Viime kuukausina korealaiset nuudelit, gimbapit ja muut aasialaiset pikaruoat ovat vallanneet kauppojen hyllyt ja somefeedit. Kyse ei ole sattumasta, sillä yksi keskeinen sytyke ilmiölle on ollut Netflix-hitti KPop Demon Hunters.
Netflixin omien Tudum-tilastojen mukaan tätä idolipoppia, demoneja ja visuaalista herkuttelua yhdistävää elokuvaa on katsottu noin 325 miljoonaa kertaa maailmanlaajuisesti. Poikkeuksellinen katselumäärä selittää myös sen, miksi ilmiö ei jäänyt hetkelliseksi hypeksi.
Suosio näkyy suoraan ruoan myyntitilastoissa
Elokuvassa syöminen ei ole vain taustarekvisiittaa, vaan osa maailmaa ja identiteettiä. Kun hahmot vetävät keikkaputken jälkeen kuppinuudeleita tai hotkivat kokonaisen gimbap-rullan neonvalojen alla, katsojatkin haluavat kokea saman.

Elokuvan ympärille onkin muodostunut niin sanottu KPop Demon Hunters -efekti, joka ulottuu viihdettä laajemmalle. Korealainen ruoka, perinteinen visuaalinen estetiikka ja arkiset yksityiskohdat ovat ruokkineet globaalia kiinnostusta K-ruokaa kohtaan ja siirtäneet ilmiön suoraan ruudulta ruokapöytään.
Ilmiö näkyy konkreettisesti myös numeroissa. Eteläkorealaisen CU-minimarketketjun mukaan ulkomaalaisten asiakkaiden ostot kasvoivat elokuvan julkaisun jälkeisenä heinä–elokuuna 185 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Samalla aikavälillä gimbapin myynti nousi 231 prosenttia, nuudelien myynti 99 prosenttia ja valmiiden aterioiden myynti 143 prosenttia. Myös snack-tuotteiden myynti kasvoi yli 50 prosenttia.
Myyntipiikkiä on selitetty suoraan elokuvan synnyttämällä kiinnostuksella korealaista ruokaa kohtaan, sillä moni halusi syödä juuri sitä, mitä oli nähnyt ruudulla.
Ravintolavinkkejä K-ruoan ystäville
Ilmiö ei rajoitu ainoastaan kauppoihin, sillä nuudeliravintolat ovat viime vuosina lisääntyneet nopeasti suurkaupungeissa ympäri maailmaa aina New Yorkista Lontooseen.
Ramenia, ramyunia ja käsinvedettyjä nuudeleita ja muuta korealaista pikaruokaa tarjoavien paikkojen suosio selittyy elokuvan lisäksi myös sillä, että ruoka on usein nopeaa, edullista ja helposti lähestyttävää.
Jos ilmiö kiinnostaa käytännössä, Helsingissä on jo useita hyviä paikkoja, joista löytää autenttisempaakin aasialaista makua. Kruunuhaan Restaurant Korea House on yksi kaupungin vanhimmista korealaisen ruoan paikoista, kun taas Kampin Nabi Korean BBQ ja Kalasataman Chingu Korean BBQ Helsinki tarjoavat korealaista barbecue-elämyksiä.

Rentoja katuruokaviboja hakevalle POCHA! Korean Street Dining ja edullisempi, makupainotteinen Seoul Good Kaari ovat toimivia vaihtoehtoja.
Lisäksi Restaurant Manna ja Jumbowl Noodle Restaurant on erinomainen valinta nuudelikeitoille ja muille arkisille korealaisille suosikeille.