Miksi pakkoruotsia, Stefan Wallin?

Vaalipommi osa 3. Ari Peltonen kohtaa Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtajan.

Stefan Wallin.
Stefan Wallin.

"Venäjää otetaan keittiön oven kautta sisälle", sanoo Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja ja City-lehden naamari numero kolme Stefan Wallin kielikeskustelusta.

Ruotsalainen tarkoittaa ruotsalaista, joten nimenne Ruotsalainen kansanpuolue kummastutti. Nythän se muuttui juuri Suomen ruotsalaiseksi kansanpuolueeksi. Mutta te olette edelleenkin ruotsalaisia, tosin suomalaisia ruotsalaisia. Miksette voi olla Ruotsinkielinen kansanpuolue, tai Suomenruotsalainen kansanpuolue?

"Se on Suomen ruotsalainen, joo...Vanha nimi antoi ymmärtää, että toimisimme jonkun valtakunnan rajan takana, heh, mutta näin ei todistettavasti ole, eikä tule olemaan. Sisältö kertoo, että pelaamme suomalaisten pussiin ja kenen lätkäjoukkuetta hurraamme. Rukissa kerran melkein hermostuin, kun kysyttiin, tulenko Ruotsista."

Joillekin ei mene millään kaaliin, että suomenruotsalaiset kannattavat Suomen joukkuetta Ruotsi-matsissa, vaan entäpä jos Ruotsi häviää vaikkapa Valko-Venäjälle, oletteko vahingoniloisia?

"Se menee ehkä vähän lajikohtaisesti. Välillä ruotsalaisten itsetyytyväisyys rassaa, aina kun ne mokaa, se on kaikkien muiden syytä. Kun Ruotsi putosi ennen aikojaan Kanada Cupista, niin Expressen-lehti ja joku valmentaja syytti järjestäjiä siitä, että jää oli liian liukas! Se oli kyllä kaiken huippu!"

Et pidä pakkoruotsi-nimityksestä, kun ei puhuta pakkomatematiikastakaan. Matemaattiset kaavat ovat samoja ympäri maailman, ruotsilla ei maailmanlaajuisesti tee mitään.

"Totta, mutta jos otetaan naapurimaat huomioon, niin varmasti on enemmän ruotsia kuin suomea puhuvia ihmisiä."

Sittenhän meillä pitäisi olla pakkovenäjä, koska venäjää puhuvia on jotain kaksikymmentä kertaa enemmän!

"Mutta Suomella ei ole samanlaista yhteistä historiaa."

Suomalaisillahan oli Venäjän vallan alla huomattavasti paremmat oltavat kuin Ruotsin vallan alla, autonomian myötä Suomi nostettiin kansakunnaksi. Ruotsin vallan alta Venäjän vallan alle pääsemistä 1809 juhlittiin 2009 oikein näyttävästi.

"Ruotsi on Suomen kansalliskieli, ei venäjä."

Tärkeintä: menneisyys, nykyisyys vai tulevaisuus?

"Kun tuntee menneisyyden, ymmärtää myöskin nykytilanteen päälle ja osaa suunnitella vähän tulevaisuutta. Suomalaisten pitäisi puhua enemmän ranskaa ja saksaa."

Olette alkaneet kampanjoida pakkoruotsi-termiä vastaan puhumalla hyötyruotsista. Eikö tasapuolisuuden nimissä pitäisi puhua hyötyvenäjästä ja Ahvenanmaalla hyötysuomesta?

"Puhumme myös hyötymatematiikasta, hyötyvoimistelusta ja hyötybiologiasta. Nämäkin ovat osa perusopetuksen yleissivistävää tehtävää, kuten hyötyruotsi. Ja toivottavasti mahdollisimman moni ahvenanmaalainen oppisi hyötysuomea."

Suomessa kieliasioissa ollaan usein omassa poterossa. Eräs "puolueeton" ulkomainen instanssi tutki taannoin, mitä kieliä suomenkielisten olisi hyödyllisintä opiskella, arvaa mitkä ne oli?

"Englanti...kiina..."

Englanti, saksa ja ranska.

"Näitä arvioita on tietysti useita...no joo..."

Kannatan vapaaehtoisuutta ja sinä pakollisuutta: kumpi olisi valtiomuotona diktatuuri ja kumpi demokratia?

"Pakollisuus liitetään tietenkin diktatuureihin ja vapaaehtoisuus demokratioihin, mutta...tää on nyrkkisääntö, mutta on poikkeuksia. Onhan Suomessa pakko mennä armeijaankin tai siviilipalvelukseen."

Ministerinä sinulla on postina myös tasa-arvoasiat, kuinka tasa-arvoinen miesten asevelvollisuus on?

"Suurin epätasa-arvo poistettiin about 15 vuotta sitten, kun naisille sallittiin asepalvelus."

Naisten sukuelinten silpomispakkokin olisi varmaan tasa-arvoista, jos miehetkin halutessaan voivat ympärileikkauttaa itsensä...Cityyn kirjoittamani pakkoruotsi-artikkelin nettikeskustelussa kymmenet syyttivät rasistiksi. Kysyin perusteluja, ainuttakaan vastausta ei tullut.

"Ei pakkoruotsin vastustaminen tee kenestäkään rasistia. Pitäisi pystyä tekemään kysymyksiä ja myöskin vastaamaan niihin ilman leimaamisia. Jotkut kokevat pakkoruotsin Ruotsin vallan jäänteenä."

Ruotsalaisethan yrittivät pakkoruotsalaistaa suomalaiset, ja he pitivät suomen kieltä alempiarvoisten kielenä; he varmaan myhäilisivät, kun Suomessa on 200 vuotta Ruotsin vallan alta päästyään pakkoruotsi.

"Saattaa hyvinkin olla joo ja siitä on vähemmän kuin sata vuotta, kun yritettiin syöttää pakkovenäjää, ja nyt sitä ollaan ottamassa vähän keittiöoven kautta sisälle."

Hauska ajatus, että minä kannatan vapaaehtoisruotsia ja sinä vastustat sitä.

"Vastustan myös vapaaehtoissuomea ruotsinkielisille. Suomen ruotsinkielisten on pakko opiskella suomea."

Paitsi ahvenanmaalaisten...

"Ne on meidän vaikutuspiirin ulkopuolella."

Mutta on nekin suomalaisia. Ruotsin pakollisuutta perustellaan saksan opinnoilla. Oppiiko saksaa paremmin niin, että opiskellaan ensin kolme vuotta ruotsia ja sitten kolme vuotta saksaa, vai että opiskelee kuusi vuotta saksaa? Suositteletko ruotsia saksaa opiskeleville briteille?

"Tilanne lähtee aina maan lähtökohdista. Kyse on myös yleissivistyksestä ja pohjoismaalaisuudesta."

En koe itseäni pohjoismaalaiseksi. Pohjoismaista tulee mieleen kylmyys, pimeys, kalleus ja holhoaminen.

"Kummasti elämä helpottuu, kun osaa ruotsia Tukholmassa käydessä."

Enemmän Tallinnassa rampataan. Kehno on peruste tohmajärveläiselle vastentahtoiselle ruotsin opiskelijalle, että jotkut suomalaiset piipahtavat paatilla muutamaksi tunniksi Tukholmaan, jossa kaikki puhuvat englantia.

"Kukaan ei voi olla varma, että tohmajärveläinen nuori jää sinne ikiajoiksi asumaan."

Eikä voi olla varma, vaikka muuttasi Venäjälle tai Kiinaan. On laskettu, että ummikkoruotsinkielisiä on Suomessa prosentti, joista puolet asuu Ahvenanmaalla. Kun lasketaan todennäköisyys, missä suomenkielinen joutuisi työssään heidän kanssa tekemisiin, tulee prosentiksi jotain nollapilkkunollanollayksi ja sen takia kaikkien on pakko päntätä ruotsia.

"Joo... ruotsin opiskelu liittyy jo ihan yleissivistykseen."

Onko saksalaiset suomalaisia sivistymättömämpiä, kun ne ei puhu ruotsia?

"Ei. Pitää lähteä maan lähtökohdista."

Olen käynyt yli 60 maassa, enkä ole kertaakaan tarvinnut ruotsia.

"Mitä useamman kielen osaa, sen parempi."

Perussuomalaiset on ainoa puolue, jonka ohjelmassa on pakkoruotsin vastustaminen. Jos intoilisimme ruotsista kuin te, olisi persujen kannatus 66 prosenttia.

"Ratkaiseva ero on vähemmistöperspektiivi, nämä asiat eivät ole yhteismitallisia."

Jos ruotsalaisten toimitusten Suomeen lähettämiä toimittajia olisi Suomessa suhteessa yhtä paljon kuin suomalaisia Ruotsissa, olisi heitä 20. Arvaa oikea luku.

"Kaks tai kolme? Nolla!? Onks Hasse Svens lähtenyt täältä pois!? Paha juttu, että ruotsalaiset ovat usein luvattoman huonosti informoituja mitä Suomessa tapahtuu. Ei ne tiedä välttämättä Suomen kaksikielisyydestä. Korkeassakin asemassa olevat ovat sanoneet, et ‘hei en tiennytkään, et suomi on noin helppo kieli, mähän ymmärrän, mitä sä sanot’."

Onko oikein, että minulla voi olla elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle sukua, tai hänellä on elatusvelvollisuus minuun?

"Elatusvelvollisuus aikuiseen, joka ei ole sukua...ääähhh...sun pitää varmaan vähän avata."

Kumppanin tulot voivat vaikuttaa niin, ettei saa tukia.

"Opintotukipuolella on ollut tapauksia, joissa täysi-ikäisen toisen asteen opiskelijan vanhempien tulot on vaikuttanut täysi-ikäisen opiskelijan opintotukiin, mutta tähän valtavaan epäkohtaan tulee muutos. Nurinkurista, että aikuista ihmistä rokotetaan puolison tuloista, jokainen on kuitenkin vastuussa omasta taloudesta. Toivon, että epäkohta poistuu, jos tulevan hallituksen puheenjohtajat ovat samaa mieltä."

Onko oikein, että naiset saavat täysin samasta työstä 20 prosenttia miehiä vähemmän palkkaa?

"Ei! Siitä pitäisi ehdottomasti päästä eroon, luku on itse asiassa 81,6 prosenttia."

Tuo oli kompa tasa-arvoasioita hoitavalle ministerille, sillä eihän naiset saa täysin samasta työstä parikytprossaa vähemmän palkkaa, vaan ylipäätään. Miehet hakeutuvat parempipalkkaisiin hommiin ja tekevät enemmän töitä. Jos katsotaan, paljonko jää käteen per työtunti, niin miehen euro on noin 90 senttiä.

"Heh. Tasa-arvoasioissa pitäisi ottaa miehetkin huomioon. Yllättävän moni mies on ottanyt minuun yhteyttä esimerkiksi huoltajuuskiistoissa, koska on kokenut olevansa miehenä heikompi osapuoli."

Kun opiskelijoilta kysyttiin ammattihaaveista ja tsekattiin palkkoja, tuli eroksi 20 prosenttia miesten hyväksi.

"Työelämän segregaatiosta päästäisiin eroon, jos useampi tyttö valitsisi vaikka teknisen käsityön tekstiilikäsityön sijasta ja päinvastoin. Työelämän jakautuminen nais- ja miesvaltaisiin aloihin alkaa jo alakoululaisten valinnoilla."

Olen ihastunut Radio Xtremin työntekijään ja haluan ottaa riskin rakastumalla suomenruotsalaiseen. Miten edetä?

"Hah, ehkä sä aloittaisit tällaisella ainutlaatuisella avauksella: "Går du ofta här?"

Heh heh. Spasiba!


Fakta homma

Jaa/ei/poissa

  • Kondomit verovapaiksi EI
  • Tupakointi kiellettävä kaikissa yleisötapahtumissa EI
  • Homoadoptio sallittava JAA
  • Pakolaiskiintiötä nostettava JAA
  • Doping urheilun arvokisoissa sallittava EI
  • Eutanasia sallittava POISSA
  • Toisesta maisterintutkinnosta maksullinen EI
  • Naiskiintiöt pörssiyhtiöiden hallituksiin EI
  • Perustulomalli Suomeen EI
  • Metro Turkuun EI
  • Pääkaupunkiseudulle tietullit EI
  • EU:n maataloustuet lopetettava EI

Seuraavassa numerossa Anni Sinnemäki.

Hae lähimmästä jakelupisteestäsi lehden paperiversio, saat oivallisen Stefan-naamarin vaalipäiväksi tai vapuksi!


Lisää pommeja


Lataa ja tulosta vaalinaamari!

Vaalinaamarit ovat nyt saatavana sähköisesti (PDF-tiedostoina)! Valitse suosikkisi tai inhokkisi, tulosta naamio ja kas, huomio vaalipäivänä ja wappuna on taattu. Naamari toimii parhaiten tulostettuna A3-kokoiselle paperille. Leikkaa/liimaa-tekniikalla saat askarreltua naaman myös A4-papereista.

18 kommenttia

Jallusse

4.2.2011 23:43

PAKKOPAKKOPAKKO
Onnettomia selittelyjä pöyhkeältä hurrilta.
surujen suruaika alkaa olla käsillä.
rkp:n politikointi on tullut tiensä päähän.
Kevät näyttää demokratian,Suomen kansan vallan.
Hyvästi

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vessel1

5.2.2011 01:22

Asiaa, Paska! Hienosti nakersit Wallinin perustelut faktoilla murusiksi. On tämä uskomaton nöyristelevä ja alistettu kansa. Eiköhän olisi jo aika alkaa toimia kansan enemmistön tahdon mukaan? Jäänneruotsi mäkeen ja vapaa kielivalinta tilalle!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Finnvandrare

5.2.2011 17:46

Lisää tuonlaisia haastattelijoita! Tämä matematiikka aihe tuo selvästi esille argumenttien järjettömyyden. Matematiikka kuuluu yleissivistykseen jota ilman ei yksilö voi elää täyspainoista edistyksellista elämää missään maailmanosassa. Ruotsin kieli ei ole sen yleissivistävämpää kuin mikään muukaan maiilman kieli, ja kaikenlisäksi pärjää vallan hyvin osaamatta ruotsia ruotsissakin.
Stefan on mielestäni mies paikallaan SFP:n johdossa, vastustajien ei tarvitse vaivautua vaan mies munaa itsensä ihan itse.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Aivoton

5.2.2011 23:35

Onkohan Stefan Wallin edes, täyspäinen teki mieli sanoa? Näistä vastauksista päätellen olen sitä mieltä, että taitaa pitää paikkansa. Jos puolueen puheenjohtaja joka kaiken lisäksi vielä istuu hallituksessa antaa tämän arvoisia vastauksia niin kyllä vinttikamarin kylmyyttä on syytä epäillä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

agapetus

5.2.2011 23:43

Ruotsalaisuus ei ole vierasta RKP:lle ja Stefan Wallinille. Eduskunnassa istuu ruotsalainen eduskuntaryhmä. Sen vielä jotenkuten ymmärtäisi jos olisi ruotsinkielinen eduskuntaryhmä mutta kun nimenomaan on kysymys RUOTSALAISESTA eduskuntaryhmästä niin se panee ajattelemaan.
Magman ajatushautomon sivuilla 9 kymmenestä aiheesta käsittelee pakkoruotsin puolustusta eri muodoissa. Sinne palkataan ruotsalaisella rahalla suomenkielisiäkin kirjoittamaan kuinka hyödyllistä heille pakkoruotsi on ollut.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MotleyFool

6.2.2011 15:47

Pakkoruotsin historiaa ei valitettavasti useinkaan tunneta. Tosiasiassahan pakkoruotsi tuli peruskouluun poliittisen lehmänkaupan seurauksena: RKP sai pakkoruotsin korvauksena asettumisestaan Kekkosen taakse vuoden 1968 presidentinvaaleissa. Siis huomattavasti vähemmän ylevästä syystä kuin 'yleissivistys' tai 'skandinaaviset arvot'.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kvinna

6.2.2011 23:44

Tää vaalipommi-sarja on suht loistava! Kiitokset Paska-Peltoselle rehellisestä ja viihdyttävästä provomeiningistä. Innolla ootan oman puolueeni johtajan tenttiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

8.2.2011 10:41

Ihan perinteinen pakkoruotsin kannattajan perusteluvyyhti. Mitään tosialisallista syytä kielen opiskelunn pakottamiselle ei ole, joten vedotaan historiaan. Samalla kun vedotaan historiaan, yritetään lainata perusteet vastakeskustelijalta muun historian kumoamiseen. Noloa noin oppineelta ihmiseltä...tai itseasiassa keneltä tahansa teihi-iän ohittaneelta.

MotleyFool muistutti myös hassusta asiasta jota monikaan ei miellä tosiasiaksi vaikka se on sellainen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tsih

10.2.2011 11:38

Haastattelija on kyllä aivan käsittämätön. Voisi myös tarkistaa tietojaan ennen haastatteluja, joka haastattelussa on ollut räikeitä asiavirheitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jep123

10.2.2011 19:08

"Tsih
Tänään 11:38
Haastattelija on kyllä aivan käsittämätön. Voisi myös tarkistaa tietojaan ennen haastatteluja, joka haastattelussa on ollut räikeitä asiavirheitä."

Höpö höpö, mitään olennaisia asiavirheitä ei ollut. On rumaa valehdella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AriPeltonen

11.2.2011 11:56

Tsih:
Voisitko luetella kaikki asiavirheet?
Ari Peltonen
PS.Stefan Wallin tarkisti jutun ennen painoon menoa, samaa mieltä faktoista hänkin oli.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

eiolenimimerkkia

11.2.2011 23:14

Asiaa! 10+

Kymmenessa maassa tahan mennessa asuneena en ole tarvinnut ruotsia viela mihinkaan tai missaan! Skandinaavien kanssa kun olen tyoskennellyt englannilla on hyvin tullut toimeen - samoin ainoan ahvenanmaalaisen kanssa jonka kanssa olin toissa (han kun oli norjankielisessa tiimissa).

Pakkouskonto kanssa pois kouluista, please. Itse voi vaikuttaa onko tai missa uskonnon opetuksessa on vasta kun on 18. Eli siihen mennessa on jo 12 vuotta valtion koulujen sponsoroimaa ja valikoimaa luterilaista propagaa takana (eli esim. Lutherin nakemykset juutalaisista ei kummasti kuulu koulujen oppmimateriaaliin). Karkean arvion mukaan esim mun lukion luokalla meita ateisteja oli ehka 25-35 %. Nuokin kaikki oppitunnit olisi voinut kayttaa johonkin hyodylliseen, vaikka lisaa matematiikkaa tai tieteita.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jyse23

15.2.2011 20:20

Pakkoruotsin vastustajat ovat oikeassa,
kirjoittaa TUOMAS ENBUSKE:
http://tuomasenbuske.puheenvuoro.uus...-ovat-oikeassa

"Pakkoruotsin vastustajat ovat oikeassa. He ovat oikeassa yksinkertaisesti siksi, että heistä siltä tuntuu. Ei ole olemassa hyvää tai pahaa itsessään, on vain hyvää ja pahaa jonkun kokemana.
Jos joku ei tarvitse ruotsia elämässään, niin silloin hän ei sitä ei tarvitse. "

"No, mikä pakkoruotsin vastustajissa sitten on niin hienoa? Se on liike, joka pyrkii pois suomalaisille tyypillisestä passiivisen aggressiivisesta alamaisen asemasta. Aiemmin suomalainen oli nöyrä ja katkera. Hän odotti, että järjestelmä kertoo miten pitää elää."

SOFI OKSANEN, Keskiuusimaan haastattelussa:
lainattu sivulta: http://ryyti.blogspot.com/2011/01/sofi- ... eesta.html

"Suomi on pohjoismaisessa yhteisössä lapsipuolen asemassa, kirjailija Sofi Oksanen sanoo."

"En pidä täysin hyväksyttävänä sitä, että suomi ei ole neuvoston (Pohjoismaiden neuvoston) virallinen kieli kuten ei ole islantikaan." (islantia puhuu 300 000 pohjoismaalaista - suomea yli 5 miljoonaa. kirj. huom.)

Hän pitää asetelmaa lähtökohtaisesti epätasa-arvoisena,ja puhuu siksi mieluummin muille pohjoismaalaisille englantia. "En vain pidä tarpeellisena käyttää ruotsia tilanteessa, jossa toisella on automaattisesti oikeus käyttää äidinkieltään ja minulla ei."

Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon marraskuussa vastaanottanut Oksanen piti palkintojuhlassa kiitospuheensa ensin suomeksi ja vasta sitten ruotsiksi.

Reaktio yllätti Oksasen. ”Kun aloitin puheen suomeksi, yleisön mykistymisen aisti. Kun he eivät ymmärtäneetkään. Siinä oli sellaista epämukavuutta. Kun sitten jatkoin ruotsiksi, kuului se helpotuksen huokaus. Aah..."

"Jälkeenpäin moni tuli sanomaan kuinka jännittävä kokemus se oli"

"Minusta on yllättävää , että kun on oltu huolissaan englannin dominanssista niin vastaus on, että pitäisikin painottaa enemmän skandinaaviskaa. Suomalaisesta perspektiivistä katsottuna suurin osa suomalaisista joutuisi joka tapauksessa kommunikoimaan muulla kuin äidinkielellä. Ja silloin on ihan sama, onko se toinen kieli ruotsi vai englanti."

"Suomalaiset ja islantilaiset (5 milj. vs. 0,3 milj. kirj.huom.) haluavat puhua äidinkieltään ihan samalla tavalla kuin ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset. Ja heillä pitäisi olla siihen oikeus."

"En usko pakkokieliin"

lisää aiheesta:

http://www.vapaakielivalinta.fi
http://www.kielipolitiikka.net
http://www.pakkoruotsi.net

http://www.saunalahti.fi/eiry/

http://jukkahankamaki.blogspot.com/2010/12/pois-pois-pakkoruotsi.html

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AriPeltonen

16.2.2011 16:11

Eipä tullut Tsihiltä luotteloa väittämistään virheistä. Helppo syyttää jotain jostain, mutta kun pitää laittaa perusteluja/faktoja tiskiin ei mitään kuulu.
Juu, ja pakkouskonto helvettiin myös. Väitetään, että yleissivistyksen ja historiamme ja kulttuurimme takia pitäisi olla uskontoa koulussa. On ties kuinka monta "kristillista" länsimaata - Suomea huomattavasti uskonnollisempi USA etunenässä - jossa uskontoa ei opeteta oppiaineena koulussa. e: laita Cityn hakuun peltonen räsänen ja lue sinne tulleet uskisten kommentit! Kovaa kamaa...
Ja jos pakkoruotsin vastustaminen kiinnostaa laittakaa Cityn hakuun peltonen pakkoruotsi, sieltä löytyy artikkeli ja aika helvetisti kommentteja.
Ari Peltonen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jyse23

13.3.2011 13:16

Ihmetyttää Demareiden Ahtisaari/Folktinget ja Paavo Lipponen/SvenskaNU ja viimeksi Urpilainen sanoi, että lisää ruotsia ja kielikylpyjä.

Suurin osa suomalaisista haluaa eroon pakkoruotsista, mutta demarit väkisin kannattavat. Pahempia pakkoruotsittajia ku Rkp vai onko Rkp:n palkkalistoilla - no Ahtisaari ja Paavo Lipponen näyttävät olevan säätiöiden ja yhdistyksien listoilla - mutta onko koko puolue ostettu?

Pyrkimyksistä ja keinoista
Kävelevä sanakirja 11.03.2011 23:35 (lainattu www.vapaakielivalinta.fi sivulta)

RKP:n pyrkimys on tehdä kaikista suomalaisista kaksikielisiä ja säilyttää elävä ruotsinkieli Suomessa. Tavoitteena on saavuttaa sellainen koko kansan läpäisevä ruotsinkielen taidontaso, että kun suomenruotsalainen liikkuu Suomessa missä tahansa, hän voi omalla äidinkielellään asioida virastoissa ja yksityisissä palvelupisteissä ilman, että paikalle kutsutaan erityistä ruotsinpuhujaa. Ja koska tasa-arvon vuoksi kaikki palvelutyöpaikat pitäisi olla kaikkien suomalaisten haettavissa, niin kaikilla pitää olla sujuva ruotsinkielen taito.

Siksi meillä on pakkoruotsi. Jotta suomenruotsalainen tuntisi olonsa kotoiseksi ja turvalliseksi missä päin hyvänsä Suomea. Tämä oikeus on olemassa riippumatta suomenruotsalaisen omasta kielitaidosta, vaikka hän sattuisi olemaan suomenkielen opettaja. Näin lukee RKP:n sivuilla.

Miten suomenkielinen säilyttää ruotsin kielitaitonsa? Sujuva kielitaito edellyttää jatkuvaa harjoittelua. Pitää puhua ruotsia muutama tunti viikossa, jotta se ei unohdu.Ainut realistinen ja halpa tapa on käsittääkseni alkaa puhua ruotsia toisen pakkoruotsitetun suomenkielisen kanssa. Suomenkieliset ryhtyvät siis puhumaan keskenään ruotsia. Tätä mieltähän monet ruotsinkieliset ovat jo valmiiksi, miksi meidän suomenkielistenpitää puhua ylipäänsä suomea.

Onhan se vähän absurdia harjoitella ruotsinkielisen asiakkaan/ihmisen kohtaamista elämänpituisena projektina. Mutta kohtaaminen ei onnistu ilman harjoitusta, sen kaikki myöntänevät. Ahtisaari, Lipponen ja kumppanit kannattavat pakkoruotsia. Kaikki kunnia heidän mielipiteilleen. Ovatko he sittenkään ajatelleet asiaa loppuun?

Mielestäni meillä suomalaisilla ei pitäisi olla tällaista ongelmaa ollenkaan.Ongelma on keinotekoinen, epäloogisen ajattelun synnyttämä.Suomi ja ruotsi eivät ole symmetrisiä kieliä (oma ilmaisuni), koska puhujamäärät ovat epätasapainossa. Pakkoruotsi on nykyisen järjestelmän räikein epäkohta. Eikä tässäkään keskustelussa ole muusta kysymys.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Valveutunut

28.3.2011 01:39

Hieman rkp-retoriikasta:

"Englantia kuulee joka paikassa, ei sitä tarvitse erikseen opiskella"

Miksi opiskelemme siis ruotsia kun kerran Suomi on ihan poliitikkojen mukaan, ja he eivät koskaan valehtele, kaksikielinen maa ja ruotsi kansalliskieli? Koska virallisen informaation mukaan ruotsia kuulee elävästi joka paikassa ja joka tuutista ja sitä puhutaan joka kodissa niin miksi kuluttaa aikaa sen opiskeluun. Se on kaiken lisäksi helppo kieli, kuulemma, vain tyhmät ja asennevammaiset eivät sitä opi.

"Kieliä on hyvä osata"
"Oletko tavannut koskaan ihmistä joka osaa liikaa kieliä?"
"Mitä useamman kielen osaa, sen parempi"

Erikoisia lauseita ihmisiltä jotka samaan hengenvetoon kieltävät vapauden valita kielet joita haluaa opiskella. Sanokaa nyt hyvät Magman marionetit rehellisesti että "kieliä" on tiedän sanastossanne synonyymi ruotsin kielelle eikä mitään muuta.

"Entä jos joudut muuttamaan itä-Suomesta länsi-Suomeen ja joudut Närpiöön?"

Miksi 95% pitäisi olla huolissaan muutosta Närpiöön, sen todennäköisyys suomalaisen elämässä on olematon, varmasti epätodennäköisempää kuin muutto ulkomaille. Närpiön on myös lain mukaan annettava viralliset palvelut ja toimituskirjat suomeksi. Muutto Närpiöstä taas on mitä suurimmalla todennäköisyydellä muutto suomenkielen keskelle, mutta siitä eivät ummikkoruotsalaiset ole ollenkaan huolissaan.

"Pakollisuus liitetään tietenkin diktatuureihin ja vapaaehtoisuus demokratioihin, mutta...tää on nyrkkisääntö, mutta on poikkeuksia. Onhan Suomessa pakko mennä armeijaankin tai siviilipalvelukseen."

Armeija, vankila tai siviilipalvelus on kolme valinnaista vaihtoehtoa. Pakkoruotsista ei pääse edes istumalla vankilassa, tosin vankilat ovat kielilain mukaan ainoita vain suomenkielisiä instansseja. Miksihän noin?

"Kummasti elämä helpottuu, kun osaa ruotsia Tukholmassa käydessä."

Sen vastineeksi että lukee vuosia ruotsi saa siis ostaa Tukholmassa kahvin ruotsiksi ja Suomessa myydä kahvin ruotsiksi, jos sattuu myymään kahvia ja jos asiakas sattuu olemaan suomenruotsalainen joka sattumalta vaatii palvelua ruotsiksi (82% heistä puhuu sujuvaa suomea kertoo Åbo Academin tutkimus). Hieno peruste koko kansan kyykyttämiseen!

Hyvä City ja Paska! Kysykää lisää oikeita kysymyksiä! Gandhi oli oikeassa!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

fkj

13.4.2011 02:14

surut vetoavat aina yhteiseen historiaan ruotsin kanssa.
Joo,mutta ei kannattaisi ,oikeasti.
Sen verran raakaa ja tylyä,että suut suppuun.
Ettei viha nosta enempää päätään...
VAPAA KIELIVALINTA !

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ulla Bulla

16.8.2013 14:14

Heh, sai nauraa sen vampin selityksiä.
Suomella on kriisi, joten jostakin on leikattava.
Pakkoruotsi, johon menee ihan helvetisti rahaa Suomen budjetista, jos sen lakkauttaa, svedut eivät saa enää siitäkään leikattua itselleen palaa.
Yhteinen historia on pelkkää paskapuhetta, eipä tanskalaisetkaan opiskele ruotsia, vaikka olivat myös valloitettuna.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi