Porno on taas ruma sana. Juuri kun sen avoimuuden puolesta taistelleet heiluttivat voitondildoja ilmassa, suhtautuminen pornoon ja erotiikkaan muuttui torjuvammaksi.
Vuodenvaihteessa HTV kielsi aikuisviihteen levittämisen verkossaan. Ilmainen porno on pahasta. Nyt yhtiö on suunnittelemassa maksullisen pornoa näyttävän kanavan perustamista.
Vaikka H&M:n jokakeväiset alusasumainokset osuvat silmään joka kadunkulmassa, erotiikkaa ei kuitenkaan saa mainostaa erotiikalla. Esimerkiksi sEXHIBITION-messujen mainokset eivät kelvanneet HKL:n kulkuvälineisiin.
"Heitä ei kiinnostanut, millaisista mainoksista olisi ollut kyse, vaan totesivat heti, että erotiikkaa ei heillä mainosteta. Samaan aikaan raitiovaunujen kyljessä oli Linda Lampenius ilman paitaa sekä kymmenen naisen torsot alusvaatteissa. Ketään ei tunnu myöskään haittaavan, että Ryanair markkinoi kahdella paljaalla perseellä", tuskastuu sEXHIBITION-messujen järjestäjä Mika Erkkilä.
Pornon ja erotiikan vastainen kaksinaismoralismi saa kuitenkin kukkia. Kulttuuriministeri Tanja Karpela on ryhtynyt kitkemään joka puolella rehottavaa pornoilua – sama nainen, joka esiintyi vielä jokunen vuosi sitten miltei alasti iltapäivälehdissä.
"Pornon vastustajien on helppo esittää ainoastaan populistisia ympäripyöreyksiä, esimerkiksi miten porno on pahaa. He eivät esitä konkreettisia esimerkkejä siitä, ketä se on satuttanut ja miten. Silloin ei ole sijaa keskustelulle", tuhahtaa Erkkilä.
Edes Vuoden Eroottinen Lataus -palkintoa ei tänä vuonna luovutettu. Kultainen penis sai jäädä odottelemaan uutta nousua. Miten tässä kävi näin?
"Erotiikka taisi saavuttaa saturaatiopisteen. Liian paljon tapahtui liian nopeasti, ja se synnytti vastareaktion", uskoo Erkkilä.
Merkkejä paremmasta on silti näkyvissä. Neljä kuukautta selibaatissa ollut MoonTV näyttää yleisön pyynnöstä taas aikuisviihdettä, tosin softattuja leffoja.
"Ne ovat pehmeän linjan K-16-materiaalia, jota saisi myydä missä tahansa päivittäistavarakaupassa", kertoo MoonTV:n Sami Hernesaho.