Kahdeksan juutalaisen muistolle

  • Saara Räsänen

10 päivän Israelin opintomatkalta jäi parhaiten mieleeni vainojen museo, joka on perustettu Hitlerin natsi-Saksan tapettujen juutalaisten muistoksi.
Ennen toista maailmansotaa juutalaisten määrä oli noin 18 miljoonaa. Toisen maailmansodan aikana olevien Saksan juutalaisvainojen ja kansanmurhan seurauksena juutalaisten määrä laski 12 miljoonaan, eli väheni noin 6 miljoonalla. Hitlerillä oli suunnitelma kaikkien juutalaisten tuhoamiseksi, ja näin Saksaan lähetettiin eri puolilta Eurooppaa juutalaisia.

Museossa näkyi juutalaisten määrät eri maissa toisen maailmansodan aikana sekä Saksaan lähetettyjen juutalaisten määrä. Suomesta lähetettiin museon tietojen mukaan Saksaan keskitysleirille 8 suomenjuutalaista, joista vain yksi jäi eloon. Luovutus oli Suomen johdon mielestä virhe. Tästä syystä natsi-Saksan vaatimuksia ei toteutettu. Kahdeksan oli pieni luku verrattuna muiden maiden juutalaisten surmiin. Loput saivat jäädä Suomeen.

Yövyimme viimeiset viisi yötä Jad hasmonassa suomalaisten perustamassa majoituspaikassa. Yllätyin kuullessani paikan historiasta. Sana Jad hasmona tarkoittaa kahdeksan muistolle. Eli niille, jotka Suomi luovutti natsi-Saksalle. Vainojen jälkeen suomalaisia vapaaehtoistyöntekijöitä lähti Israeliin perustamaan juutalaisille yhteisön, Jad hasmonan.

Vaikka Suomi luovutti 8 juutalaista, Suomen johtohenkilöiden muistolle istutettiin muistopuut. Suomalaisia muistetaan hyvällä. Kieltäytyminen juutalaisten luovuttamisesta natsi-Saksalle ja Jad hasmonan perustaminen ovat aiheita, joista suomalaiset saavat olla ylpeitä.

78 kommenttia

Anonyymi

17.6.2009 00:21

Kyseessa olleet ihmiset eivat olleet suomenjuutalaisia, vaan keskieurooppalaisia pakolaisia. Ei toki erityisen kunniakasta tuokaan, mutta varsinaisilla suomalaisilla juutalaisilla oli kuitenkin taydet kansalaisoikeudet koko sodan ajan, eika heita nain ollen mihinkaan myoskaan luovutettu.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Nimimerkkinen

17.6.2009 01:48

Luovutetut eivät olleet Suomen juutalaisia, vaan pakolaisia. Kuulemma Suomen valtion suhtautuminen natsien vainoja paenneisiin oli melko nihkeää muutenkin.

Kaikista näistä jutuista on paljon kirjallisuutta, dokumenttifilmejä ym. Poliitikkona olisi hyvä opiskella tällaiset asiat historiankirjoista eikä kuulopuheiden perusteella.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Flash-Bang

17.6.2009 02:34

Suomi luovutti 8 sotavankia ketkä olivat myös juutalaisia. Ampuahan ne viholliset olisi pitänyt jo rintamalla. Miksi tästä pitää nillittää alinomaisesti?
Sitten yksi välikysymys:
Selvittikö Israel virallisesti Mitä tapahtui kapteeniluutnantti Jarno Mäkiselle ja miksi?
Jarno_Mäkinen
Suomalaisen sotilastarkkailijan henkilöllisyys

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.6.2009 09:27

Eivät taineet olla suomenjuutalaisia, vaan Suomeen tulleita juutalaispakolaisia. Hiustenhalkomista kylläkin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.6.2009 15:58

"Ari-Lee"
Kyseessä olleet 8 olivat siiviilipakolaisia Keski-Euroopasta. Suomi myös luovutti pari tuhatta sotavankia Saksalaisille; joukossa oli viitisenkymmentä juutalaista (he olivat 'yliedustettuja' tuossa joukossa, tosin suoria todisteita, että heitä olisi erityisesti valittu luovutettavaksi ei kai ole)
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/a/tiedostot/PDF/POW%20deaths_web.pdf

(Sotavankien ampuminen muuten on sotarikos. 2000 rauhan aikana palautettua suomalaista sotavankia perheineen olivat varmaan tyytyväisiä ettei Stalin noudattanut sinun periaatettasi.)

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.6.2009 12:06

Käykääpä tarkistamassa myös Pohjois-Amerikan alkuperäisväestön määrän vaihtelu (väheneminen) 1800-luvun ns. suurten intiaanisotien seurauksena. Aikamoista teurastusta sekin. Ja vielä miten se on meille kuvattu historiassa ja mediassa. John Waynen länkkärit eivät anna ihan totuudenmukaista kuvaa 'lännen valloituksesta'. Kansanmurha ja tappaminen ovat murhaa ja tappamista riippumatta siitä, tapahtuuko se jonkin diktaattorin tai demokraattisesti johdetun valtion yms. toimesta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.6.2009 14:58

Se oli Jumalan tahto että juutalaisia vainottaisiin. Profetia löytyy raamatusta. Vainojen tarkoituksena oli Israelin valtion perustaminen.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.6.2009 22:22

Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Jos Saara kirjoittaa natsi-saksasta niin miksi hänen pitäisi myös kirjoittaa Stalinista, Ruandan murhista, länkkäreistä.. Mitä vielä? Sitäpaitsi kun Saara kävi Israelissa tätä asiaa käsittelevässä museossa niin ehkä siksi hän kirjoittaa juuri tästä asiasta? Ajatelkaa ihmiset asiaa vähän syvemmin ennenkuin pienillä pullasormillanne tänne jotain päätätte näpertää :)

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

19.6.2009 06:12

Entäs Israelin harjoittamat palestiinalaisvainot?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

19.6.2009 13:27

8 suomenjuutalaiselle liputuspäivä! Vaikka emme varmasti tiedä keitä he olivat. Ja natsikortti nostettu taas, vanha ja väsynyt vitsi jolle nauretaan.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

20.6.2009 12:17

Saksa painosti eri kanavien kautta Suomea ratkaisemaan juutalaisongelman.(Ongelma natseille ei suomalaisille). Joten nämä 8
uhrattiin diblomatian alttarilla
Suomen armeijassa palveli monia juutalaisia heistä joukko upseerin
vakanssilla,joista Mannerheim totesi saksalaisten sitä ihmetellessä.
"minulla ei ole yhtään miestä liikaa"

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KuumintaHottia

21.6.2009 21:59

Metsada shall never fall again

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

21.6.2009 22:06

On aivan sama, olivatko luovutetut suomalaisia vai ulkomaalaisia juutalaisia. Pakolaisten luovuttaminen on yhtä lailla kuvottavaa: kahdeksan ihmistä pakenetvat henkensä edestä. He hakevat turvaa Suomesta, koska uskovat, että suomalaiset eivät tekisi heille pahaa, eivät lähettäisi heitä kuolemaan. Suomi vastaanottaa pakolaiset, pettää heidän toiveensa ja luottamuksensa sekä lupauksen suojella heitä ja lähettää ihmiset suoraan murhaajiensa käsiin. KUVOTTAVAA, sanon minä.

Eikä Suomen toiminta tuosta juuri kauniimmaksi muuttunut: Neukuista loikanneita palautettiin sadoittain. Ainoa mahdollisuus oli päästä pakenemaan Ruotsiin asti, jossa sosialistisesta diktatuurista paenneita haluttiin suojella.

Suomi saisi hävetä. Hengenhädässä maastaan paennutta yksilöä täytyy auttaa ja suojella, olipa kysymys juutalaisesta, venäläisestä tai irakilaisesta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.6.2009 05:58

"Entäs Israelin harjoittamat palestiinalaisvainot?"
Kun Hamas ja muut palestiinalaisterroristit lopettavat israelilaisten siviilien pommittamisen, "vainot" loppuvat.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.6.2009 18:27

Luvut ovat epätarkkoja, kukaan ei tiedä tarkkaa surmansa saaneiden määrää jopa Auschwits/ Birkenaussa esitetään monia eri lukuja surmatuista. Ihmisiä kulki eri puolille Eurooppaa tuohon aikaan ja myös kuljetettiin leirien kautta eteenpäin. Suuri osa uhreista on kuollut leireillä tauteihin ja ravinnonpuutteeseen sekä raskaaseen työhön eikä suinkaan kaikkia suoraan surmattu. "Ystävällämme" neuvostoliitolla tämän kaltainen toiminta jatkui hyvinkin pitkään sodan jälkeen. Jatkoivat muuten Eurooppalaisten keskitysleirien käyttämistä sodan jälkeen samaan tarkoitukseen kuin natsit aiemmin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.6.2009 07:24

1938 pidettiin Ranskan Evianissa kansainvälinen kokous, jossa pyrittiin selvittämään mahdollisuuksia tarjota Saksan ja Itävallan juutalaisille turvapaikkoja. Kokouksen tulos oli, että tuskin mikään maa oli halukas ottamaan vastaan juutalaispakolaisia. Pakolaislaivoja käännytettiin Suomenkin satamista. Oleskeluluvan Suomessa sai noin 500 Keski-Euroopasta tullutta juutalaista. Kesään 1941 mennessä 350 näistä oli jatkanut matkaansa muualle. Suomen pääministeri Rangell totesi SS:n johtajalle Heinrich Himmlerille kesällä 1942, että Suomessa ei ole juutalaiskysymystä eli Suomen juutalaisia ei luovuteta saksalaisille.

Talvisodassa 260 Suomen juutalaista asevelvollista palveli armeijassa, heistä 200 rintamajoukoissa. Näistä viisitoista kaatui taisteluissa. Jatkosodan aikana Suomi oli Saksan sotilaallinen liittolainen. Tästä huolimatta Suomen juutalaiset toimivat myös silloin rintamapalveluksessa, lottina ja muissa tehtävissä, samoin muut kansalliset vähemmistöt kuten mustalaiset, venäläiset ja tataarit (viimeksi mainitut olivat suurimmaksi osaksi muslimeja). Useat juutalaiset sotilaat palkittiin kunniamerkein, muutamat ylenivät kapteenin arvoon ja palvelivat komppanian päällikköinä, Salomon Klass myös pataljoonan komentajana. Juutalaisten sotilaslääkärien joukossa oli lääkintämajureita.

Syksyllä 1942 Suomesta Saksaan luovutetut juutalaispakolaiset olivat:
- Heinrich Huppert ja hänen 10-vuotias poikansa Kurt
- Georg Kollman, hänen vaimonsa Janka ja heidän 2-vuotias poikansa Frans Olof
- Hans Robert Martin Korn
- Hans Edvard Szybiliski
- Elias Kopelovsky

Georg Kollman selvisi elossa holokaustista. Yksi miehistä katosi Varsovan getossa. Muut kuusi tapettiin Auschwitz-Birkenaun keskitysleirissä. Frans Olof Kollman oli syntynyt Suomessa.

Holokaustin paljastuttua toisen maailmansodan lopussa muiden maiden juutalaiset alkoivat kysellä, kuinka Suomen juutalaiset olivat voineet sotia vihollisen aseveljinä. Suomen juutalaisten vastaus oli: “Jos Saksa olisi miehittänyt Suomen, meidän olisi käynyt huonosti. Jos Neuvostoliitto olisi miehittänyt Suomen, meidän olisi käynyt huonosti. Siksi oli helppoa taistella Suomen itsenäisyyden puolesta.”

Toisen maailmansodan jälkeen Suomeen tuli kymmenkunta tuhoamisleireistä selvinnyttä juutalaista, joukossa yksi perhe.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.6.2009 17:26

Kamalaa!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

25.6.2009 00:01

Saaran tiedot ovat kyllä täysin museon tietojen mukaisia. Itse olen käynyt kyseisessä paikassa ja voin sanoa että näky oli kauhistuttava. On toki väärin että Suomesta luovutettiin juutalaisia, mutta Suomen johto teki parhaansa eikä totellut Saksaa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

25.6.2009 19:14

Mahtaakohan Libanonissa 2006, IDF:n uhriksi joutuneelle suomalaiselle rauhanturvaajalle olla muistomonumenttia..?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Peca

26.6.2009 13:21

On ihan hyvä muistella holokaustin uhreja, mutta olisi hyvä jos joskus muistettaisiin myös Stalinin ja Ruandan uhreja..

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.6.2009 00:28

"Mahtaakohan Libanonissa 2006, IDF:n uhriksi joutuneelle suomalaiselle rauhanturvaajalle olla muistomonumenttia..?"
Se oli onnettomuus, israelilaisen tykistön tähtäyskoordinaatteihin tuli virhe. Rauhanturvaajat tietävät riskit, kun toimitaan sotivien osapuolten välissä. Monumentista voi kysyä vaikka Israelin suurlähetystöstä.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.6.2009 00:49

"Suuri osa uhreista on kuollut leireillä tauteihin ja ravinnonpuutteeseen sekä raskaaseen työhön eikä suinkaan kaikkia suoraan surmattu. "Ystävällämme" neuvostoliitolla tämän kaltainen toiminta jatkui hyvinkin pitkään sodan jälkeen."
Natsien tuhoamisleireillä käytettiin myrkkykaasun ja ampumisen lisäksi nälkään ja orjatyöhön näännyttämistä. Työvoimalla rakennettiin rautateitä, kaivoksia ym. tarpeellista, mutta työllä tappaminen oli tarkoituksellista. Natsijohtaja ja arkkitehti Albert Speer moitti tätä, ei toki humaanisuuttaan, vaan koska se viivytti rakennustöiden edistymistä. Neukkujen tuhoamisleireillä eli Gulagissa luotien ja näännyttämisen lisänä oli Siperian pakkanen. Tuhoamisleirejä oli Neuvostoliiton alusta Stalinin kauden loppuun asti eli 30 vuotta. Gulag oli olemassa myös Stalinin ajan jälkeen. Ei enää tuhoamisleireinä, mutta diktatuurin tylynä työkaluna kuitenkin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.6.2009 14:46

Välillä on hyvä muistuttaa, että keskitysleireillä murhattiin miljoonia muitakin: romaneja, homoseksuaaleja, jehovan todistajia, värillisiä, vammaisia, puolalaisia, neuvostoliittolaisia jne.

Mistähän syystä heitä ei yleensä mainita?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.6.2009 23:30

Saara on fiksu ja empaattinen tyttö, joka on selvästi koskettunut käytyään juutalaisten muistolle perustetulla paikalla ja kierrettyään samaa maata, jonka juutalaiset omin käsin kuivasivat suosta ja istuttivat reheväksi, muovasivat asuttavaksi paettuaan vaarallisia reittejä säästyäkseen keskitysleireiltä ja epäinhimilliseltä kohtelulta. Israelin alue oli erämaata, kun juutalaiset saapuivat sinne. He tekivät siitä itselleen kodin otsa hiessä ja veressä. Juutalaisia on vihattu kautta aikojen. He tekevät virheitä tulisieluisessa sodassaan Palestiinassa, mutta media ja yleinen mieliala tekee heistä koko sotkun syntipukkeja. Arabit haluavat jatkaa siitä mistä Hitler aloitti: tuhota Israelin valtion ja juutalaiset. Muitakin vähemmistöjä on surmattu ja ahdistellaan jatkuvasti ympäri maailmaa. Tämä on paha paikka tämä maa, mutta hyvät ihmiset, annetaan Saaran nyt ohjata meidät hiljaiseen hetkeen yhden systemaattisen kansanmurhan muistoksi. Saara kävi Israelissa ja kirjoitti juutalaisista. Hienoa, Saara, että kävit paikan päällä katsomassa tilanteen ollessa näinkin arka!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Masa190

1.7.2009 11:14

Israelin tykistön tähtäyskordinaatteihin ei tullut virhettä vaan siellä tapettiin suomalainen opiksi muille suomalaisille ettei huseerata muslimeiden kanssa.

Israelin tykistö sai asiasta useita radioviestejä pommitusten aikana. Mitään epäselvyyttä ei ollut.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Masa190

1.7.2009 11:19

Tietenkään siitä ei puhuta että miljoonia mustalaisia, homoja, vammaisia yms. tapettiin natsien vainoissa! Noiden ryhmien vainot eivät Euroopassa koskaan loppuneet. Mutta on se kiva että yksi etninen ryhmä eli juutalaiset on kanonisoitu. Minua oksettaa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.7.2009 10:26

Juutalaiset ovat jaksaneet pitää asiasta meteliä. Ja mikseivät olisi, isot ja rikkaat valtiot menevät edelleen polvilleen välittömästi kun nämä edes vihjaavat johonkin melkein 100 vuotta sitten tapahtuneisiin vääryyksiin. Muut ovat lopettaneet menneisyydessä vellomisen ja menneet eteenpäin, suosittelisin samaa juutalaisille. En minäkään vaadi nykyään erityiskohtelua koska mummolta meni iso tila Sortavalasta ja kaikki sen veljet kuolivat sodassa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kapiteeli

3.7.2009 12:33

Ei saa myöskään unohtaa kristittyjen Armenialaisten kansanmurhaa joka on Turkissa muslimien vuonna 1915 toteutettu useiden satojen tuhansien armenialaisten kuolemaan johtanut joukkotuho.
Turkki väittää vain 300 000 armenialaisen kuolleen, läntisten lähteiden mukaan kuolleita oli paljon enemmän. Useimpien selvitysten mukaan joukkomurhassa kuoli ainakin miljoona armenialaista, mutta on hyvin mahdollista, että uhreja saattoi olla jopa 1 500 000.

Turkin rikoslain pykälän 301 mukaan turkkilaisuuden loukkaaminen on rikos. Pykälää on käytetty estämään puhe armenialaisten kansanmurhasta, eikä aihetta koskevaa tutkimusta voi tehdä vapaasti Turkissa lain takia

Maita, jotka ovat kansanmurhan tunnustaneet, ovat muun muassa Alankomaat, Argentiina, Armenia, Australia, Belgia, Italia, Itävalta, Kanada, Kreikka, Kypros, Libanon, Liettua, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Sveitsi, Uruguay, Vatikaani, Venezuela ja Venäjä. Myös Euroopan parlamentti on antanut virallisen tunnustuksensa 18. kesäkuuta 1987.Lisäksi jotkin valtioiden osat, kuten useimmat Yhdysvaltain osavaltiot ja Wales Britanniassa, ovat antaneet tunnustuksen itse Yhdysvaltain ja Britannian kielteisestä kannasta huolimatta. Näillä lausumilla ei ole ulkopoliittista merkitystä, koska asia ei kuulu niiden toimivaltaan.

Suomi ei ole tunnustanut armenialaisten kansanmurhaa. Syyskuussa 2005 valtiovierailulla Armeniassa olleelta tasavallan presidentiltä Tarja Haloselta kysyttiin asiaa, mutta hän ei ottanut siihen suoranaisesti kantaa, vaan muistutti, että Suomen ulkopoliittinen linjaus on perinteisesti ollut pidättäytyä ottamasta virallisesti kantaa historian tulkinnoista.....niimpä, Hankalia asioita ei Halonen uskalla ottaa esiin. viimeisin esimerkki tulee Porvoosta.
Kun presidentti Dmitri Medvedev ja presidentti Tarja Halonen pitivät lehdistötilaisuutta Porvoon kirkon pihamaalla Halonen suuttoi toimittajien Medvedeville osoitetusta tonttikysymyksistä (venäläiset saavat ostaa tontteja Suomesta mutta suomalaiset eivät saa ostaa tontteja Venäjältä...)

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.7.2009 03:33

"Tietenkään siitä ei puhuta että miljoonia mustalaisia, homoja, vammaisia yms. tapettiin natsien vainoissa!"
Paitsi lähes aina, kun puhutaan natsien kuolemanleireistä. Samoin kuin siitä, että natsi-Saksan ensimmäiset keskitysleirit oli tarkoitettu kommunisteille ja muille poliittisille vangeille. (Natsit saivat vallan tammi-helmikuussa 1933 ja Dachau perustettiin jo saman vuoden maaliskuussa.) "juutalaiskysymyksen lopullinen ratkaisu" päätettiin vasta tammikuussa 1942.

Jos keskustelun aihe on juutalaisvainot, muut vastaavat joukkomurhat eivät sisälly siihen. Useimmiten ne toki mainitaan.

"Noiden ryhmien vainot eivät Euroopassa koskaan loppuneet. Mutta on se kiva että yksi etninen ryhmä eli juutalaiset on kanonisoitu."
Jep, juutalaiset perustivat oman valtion ja ovat vastustaneet vainoja tehokkaasti siitä lähtien. Se, että eurooppalaiset jatkoivat/jatkavat homojen, vammaisten ja mustalaisten kiusaamista, ei ole juutalaisten syy.

"Minua oksettaa."
Voi toista. Nyt kun sylkäisit pari aivoykäystä, sujuu toivottavasti se järkeväkin ajattelu.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.7.2009 19:39

"Muut ovat lopettaneet menneisyydessä vellomisen ja menneet eteenpäin, suosittelisin samaa juutalaisille."

Historiaa ei pidä unohtaa, koska se auttaa ihmisiä välttämään tekemästä samoja virheitä kuin aiemmat sukupolvet - harvemmin siinä kuitenkaan onnistuen.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MisterXYZ

6.7.2009 03:21

"Saara on fiksu..."

Tuota voisi jatkaa lauseella, kaikki ihmiset ovat kauniita, jokaisella luojan luomalla on oikeus elämään ja plaa, plaa, plaa. Aivopesty reppana. Stereotyyppinen lässyttäjä joita löytyy jenkkilästä riittämiin. Jumala ohjaa, annetaan köyhille almuja ja lisää puuteria finnien päälle ja IHQ.

Seuraavaksi Saara voisi valistaa meitä kuolevaisia siitä kuinka esiaviollinen seksiä mädättää selkärangan ja onaniasta seuraa mm. löyhäpäisyyttä ja tanssitautia. Mielellään äiti tukemaan aivopestyä lastaan.

Miksi muuten Saara-neiti ei ole kommentoinut näihin millään tavalla?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.7.2009 13:59

Valtio nimeltä Israel on olemassa vain ja ainoastaan Yhdysvaltojen myötävaikutuksella, koska jos ydysvallat lopettaisivat Israelin tukemisen, ja juutalaiset vetäsivät rahansa pois USA n pankesta menisi yhdysvallat bankrottiin, vararikkoon.
Ne juutalaiset jotka Suomesta lähetettiin natsi saksaan olivat pakolaisia jotka olivat paenneet Suomeen natsivainoja.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.7.2009 04:05

"Aivopesty reppana. Stereotyyppinen lässyttäjä joita löytyy jenkkilästä riittämiin."
Mikä Saaran tekstissä antaa aiheen sanoa noin?

"Seuraavaksi Saara voisi valistaa meitä kuolevaisia siitä kuinka esiaviollinen seksiä mädättää selkärangan ja onaniasta seuraa mm. löyhäpäisyyttä ja tanssitautia."
Eikä voisi, koska nuo eivät pidä paikkansa (ja Saarakin varmasti tietää sen).

"Mielellään äiti tukemaan aivopestyä lastaan."
Millä tavalla aivopestyä?

"Miksi muuten Saara-neiti ei ole kommentoinut näihin millään tavalla?"
Koska antaa tekstinsä puhua puolestaan?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.7.2009 01:18

Missä uudet radikalismin liekkiä puskevat, ja aidosti intellektuellit tekstit lienevät?
Loppuiko materiaali kesken, vai masentaako kritiikki?
Hyvä itsetunto on aina tärkeää, vaikka tekisitkin lähinnä hallaa yhteiskunnalle!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.7.2009 14:35

Miten tämä nyt liittyy mihinkään?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.7.2009 21:00

Lopettakaa toi 6 milj. jauhaminen. Se on ihan paskatietoa. Fakta on näin! Luku päätettin jutkujen keskuudessa jo ennen ns. lopullisen ratkaisun toteuttamista. Tarkoituksena oli saada sympatioita ja oma valtio. Siellä sitten teurastettiin tarkoituksellisesti mm. suomalainen YK:n palveluksessa ollut upseeri. Saatanan rahanlainaajat!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ZOMQandBarbieQ

9.7.2009 22:19

ihan pehmeetä jutttuu, mut on se söpö:)

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kapiteeli

13.7.2009 14:04

Vähemmälle huomiolle on myös jäänyt kristittyjen joukkomurha Turkissa 1915 joka tunnetaan myös armenialaisten kansanmurhana joka Turkissa vuonna 1915 toteutettu useiden satojen tuhansien armenialaisten kuolemaan johtanut joukkotuho. Turkki väittää vain 300 000 armenialaisen kuolleen, läntisten lähteiden mukaan kuolleita oli paljon enemmän. Useimpien selvitysten mukaan joukkomurhassa kuoli ainakin miljoona armenialaista, mutta on hyvin mahdollista, että uhreja saattoi olla jopa 1 500 000.

änsimaisten historioitsijoiden kesken vallitsee yksimielisyys siitä, että armenialaisten etninen puhdistus tapahtui, mutta erimielisyyttä on siitä, täyttävätkö tapahtumat kansanmurhan kansainväliset tunnusmerkit. Vaikeaksi tapahtumien kulun tutkimisen tekee se, että Armenian arkistot ovat suljettuja (Turkin arkistot ovat auki historian tutkijoille.). Kummallekin maalle asia on poliittisesti hyvin arka. Turkki ei ole tunnustanut kansanmurhaa, ja sen oikeusistuimissa on nostettu syytteitä kansanmurhasta kirjoittaneita tutkijoita ja kirjailijoita vastaan sillä perusteella, että nämä "loukkaavat turkkilaisuutta".

Maita, jotka ovat kansanmurhan tunnustaneet, ovat muun muassa Alankomaat, Argentiina, Armenia, Australia, Belgia, Italia, Itävalta, Kanada, Kreikka, Kypros, Libanon, Liettua, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Sveitsi, Uruguay, Vatikaani, Venezuela ja Venäjä. Myös Euroopan parlamentti on antanut virallisen tunnustuksensa 18. kesäkuuta 1987. Lisäksi jotkin valtioiden osat, kuten useimmat Yhdysvaltain osavaltiot ja Wales Britanniassa, ovat antaneet tunnustuksen itse Yhdysvaltain ja Britannian kielteisestä kannasta huolimatta.

Turkin rikoslain pykälän 301 mukaan turkkilaisuuden loukkaaminen on rikos. Pykälää on käytetty estämään puhe armenialaisten kansanmurhasta, eikä aihetta koskevaa tutkimusta voi tehdä vapaasti Turkissa lain takia. Turkin kuuluisimpiin kirjailijoihin lukeutuva Orhan Pamuk sai vuonna 2005 syytteen pykälän 301 nojalla hänen todettua, että miljoona armenialaista tapettiin.

Suomi ei ole tunnustanut armenialaisten kansanmurhaa. Syyskuussa 2005 valtiovierailulla Armeniassa olleelta "muumimamma" Tarja Haloselta kysyttiin asiaa, mutta hän ei ottanut siihen suoranaisesti kantaa, vaan muistutti, että Suomen ulkopoliittinen linjaus on perinteisesti ollut pidättäytyä ottamasta virallisesti kantaa historian tulkinnoista.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

13.7.2009 15:26

Silloin elettiin vaikeita aikoja. Jos tilanne olisi ollut niin epätoivoinen, olisimme varmasti luovuttaneet kaikki juutalaisemme pelastuaksemme miehitykseltä. Muistetaan että myös Neuvostoliitto suoritti etnisiä puhdistuksia miehittämillään alueilla. Tämä olisi kohdistunut myös Suomeen, montako sataa tuhatta suomalaista, olisi silloin kuollut?

Asettukaa johtajiemme rooliin ja yrittäkää tehdä parempia päätöksiä sen hetken tiedoilla..

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

16.7.2009 16:00

"Lopettakaa toi 6 milj. jauhaminen. Se on ihan paskatietoa. Fakta on näin! Luku päätettin jutkujen keskuudessa jo ennen ns. lopullisen ratkaisun toteuttamista."
"teurastettiin tarkoituksellisesti mm. suomalainen YK:n palveluksessa ollut upseeri."
Perusteluja ja lähdeviitteitä, kiitos.

"Saatanan rahanlainaajat!"
Kyllä kristitytkin saa nykyään ottaa korkoa...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

19.7.2009 00:10

Sinä joka halusit "dokumentteja nim., joka kirj. 6 milj. valheesta jne".
Mielestäni kirjallinen materiaali on aina kirjailijan tietyistä käytännön teknisistä syistä lyhennettyä ja siksi subjektiivista näkemystä, mutta tietenkin tosiasioiden mukaista.
Kävisivätkö henkilötodistajat? Ehdotankin, että voisimme vaihtaa "tietojamme asiasta". Eikö se mielestäsi ollut tarpeellista?
Kerro itse milloin ja missä? Kosher-ateriakin käy, sehän perustuu vain "vähän hassuun rituaaliin". Ja jos nyt pelkäät mitään väkivaltaista, todistajien keski-ikä on siinä 85-vuoden paikkeilla.
Jollei nimi tapahtumalle voi olla "Suuri Sovituspäivä" (koska puolestamme tämän suhteen mitään "soviteltavaa" ei ole), kävisikö vaikka "Suuri Selvityspäivä".
Ja maksamme itse päivällislaskumme, kiitos. Säästöjä on sen verran, ettei "Juudaksen verirahojakaan" tarvita. Eikä se ylipappikaan taitaisi enää olla "työssään"..

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

19.7.2009 05:21

Siis mikä vittu siinä kuolemisessa on niin hirveää.. Aina kun juutalainen kuolee, niin hirveä älämölö, mutta entäs meidän kaatuneet veljet tai armenian kansanmurha jne..

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KoSiru

20.7.2009 22:52

Sääli että juutalainen Israel ei tunnista veljeään Palestiinalaista, vaan on valmis tuhoamaan oman sukunsa ja verensä.

Sirkka-Liisa Pinola
Kempele

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

20.7.2009 23:44

Stalinia, Ruandaa sun muita on täällä heitetty. Ei sovi unohtaa listasta armasta Maoa, joka tavalla tai toisella tapatti 60 miljoonaa ihmistä. Maon dokumentoitu elämänkerta on todella oksettavaa luettavaa. Mao mm. myi oman maansa viljeliöiden sadot väkisin rahan kiilto silmissä näin tappaen nuo maanviljelijät nälkään.

Eräs kirjoittaja tavasi ihannoivasti Ruotsista, joka toisin kuin Suomi suojeli itänaapuristamme aikoinaan vainoja paenneita ihmisiä. No, helppohan se Ruotsilla oli, kun ei ollut naapurissa voimakasta suurvaltaa. Jos vaihtoehto oli sota, joka olisi kurjuuttaanut koko kansan tai jokusen pakolaisen palauttaminen, niin olen palauttamisen kannalla. Siinä vaiheessa kun se itänaapurin sotilas raiskaa sinut ja teurstaa perheesi silmiesi edessä, olisit sinäkin mieluummin palauttanut ne pakolaiset.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.7.2009 03:41

"Sääli että juutalainen Israel ei tunnista veljeään Palestiinalaista, vaan on valmis tuhoamaan oman sukunsa ja verensä."
Niin, sekä juutalaiset ja arabit ovat seemiläisiä kansoja. Ei Israel tee palestiinalaisille mitään siksi, että he ovat palestiinalaisia. Toivottavasti palestiinalaiset karsivat itse joukostaan islamismin, niin saadaan vihdoin rauha Levantiin.

-----

"Ei sovi unohtaa listasta armasta Maoa, joka tavalla tai toisella tapatti 60 miljoonaa ihmistä."
Mao käytti Kiinan vallankumouksessa ja kommunistien voitettua hallitessaan häikäilemättömiä keinoja, mutta suurin osa hänen valtakautenaan kuolleista 50-60 miljoonasta kiinalaisesta menehtyi onnettomuuksien, osaamattomuuden ja vastaavan seurauksina eikä tarkoituksella. 1950-luvulla Kiinassa oli useina peräkkäisinä vuosina tulvia ja kuivuutta, jotka tuhosivat sadot, josta taas aiheutui valtava nälänhätä. Ns. Suuressa Harppauksessa yritettiin teollistaa maatalousvaltainen jättiläisvaltio. Tavoitteessa osittain onnistuttiinkin, mutta samalla aiheutui monia ongelmia, kuten laiminlyöntejä yhteiskunnan muilla osa-alueilla. Myös tämä laski ruuantuotantoa. Ruokaa vietiin puutteesta kärsivään Neuvostoliittoon, jotta sieltä saataisiin vastavuoroisesti erilaisia teollistamiselle tarpeellisia asioita. Osittain nälkäkatastrofi aiheutui kungfutselaisesta ajattelutavasta (tai pikemminkin sen kansanomaisesta tulkinnasta), jonka mukaan johtajien päätöksiä ei koskaan saa kyseenalaistaa. Tähän liittyen maaseudun paikallisjohtajat kaunistelivat elintarviketuotannon tuloslukemia, jolloin pääkaupungissa tehtiin ruokahuoltosuunnitelmia olemattomien varastojen varaan.

-----

"Tätä natsien asiaa sitten jaksetaan jankuttaa. Miksi kukaan ei puhu samaan tapaan vaikka Ruandan kansanmurhasta?"
Ei se mikään salaisuus ole. (Monista muista Afrikan katastrofeista puhutaan paljon vähemmän.) Mutta eurooppalaisesta näkökulmasta Ruanda on aika sivussa ja Afrikasta tulee koko ajan katastrofi- ja sotauutisia. Holokausti taas tapahtui täällä Meidän Maailmassa, sen kokeneita ihmisiä on vielä elossa ja vielä ainakin heidän lastensa sukupolvi pitää asiaa tapetilla.

"Sille kalpenee natsitkin."
Ruandan kansanmurhan uhrimäärä oli 800 000. Joten ainakin määrässä natsit "johtavat" äärihutuja.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Iso-Mikko

24.7.2009 21:34

-"Sille kalpenee natsitkin".
Vastaus: "Joten ainakin määrässä natsit "johtavat" äänihutuja".

Mistäs sinä sen tiedät? Oletko ollut paikalla, kun näitä "juttuja" on/ei ole tapahtunut? Ylläolevassa yhdessä viestissä pyydetään vastaanottamaan tietoa tästä "holokaustista", jota olet nyt tässä hehkuttanut. Miksi et ole suostunut keskustelutilaisuuteen?

Saisit tietoa, joka ei ole yhden itseään "Jumalan valittuna kansana" pitävän ryhmän rasistista propagandaa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.7.2009 21:53

stalin tappoi yli 10 milj ukrainalaista samaan aikaan kun hitler
"vain jokusen" miljoonan juutalaisen.
miksi ukrainalaisten maanviljelijöiden kohtalosta ei jauheta niinkuin juutalaisten kohtalosta?

-kumpi omistaa elokuvateollisuuden
-kumman hallussa on media

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KoSiru

26.7.2009 22:40

Vastaan anonyymille joka kirjoitti:
"Niin, sekä juutalaiset ja arabit ovat seemiläisiä kansoja. Ei Israel tee palestiinalaisille mitään siksi, että he ovat palestiinalaisia. Toivottavasti palestiinalaiset karsivat itse joukostaan islamismin, niin saadaan vihdoin rauha Levantiin".

Valtiota nimeltä Israel ei ollut ennen vuotta 1948. Alueella elävät ihmiset ovat samaa verta. Veri on muuttunut juutalaisen kansan vaelluksien aikana kautta vuosisatojen, kun muualta tullut veri on sekoittunut alueen kantaväestöön. Toisen maailmansodan jälkeen juutalaisia kujetettiin ja mahdollistettiin muutto alueelle, eripuolilta maapalloa ja nyt he toteuttavat samanlaista vainoa alueen kantaväestöön, kuin ovat itse kokeneet vuosisatoja vaeltaessaan.

Kaikilla tulee olla oikeus harjoittaa uskontoaan, niin islamia kuin juutalaisuutta. Ongelmana alueella ei ole ensinkään uskonto vaan ne ihmiset jotka uskontoa toteuttavat.

Sirkka-Liisa Pinola
Kempele

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

2.8.2009 11:26

"Oletko ollut paikalla, kun näitä "juttuja" on/ei ole tapahtunut?"
Todisteita molemmista mainituista kansanmurhista löytyy riittävästi.

"Saisit tietoa”
Mainittu "tieto" lienee ns. denialistien höpinöitä. Tutustuttu on.

”joka ei ole yhden itseään "Jumalan valittuna kansana" pitävän ryhmän rasistista propagandaa."
Todisteet holokaustista eivät ole peräisin vain juutalaisilta. Kaikissa uskonnoissa pidetään omia juttuja Oikeana Totuutena. Rotu ei liity asiaan mitenkään.

--

”miksi ukrainalaisten maanviljelijöiden kohtalosta ei jauheta niinkuin juutalaisten kohtalosta?”
Stalinin vainoissa kuoli 30 miljoonaa ihmistä, mm. ukrainalaisia. Asia on yleisessä tiedossa.

--

”Valtiota nimeltä Israel ei ollut ennen vuotta 1948.”
Oli, mutta siitä on yli 2700 vuotta... Valtiota nimeltä Palestiina ei ole vieläkään. Sana ”Palestiina” tulee muinaisesta filistealaisten kansasta. Nykyiset ns. palestiinalaiset ovat alueelle myöhemmin muuttaneiden arabien jälkeläisiä. Arabimaat aikoivat tuhota juuri perustetun Israelin ja niiden johtajat kehottivat Israelissa asuvia arabeja poistumaan ennen sotatoimia. Osa lähti, asettui ns. pakolaisleireihin odottamaan pikaista paluuta juutalaisista ”puhdistetulle” alueelle ja alkoi kutsua itseään palestiinalaisiksi. Odotus jatkuu edelleen, odottajat vain ovat kohta vaihtuneet. Palestiinalaisalueen kerrostalossa voi asua neljä sukupolvea ”pakolaisia”, joista yksikään ei ole elinaikanaan edes käynyt Israelissa. Ne pakolaisleirit eivät siis ole mitään telttakyliä, vaan kaupunkeja. Pakolaisuuskin on kyseenalaista, asukkaathan eivät paenneet vainoja.

”Alueella elävät ihmiset ovat samaa verta.”
Niin, juutalaisilla ja arabeilla on yhteiset biologiset esi-isät.

”Veri on muuttunut juutalaisen kansan vaelluksien aikana kautta vuosisatojen”
Juutalaiset ovat pyrkineet ”pitämään veren puhtaana”, mutta tietenkin (lähinnä) eurooppalaisten kansojen keskellä eläminen on vaikuttanut heidän perimäänsä. Enemmän juutalaiset ovat alkaneet ”sekaantua” muihin kansoihin vasta toisen maailmansodan jälkeen. Osa juutalaisista on asunut koko ns. diasporan ajan nykyisen Israelin alueella.

”muualta tullut veri on sekoittunut alueen kantaväestöön.”
Kyllä, myös arabeilla on ollut erilaista ristiinnaintia.

”nyt he toteuttavat samanlaista vainoa alueen kantaväestöön, kuin ovat itse kokeneet vuosisatoja vaeltaessaan. Kaikilla tulee olla oikeus harjoittaa uskontoaan, niin islamia kuin juutalaisuutta. Ongelmana alueella ei ole ensinkään uskonto vaan ne ihmiset jotka uskontoa toteuttavat.”
Israelissa asuu myös arabeja. Heillä on samat kansalaisoikeudet kuin muillakin Israelin kansalaisilla. Heillä on puolueita, he saavat harjoittaa mitä uskontoa haluavat tai olla harjoittamatta. Mitään erottelua tai vainoa ei ole.

Palestiinalaisalueet eivät kuulu Israeliin. Niiden asukkaita ei vainota, mutta koska alueilla toimii islamistisia ja muita terroristijärjestöjä, palestiinalaisten kulkemista jne. joudutaan rajoittamaan. Palestiinalaisille olisi parasta hankkiutua eroon islamisteista.

Islamisti ei tarkoita samaa kuin muslimi. Islamistit haluavat perustaa sharia-lakiin – omaan tulkintaansa siitä – perustuvan valtion. Iran tai talebanien Afganistan ovat esimerkkejä islamilaisesta valtiosta. Itse kukin voi miettiä, haluaako asua sellaisessa valtiossa vai länsimaisessa demokratiassa, kuten esim. Israel.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pepperi

5.8.2009 05:25

Jukka Rangell tosiaan totesi Himmlerille, "Wir haben keine Judenfrage", Himmlerin kysyessä miten Suomi aikoo ratkaista "juutalaiskysymyksen", joka tarkoitti Hitlerin harhaista ajatusta että kaikki on juutalaisten syytä ja "kysymys"="ongelma" on ratkaistava poistamalla (tappamalla) juutalaiset.

Luovutetut juutalaiset olivat Saksan viranomaisten mukaan rikollisia jotka kovan poliittisen väännön jälken luovutettiin rikollisina... ja vaikka tämä ei oikein skulaa tämän päivän zydeemien mukaan, heitä ei luovutettu juutalaisina.

Suomen Juutalaiset taistelivat normaalisti Suomen joukoissa. Jotkut olivat jopa tulkkeina, ko ska puhuivat Jiddishiä, joka oli Itä-Euroopan juutalaisten kieli, joka oli 85 % sm aksaa. Heille myönnettiin useita rautaristejuovutetuä, joista he kieltäytyivät.

Vaikka jossain halutaan korostaa Valpon ja Gestapon välejä, sota-ajan Valpon päällikkö inhosi henkilökohtaisesti saksalaisia, joten "positiiviet" kontaktit olivat alemmalla tasolla.

Pakolaisten luovuvus on tietenkin aina ongelmallista, mutta Suomi tekee sitä päivittäin tänään. Koittakaa herätä todellisuuteen. Aina on vaikeata arvioida kuka on sopimusten mukainen pakolainen ja kuka on "vaan" taloussiirtolainen, jolle ei taata suojaa. He tosin ovat työnsaannin osalta aktiivisempia, koska sossu ei maksa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.8.2009 10:07

Eikös Jeesus Raamatussa sano että juutalaiset ovat saatanasta?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.8.2009 14:18

Miksi Hän niin sanoisi kun itsekkin on Juutalaista syntyperää Daavidin suvusta? Kannattaa itsekkin lukea Raamattua niin ei jää arvailujen varaan.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.8.2009 14:19

"Eikös Jeesus Raamatussa sano että juutalaiset ovat saatanasta?"

Kuulijat olivat juutalaisia, mutta "te" tarkoittaa ihmistä, joka ei usko Jeesuksen julistamalla tavalla, ei kansallisuutta.

Joh. 8:44-47: "Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.

Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta.".

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

11.8.2009 03:09

niin kannattaisi enemmän lukea ja opettele tulkitsemaan Jumalan sanaa. Kannattaisi lukea pitemmälle tai jopa kannesta kanteen se raamattu. Jeesus puhuu syntisille ei uskoville juutalaisille ja yrittää opettaa heitä. Olen käsittänyt että juutalaiset ovat tulevaisuuden kansa jos kaikki kuulisivat Jumalan sanaa ja olisivat uskovia.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.8.2009 06:50

Juutalaiset eiväy usko Jeesukseen joten joutuvat kadotukseen.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

13.8.2009 00:38

Kristityt eivät usko Zeukseen, joten he joutuvat Tartarokseen.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

14.8.2009 23:48

mikä vitun pätemis homma tästä viattomasta kolumnista tuli!!! D:

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

20.8.2009 20:17

Niin. Niin miten tämä blogi liittyi ja mihin?

Onko tuosta vedettävissä jonkinlaisia aasinsiltoja nykypäivän politiikkaan vai mitä tahtoo tämä neitokainen blogimerkinnällään sanoa?

Politiikkaan pitäisi pyrkiä siksi että on oikeita asioita joihin pitäisi puuttua. Sinne EI pidä pyrkiä siksi koska on niinku kiva mennä politikkaan ku se joku lähisukulainenki siellä on ja ku se on varmaan niinku kivaa sit ja titte tillee. Minua hirvittää nämä äityköidensä ja isyköidensä vanavedessä, sukulaistensa ja uskonnollisten yhteisöjensä äänillä politiikkaan purjehtivat vaaleanpunaisessa pumpulissa elävät kirkasotsaiset tättähäärät. Mitä kaikkia hirvittäviä päätöksiä tuollaiset kullannuppelot vielä saavatkaan aikaan jos niille antaa valtaa.... Huh!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

21.8.2009 03:02

Olisiko kesälomalla? Katso muualle.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Regent

21.8.2009 10:27

Venäjällä kuoli 1900-luvun aikana väkivaltaisesti noin 38 miljoonaa ihmistä, heistä suurin osa sodissa ja Stalinin vainoissa. Holocaust on siihen verrattuna vähäinen asia, mutta voittajat kirjoittavat aina maailmanhistorian.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

21.8.2009 14:18

perus vihreä kortti

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.8.2009 17:04

"Venäjällä kuoli 1900-luvun aikana väkivaltaisesti noin 38 miljoonaa ihmistä, heistä suurin osa sodissa ja Stalinin vainoissa. Holocaust on siihen verrattuna vähäinen asia, mutta voittajat kirjoittavat aina maailmanhistorian."
Mitä yrität sanoa? Neukut olivat voittajapuolella. Stalinin vainot ovat yhtä hyvin tiedossa kuin holokausti.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.8.2009 17:17

"Niin miten tämä blogi liittyi ja mihin?"
Osaat ilmeisesti lukea, kun kirjoittaakin, joten...

"Onko tuosta vedettävissä jonkinlaisia aasinsiltoja nykypäivän politiikkaan"
Siinähän vetelet, jos haluat.

"vai mitä tahtoo tämä neitokainen blogimerkinnällään sanoa?"
Että hän kävi Israelissa holokaustin uhren muistoksi perustetussa museossa ja yöpyi Jad hasmonassa?

"Politiikkaan pitäisi pyrkiä siksi että on oikeita asioita joihin pitäisi puuttua. Sinne EI pidä pyrkiä siksi koska on niinku kiva mennä politikkaan ku se joku lähisukulainenki siellä on ja ku se on varmaan niinku kivaa sit ja titte tillee."
Miten tämä lässytyksesi liittyy oheiseen blogimerkintään?

"Minua hirvittää nämä äityköidensä ja isyköidensä vanavedessä, sukulaistensa ja uskonnollisten yhteisöjensä äänillä politiikkaan purjehtivat vaaleanpunaisessa pumpulissa elävät kirkasotsaiset tättähäärät."
On se hirveetä, että demokratiassa saa asettua ehdokkaaksi ja äänestää!

"Mitä kaikkia hirvittäviä päätöksiä tuollaiset kullannuppelot vielä saavatkaan aikaan jos niille antaa valtaa..."
Nythän niillä on valtaa. Seuraa uutisia, nero.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.8.2009 16:33

Jahven kiitos, juutalaiset (lue: israelilaiset) ovat päättäneet ottaa kiinni Hitlerin ennätyksen ja tappaa yli 6 miljoonaa palestiinalaista. En minä ole mikään antisemitisti - antisiionisti vain. "Valittu kansa" totisesti...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.8.2009 14:42

En vain käsitä, että mitä väliä on kahdeksalla juutalaisella kuudesta miljoonasta; siis 8:lla 6000000:sta. Minulla kuoli enemmän sukulaisia sodassa kuin tuo. Pistää vain miettimään...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.9.2009 01:22

"Jahven kiitos, juutalaiset (lue: israelilaiset)"
Suurin osa juutalaisista ei asu Israelissa. Israelissa on muitakin etnisyyksiä kuin juutalaiset, mm. arabit.

"ovat päättäneet ottaa kiinni Hitlerin ennätyksen ja tappaa yli 6 miljoonaa palestiinalaista."
Hitlerin aikaansaamassa joukkotuhossa tapettiin myös miljoonia muita kuin juutalaisia. Maailmassa on tehty paljon suurempiakin joukkotuhoja. Palestiinalaisalueilla ja Israelissa ei asu lähellekään 6 miljoonaa palestiinalaista. Israel ei pyri tuhoamaan palestiinalaisia, lukuunottamatta palestiinalaisia terroristeja.

"En minä ole mikään antisemitisti - antisiionisti vain."
Mutta muuten vaan väität juutalaisten yhdessä päättäneen tappaa miljoonia palestiinalaisia...

""Valittu kansa" totisesti."
Siihen voi uskoa, jos haluaa. Toisaalta myös täysin ilman uskonnollista vakaumusta voi kannattaa Israelin oikeutta puolustaa itseään.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.9.2009 01:27

^ Vaikka sitä väliä, että hyvä Suomi! Onnistuttiin välttämään Suomen juutalaisten tuhoaminen ja lähes kokonaan juutalaisten pakolaisten luovuttaminen natsi-Saksalle, vaikka Suomi oli sodan takia riippuvainen Saksasta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.9.2009 16:59

Suomesta ei koskaan luovutettu yhtäkään juutalaista pakolaista minnekään.

Suomesta KARKOTETTIIN viisi juutalaista pakolaista siksi, että he olivat Suomessa asuessaan syyllistyneet rikoksiin. Näiden viiden mukana Suomesta lähti yhteensä kolme heidän perheenjäsentään.

Luovuttaminen ja karkottaminen ovat kaksi eri asiaa.

Saksa ei koskaan vaatinut Suomea luovuttamaan yhtäkään juutalaista, ei suomalaisia juutalaisia eikä Suomeen Saksasta tulleita juutalaisia pakolaisia.

Suomi KARKOTTI em. viisi ulkomaalaista juutalaista täysin oma-aloitteisesti. Heidät karkotettiin vain ja ainoastaan siksi, että he olivat Suomessa asuessaan syyllistyneet rikoksiin. Suomesta voidaan nykyisinkin karkottaa kuka tahansa rikoksiin syyllistynyt ulkomaalainen. Tämä on sekä nykyisen että silloisen ulkomaalaislain mukaista. Karkotus oli siis täysin normaali ja laillinen suomalaisten viranomaisten toimenpide.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

16.9.2009 10:27

Vain täysi imbesilli uskoo holohoaxin jos sitä on tutkinut.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.9.2009 04:04

Vain totaalinen ääliö uskoo denialistien hölinöihin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.1.2010 15:31

Eikös myöhempien tutkimusten perusteella ole todettu että Suomesta "luovutettiin" juutalaisia kymmenkertaisia määriä?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.3.2010 08:21

"Kun Hamas ja muut palestiinalaisterroristit lopettavat israelilaisten siviilien pommittamisen, "vainot" loppuvat."

- Älä valehtele. Jo `80-luvulla nähtiin ettei Israelilla riittänyt rauhantahtoa. Tämä käy ilmi Noan Chomskyn kirjan "Merirosvoja ja keisareita" sivuilta 83-84. Vuonna 1981 PLO noudatti tulitaukoa Israelin jatkuvasti sitä provosoidessa. Ennen kesäkuuta 1982 Israelin ja Libanonin raja oli hiljainen, lukuun ottamatta Israelin terroritekoja. 10.heinäkuuta 1982 Israel rikkoi jälleen tulitauon pommituksilla, jonka jälkeen PLO vastasi minimaalisella raketti-iskulla. Tätä Israel oli odottanut hyökätäkseen Libanoniin, mikä sitten tapahtuikin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.5.2010 23:34

Niin, näitä kahdeksaa pakolaista kohdeltiin, kuten monia pakolaisia vielä tänäänkin. Siis Suomi kohtelee. Pakolaisia lähetetään varmaan kuolemaan.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

21.7.2010 23:08

Niin. Suomalaisethan niitä murhaajia ovat. Miten ne elintasopakolaiset tulevatkin näin hirveään ja pahaan maahan. Menisivät sinne Israelin onnelaan maailman ihanimman ja jumalan valitseman kansan vieraaksi.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

14.10.2010 17:30

Noista luovutetuista yhden nimi oli szybilski (tai jotain sinnepäin),
asui Turussa, muistan joskus äitini kertoneen ja myös tunteneen, olisikohan ollut juutalaisella vaateliikkeellä töissä ?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.11.2010 04:01

Miksi uskonnoilla on nykyaankin nain suuri merkitys?Intiaaneja on vainottu ja murhataan ja vainotaan nykyaankin huomattavasti enemman kuin niinkutsuttuja juutalaisia,,jotka ovat oikeasti lahtoisin kaukaasiasta eli samoja kuin etelaeurooppalaisetkin mm. Espanjalaiset,,jotka suorittavat nykyaankin intiaanien kansan-murhaa.Pitaisi muistaa etta todellisuudessa siionijarjestot valitsivat ne puhdasrotuiset juutalaiset jotka saivat muuttaa Israeliin Saksasta ja muualtakin euroopasta,toisen maailmansodan aikana.Juutalaiset ovat kaukaasian-arjalaisia eli samoja kuin Iranilaiset,joilla on uskonnollinen ristikin hakaristi ja vieneet sen mukanaan Intiaan.Miettikaahan tata ja ihmetelkaa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.11.2010 05:57

Miksi meille opetetaan kouluissa etta juutalaiset ovat mukamas niinkutsuttuja seemilaisia,eli samoja kuin arabitkin.Kaikki tama on vain uskontoon perustuvaa ajattelua.Tosiasiassa juutalaiset ovat kaukaasiasta lahtoisin olevia arjalaisia ja ovat sekoittuneet mm.arabeihin,niin etta jotkut heista kutsuvat itseaan arabeiksi.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.12.2021 10:47

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus