Lahjat on avattu, suklaat syöty ja tiliote avattu kerran liian monta kertaa. Joulun jälkeinen kulutuskrapula iskee joka vuosi, mutta nyt sillä on nimi, estetiikka ja somehashtag: no-buy tai sen lievempi serkku low-buy.
Ajatus on yksinkertainen. Ei osteta mitään ylimääräistä tiettyyn aikaan, usein vuodeksi (vaikka oikeasti se käsittää vain tammikuun). Ei vaatteita, ei kosmetiikkaa, ei sisustustavaraa. Vain välttämättömät. Kuulostaa järkevältä, vastuulliselta ja jopa aikuiselta. Silti moni kokee sen myös ärsyttävänä. Miksi?
Maailmalla ostamatta jättäminen on jo elämäntapa
Ostolakkohaasteet eivät ole uusi ilmiö. Ne ovat kiertäneet Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa jo vuosia, aina talousahdistuksen ja somedopamiinin vastareaktiona. Kun jatkuva kuluttaminen ei enää tunnu hallinnalta vaan pakolta, ostamatta jättäminen muuttuu vallankäytöksi.

Somessa no-buy on usein tarkasti kuratoitu projekti. Taulukoita, sääntökirjoja, “sallittujen ostosten” listoja ja ennen–jälkeen-laskelmia. Kyse ei ole vain rahasta, vaan identiteetistä. Olen se tyyppi, joka ei osta.
Suomessa ilmiö on… vähän vaivihkainen
Suomessa no-buy ei ole vielä selkeä mainstream-ilmiö. Löytyy blogipostauksia, yksittäisiä podijaksoja ja pitkiä foorumiketjuja tyyliin “no buy year 2025”, mutta ei vielä yhtä yhteistä kertomusta. Ei suurta mediakohua, ei julkkisten ostamattomuuspaljastuksia.

Ehkä siksi ilmiö tuntuu täällä jopa kiusalliselta. Ostamatta jättäminen ei näyttäydy hyveenä vaan paljastuksena. Että rahaa ei oikeasti ole. Että kulutus ei ole valinta vaan pakko.
Hyveilyä vai ihan oikeaa talousahdinkoa?
No-buy paljastaa suomalaisessa kontekstissa herkän ristiriidan. Toisille se on tietoinen vastavirta, tapa irrottautua kulutushysteriasta. Toisille se on keino selittää tilannetta, jossa rahaa ei yksinkertaisesti riitä.
Ja sitten on se kolmas ryhmä. Ne, jotka julistavat low-buyn mutta jatkavat brunssilla käymistä, kahviloissa istumista ja “pientä hemmottelua”, koska sehän ei ole ostamista samalla tavalla. Vaatteet pannassa, mutta 17 euron munakokkelit eivät ole identiteettiuhka.

Helsinki, vuokrat ja kaunis itsekuritarina
Suomikulma on helppo: pääkaupunkiseutu, korkeat vuokrat ja jatkuva tunne siitä, että elää yli varojensa vaikka tekee kaiken “oikein”. No-buy istuu tähän maisemaan yllättävän hyvin. Se tarjoaa tarinan, jossa taloudellinen ahdinko muuttuu moraaliseksi projektiksi.
En ole köyhä. Olen tietoinen.
Low-buy on uusi kuntosali
Kaikki puhuvat siitä. Harva tekee sitä oikeasti loppuun asti. Ja sekin on osa ilmiön viehätystä. No-buy on lupaus paremmasta versiosta itsestä, joka alkaa aina tammikuussa. Siinä missä ennen luvattiin enemmän liikuntaa, nyt luvataan vähemmän ostamista.
Lue myös: Joulu linnankappelissa – Norjan kruununprinssiperhe kiitti pelastusviranomaisia
Joulun jälkeen se kuulostaa erityisen houkuttelevalta. Ja vähän noloilta. Ehkä siksi se on niin kiinnostavaa.
City.fi seuraa, jääkö ostamatta jättäminen pysyväksi ilmiöksi vai katoavatko ostolakot samaan aikaan kuin joulukoristeet.