Joulun pop up -designkaupassa voi testata uutta sovellusta, joka tekee vaatteiden tuotantoprosessia läpinäkyväksi

Keskuskadulta löytyy suomalaista designia ja tarkkaa tietoa siitä, mistä vaatteet tulevat.

Kuva: Tiia Rantanen

Helsingin Keskuskadulle avataan perjantaina 2. joulukuuta pop up -joulukauppa, joka keskittyy pääasiassa suomalaiseen miesten muotiin. Mukana on laadukkaita kenkiä tehtaileva Saint Vacant, (jonka perustajasta Janne Laxista teimme vastikään haastattelun), nahkahansikkaita valmistava Kämmen, nahkalaukkuja ja -reppuja tekevä Kasperi sekä miesten vaatemerkki Formal Friday. Kahvia ostosten lomassa tarjoilee Cafe Kokko

Mutta kuten ostos-tv:ssä sanotaan: ei siinä vielä kaikki. 97 Things and a Cup of Coffee -pop up -kaupassa pilotoidaan myös uutta Bomler-sovellusta, jonka tarkoitus on tuoda vaatteiden tuotantoprosessi näkyväksi kaikille kuluttajille. Sovellus on yhteistyö saksalaisen Bomlerin ja Formal Fridayn välillä. 

"Meillä oli ensin idea sovelluksesta, joka toimisi kuten tekstiiliteollisuuden Tinder: sovellus, joka yhdistäisi vaatebrändit ja oikeat alihankkijat", kertoo Jaakko Levola, Bomlerin suomalainen markkinointijohtaja.

"Sitten tajusimme, että sovellukseen syntyy mahtava tietokanta, joka täytyy saada auki myös kuluttajille."

Tekstiiliteollisuuden Tinder julkaistaan ensi vuonna. Odotellessa 97 Things and a Cup of Coffee -pop upissa saa testata kuluttajalähtöistä läpinäkyvyyssovellusta, joka kertoo jokaisen Formal Fridayn vaatteen tuotantoprosessin vaiheet. 

Lähestyimme forman Fridayta, koska halusimme sovellukseen uuden ja ketterän edelläkävijäfirman", Levola kertoo.

Kuluttaja on entistä vaativampi erilaisten tuotteiden alkuperän ja valmistuksen suhteen. Mitä enemmän asiakkaat kyselevät vaatteista, sitä läpinäkyvämmäksi prosessin on muututtava. Siihen tarpeeseen vastaa tulevaisuudessa Bomler.

"Meiltä on ensimmäisistä päivistä lähtien kyselty paljon, missä vaatteet valmistetaan ja mistä materiaalit tulevat. Aloimme miettiä, miten asiakas voisi tarkistaa jokaisen vaatteen tuotantoketjun", kertoo Toni Tervilä, Formal Fridayn toimitusjohtaja.

Keskuskadun pop up -kaupasta löytyy tabletteja, joilla sovellusta voi testata (ja se löytyy myös netistä). Vaatteen voi valita sovelluksen valmiista valikosta tai skannata paikan päällä QR-koodilla. Sovellukseen ilmestyy kartta, joka näyttää, että esimerkiksi valitun Formal Fridayn Huckleberry-paidan villa tulee Etelä-Afrikasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista, ja se kudotaan kankaiksi Thaimaassa. Vaate leikataan Virossa ja myös ommellaan siellä, Kiinasta tulevilla langoilla. Tietojen selaaminen on koukuttavaa: missäs tämä on tehty? Entä tuo? 

"Tavoitteena on tietysti se, että asiakkaat voisivat omilla puhelimillaan skannailla tuotteita ja sovelluksen avulla tehdä valistuneempia ostopäätöksiä", Tervilä kertoo.

Bomlerilla on käynnissä pilottivaihe, jossa sovellusta kokeillaan. Tulevaisuudessa on tarkoitus, että sovelluksesta löytyisi lisää tietoa sekä vaatteista että niiden eri etapeista: tehtaiden infot, käyttäjien arvostelut sekä tiedot siitä, kuinka pitkän matkan vaate on kulkenut ja kuinka paljon vettä ja energiaa sen valmistukseen on käytetty. Mitä enemmän brändit ja alihankkijat käyttävät ammattilaisille tarkoitettua Tinder-sovellusta (kunhan se julkaistaan), sitä enemmän tietoa Bomleriinkin kertyy. Enää pitäisi saada kaikki käyttämään sitä.

97 Things and a Cup of Coffee, Keskuskatu 5. Avoinna 2.-30.12.2016. 

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi