Tyyliniekka @ City

Tyyliniekka.fi on suomalaisille miehille suunnattu blogi, jonka ytimessä ovat klassinen tyyli ja pukeutuminen. Tyyliniekka @ Cityn tarkoituksena on antaa nuoremmille miehille käytännönläheisiä vinkkejä ajattoman tyylikkääseen pukeutumiseen.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Miesten pukeutuminen.

Foorumi tyylikkäille miehille  1

Tyyliniekka on vajaan puolentoista vuoden aikana vakiinnuttanut paikkansa yhtenä Suomen suosituimpana miesten tyyliblogina, josta löytyvät parhaat vinkit ajattomaan pukeutumiseen.

Matkan varrella olemme saaneet kyselyitä siitä miksi emme ole perustaneet keskustelufoorumia. Olemme pohtineet tätä pitkään, sillä foorumin ylläpito vaatii sitoutumista ja toimittamista, jotta siitä tulee elävä yhteisö.

Mutta mitään ei saa, jos ei halua. Tämän takia siirryimme sanoista tekoihin ja avasimme foorumin osoitteessa Tyyliniekka.net.

Tyyliniekan foorumi on matalan kynnyksen yhteisö.
Tyyliniekan foorumi on matalan kynnyksen yhteisö.

Tyyliniekan foorumin tavoite on toimia matalan kynnyksen yhteisönä tyylistä ja tyylikkäästä elämäntavasta kiinnostuneille. Aihealueet liippaavat tyylin eri osa-alueita pukeutumisesta kelloihin.

Kannustamme jäseniä aktiiviseen ja laaja-alaiseen keskusteluun hyvässä hengessä. Niin pientä kysymystä ei ole, ettei sitä voisi foorumilla esittää.


Turo Tailorin uusi tuleminen  3

Artikkeli on tehty yhteistyössä Turo Tailorin ja City Digitalin kanssa.

Turo Tailor on harvinaisuus alallaan, eli suomalainen vaatetusalan yritys. Vuodesta 1938 asti toiminut Turo Tailor tunnetaan puvuistaan, joita löytyy lähes jokaisen suomalaisen miehen vaatekaapista. Tähän on vaikuttanut merkittävästi vahva brändi ja saatavuus, eli sopiva puku on löytynyt vaivattomasti oman paikkakunnan vaatekaupasta.

Helppo saatavuus ympäri Suomen maan on ollut Turo Tailorille vahva selkänoja, jota vasten liiketoimintaa suomalaisen miehen vaatettajana on ollut hyvä rakentaa. Tämä on kuitenkin vuosien vieriessä johtanut siihen, että mallisto ja sitä kautta mielikuvat eivät välttämättä seuranneet aikaa sillä nopeudella millä markkinat muuttuivat. Toisin sanoen Turon asema nuorten miesten vaatekaapissa horjui ulkomaisten kilpailijoiden tullessa aggressiivisesti markkinoille.

Vastaiskuna AW-mallisto, josta tuli myöhemmin Red Label

Vuonna 2005 Turo Tailor aloitti uudistumisen tuomalla ensimmäisenä markkinoille kapealinjaisen vaatemalliston, joka kantoi simppelisti nimeä AW, jonka juuret juontuivat yhteistyöstä André Wickströmin kanssa. Tuolloin aika ei ollut kaupallisesti kypsä niin kapealinjaisille vaatteille, mutta kehityssuunta oli oikea. Niinpä vuonna 2007 Turo Tailor lanseerasi nuorekkaan Red Label -mallistonsa, jonka alkujuuret löytyvät AW-mallistosta.


RedLabelin mallistosta löytyy tummansininen puuvillainen irtotakki paikkataskuilla. Kuva: Turo Tailor

Red Labelin myötä vaateliikkeisiin perustettiin shop-in-shopeja, joilla Red Label haluttiin selkeästi erotella muusta Turo Tailorin tarjonnasta. Eroa korosti luonnollisesti malliston rohkeampi väri- ja kuosimaailma - sekä tietysti korostettu kapealinjaisuus. Lanseeraus oli onnistunut ja Turo sai näistä ansioista Kultainen vaatepuu -palkinnon vuonna 2007.

Suunta uudelle klassiselle puvulle oli löytynyt

Red Labelin onnistunut lanseeraus vahvisti Turo Tailorin näkemystä siitä, mihin suuntaan klassisempaa pukutarjontaa uudistetaan. Käytännön tasolla tämä tarkoitti takeissa vähemmän topattua ja jopa toppaamatonta hartiarakennetta, joka laskeutuu luonnollisemmin olkapäätä vasten. Kauluskäänteet ovat niin ikään maltilliset, eli eivät liian kapeat tai liian leveät. Housujen kohdalla lahkeet kapenivat merkittävästi, ollen kuitenkin laskeutuvat ja sitä kautta vapaasti hengittävät.

Koska puvun rakenne ja sitä kautta filosofia uudistettiin kokonaisuudessaan, sai pukukonsepti nimekseen "The New Suit". Tällä haluttiin korostaa sitä, että pienten muutosten sijaan kyseessä on kokonaan uusi, klassisen tyylikäs puku, joka sopii hyvin myös nuoren miehen päälle. Puvun laadusta kertoo se, että se asettautui Turon korkeimpaan Platinum-mallistoon.

The New Suit pähkinänkuoressa


The New Suit on laadukkaasta villakangaasta valmistettu klassinen puku. Kuva: Turo Tailor

Tummansinisenä ja mustana saatava The New Suit on tehty laadukkaasta villakankaasta, tai ns. heavy usereita silmällä pitäen nano-sekoitekankaasta. Kauluskäänteet ovat klassisen levyiset, eli ne eivät näytä vuosienkaan päästä tarpeettoman leveiltä tai kapeilta. Housun lahkeet ovat sopivan kapeat, joten ne sopivat hyvin nuoremmalle miehelle näyttämättä kuitenkaan “ikinuorekkailta” vanhemmankaan miehen päällä.

Puvun yksityiskohdat on niin ikään tehty harkiten, joten mikään yksittäinen yksityiskohta ei pomppaa silmille häiritsevästi. Tämä on hyvä ajattomuuden merkki. Kaiken kaikkiaan The New Suit on puku, jota voi suositella suomalaiselle miehelle.

Turo Tailorin mallistot

Turon tuotteet on jaettu viiteen mallistoon. Näitä ovat:

- Silver (perusmallisto, jonka saatavuus on kattavin)
- Red Label (trendikkäämpi ja nuorekkaampi mallisto)
- Platinum (korkeatasoisin mallisto, johon voit tutustua parhaiten Helsingin lippulaivamyymälässä)
- Celebration (juhlavaatteet)
- Oratop (päällystakkeja)
- W (naisten mallisto)

Näkyvimpiä mallistoja ovat Silver, Red Label ja Oratop. Tutun ja turvallisen Silverin vahvuus on harkitussa pysyvyydessä, jonka ytimen muodostaa mallistossa vuodesta toiseen säilyvät peruspuvut. Näin ollen Turon käyttäjä voi huoletta ostaa saman puvun samassa koossa vaikka ilman sovitusta tietäen mitä saa.

Platinum on Turon korkealaatuisin mallisto, jonka saatavuus on valitettavan heikko. Syy heikolle saatavuudelle löytyy isolta osin jälleenmyyjien valinnoista, joita ohjaa vahvasti Turo Tailorin lokeroituminen peruspukujen toimittajaksi. Toisin sanoen sisäänostajat ovat tottuneet ostamaan Turolta niitä tuotteita mitä he ovat aiemmin ostaneet.


Osa Platinum-malliston tarjonnasta.

Lokeroitumiseen Turo Tailor on hakenut muutosta mm. rekrytoimalla uusia avainhenkilöitä markkinointiin. Suurin peliliike on tehty kuitenkin omistajaportaassa, joka toteutettiin lokakuussa 2013.

Turo pohjoismaisen vaateyrityksen perustajana

Scandinavian Tailor Group ostaa suomalaisen vaateyhtiö Turo Tailorin.” Näin uutisoi Taloussanomat lokakuussa 2013. Kyseessä oli Turo Tailorin omistajien liikkellelaittama yritysjärjestely, jossa yhdistettiin kolmen yrityksen liiketoiminnat yhden pohjoismaisen yhtiön alle. Turo Tailorin, SIR of Swedenin ja Frislidin yhdistäneen yhtiön pääomistajuus ja ylin päätösvalta jäivät suomalaisille, joten suomalaisen vaatebisneksen tulevaisuus on omissa käsissä.

Haluatko lukea lisää miesten tyylistä? Tutustu Tyyliniekkaan täällä.