100 Clubin kaltaisissa paikoissa syntyi uusi kieli – suora, väkivahva ja rehellinen.

Ramones vuonna 1997.
Ramones vuonna 1997. Kuva: Danny Fields, Public domain, via Wikimedia Commons

Ramonesin kolmen soinnun rytmi, Sex Pistolsin hyökkäävä energia ja Patti Smithin runollinen raivo tekivät yhteisen julistuksen:
kaikki on sallittua, jos se on totta.

Mutta punk ei ollut vain musiikkia. Se oli sosiaalinen ja esteettinen liike, joka kyseenalaisti vallan, muodin ja median yhtä aikaa.

Vivienne Westwoodin ja Malcolm McLarenin SEX-butiikki Lontoossa loi pukeutumisen vallankumouksen – revityistä paidoista ja hakaneuloista tuli symboleita kapinasta, jonka pystyi pukea ylleen.

Jokainen yksityiskohta oli osa suurempaa elettä: ei kunnioitusta järjestelmälle, ei pelkoa virheistä.

Ytimeltään punk oli demokratiaa taiteessa. Kuka tahansa sai aloittaa bändin, järjestää keikan tai seistä lavalla ilman lupaa.

Sen viesti oli yhtä aikaa nihilistinen ja toiveikas – ei tulevaisuutta, mutta sen sanoma oli myös se, että me olemme tässä nyt, eikä kukaan voi ottaa sitä pois.

Punkin voima ei tullut täydellisyydestä vaan siitä, että se rohkaisi epätäydellisyyteen.

Se oli vapaus soittaa väärin – ja silti soittaa omalla äänellään.

Kapina, joka ei tarvinnut lupaa

Britanniassa punkista tuli nopeasti sosiaalinen liike. Sen sanoma oli yksinkertainen: tee se itse. Soita, vaikka et osaa. Kirjoita, vaikka et hallitse kielioppia.

Pääasia, että teet.

Bändit kuten Sex Pistols, The Clash, Buzzcocks, The Damned ja Siouxsie and the Banshees tekivät mahdottomasta mahdollisen – he osoittivat, ettei taide ollut vain koulutetuille.

Kun Sex Pistols esitti God Save the Queen -biisin vuonna 1977 keskellä kuningattaren juhlavuotta, se ei ollut vain biisi – se oli sukupolven hyökkäys tekopyhyyttä vastaan.

Blondie 1977.
Blondie 1977. Kuva: Private Stock Records, Public domain, via Wikimedia Commons

New Yorkin pimeä klubi ja maailman ensimmäinen punk-kehto

Samaan aikaan Atlantin toisella puolella, CBGB-klubi New Yorkissa oli punkin laboratorio.

Ramones, Television, Patti Smith ja Blondie esiintyivät likaisilla laudoilla, joissa hiki, bensiini ja runous sekoittuivat yhdeksi energiaksi.

CBGB ei ollut trendi, se oli tila.

Pieni, savuinen ja vaarallinen – mutta se synnytti kulttuurin, joka ei pyytänyt anteeksi. Se oli paikka, jossa taiteilijat, joilla ei ollut rahaa, tekivät historiaa.

Mike Marubio soittaa rumpuja CBGB klubilla tammikuussa 1985.
Mike Marubio soittaa rumpuja CBGB klubilla tammikuussa 1985. Kuva: Eden, Janine and Jim from New York City

Punkin filosofia: ei tulevaisuutta, ei rajoja

Kun Johnny Rotten lauloi No Future, se ei ollut pessimistinen lause – se oli tunnustus.

Punk ei luvannut mitään, eikä se yrittänyt parantaa maailmaa.

Se vain kieltäytyi olemasta hiljaa.

Tämä rehellisyys oli sen vallankumous.

Punkin kauneus ei ollut täydellisyydessä, vaan siinä, että kuka tahansa pystyi osallistumaan – bändinä, zinenä, pukeutumisena tai pelkkänä huutona kadulla.

Ja näin tuli levisi

1970-luvun lopussa punk oli jo kaikkialla – Britanniassa, Euroopassa, Yhdysvalloissa.

Se ei ollut enää liike, vaan asenne, joka tarttui kaikkeen: muotiin, taiteeseen, politiikkaan.

Westwoodin ja McLarenin SEX-butiikki teki sloganeista ja niiteistä pukeutumisen symboleja, Joe Strummer teki vallankumouksen tanssittavaksi, Sid Vicious teki kuolemasta performanssin.

Kun ovi avautui – 80-luku astui sisään

1970-luku sytytti liekin, mutta 1980-luku antoi sen kasvaa.

Punkin jäljiltä syntyivät uudet aallot: post-punk, new wave, industrial ja jopa techno.

Kapina muuttui estetiikaksi, mutta sen sydän jäi elämään.

“Punk ei kuollut – se muutti muotoaan. Nyt se soi klubissa, taidegalleriassa ja internetissä.”  

Lähteet: 

Jon Savage: England’s Dreaming (1991)

Legs McNeil & Gillian McCain: Please Kill Me – The Oral History of Punk (1996)

BBC Archives: Punk Britannia (2012)

Museum of Youth Culture (UK): Punk Origins Collection