Sähköautot tulevat

  • Antti Kaikkonen

10 vuoden päästä joka toinen uusi auto voi olla sähköauto. Vai voiko? Vielä ei sähköautoja löydy kaupan hyllyltä, eikä laajemmassa mittakaavassa vielä parin seuraavan vuoden aikanakaan. Mutta kyllä ne sieltä tulevat, olen siitä varma.

Varmuus lisääntyi sähköautomessuilla, jossa olin puhumassa ja paneelikeskustelussa viikonloppuna Helsingin messukeskuksessa. Messut olivat lajissaan ensimmäiset koko Euroopassa. Uskon, että messujen suosio tulee tulevaisuudessa huomattavasti kasvamaan. Nyt paikalla oli lähinnä alan toimijoita ja innokkaimpia asiasta kiinnostuneita.

Hybridiautojahan on jo tarjolla. Hybridit ovat yleisimmin bensamoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmiä. Mutta puhtaat sähköautot vielä odottavat tuloaan.

Suomen kannattaisi mielestäni panostaa voimakkaasti sähköautojen tutkimukseen ja kehitykseen. Uudessakaupungissa aloitellaan Fisker Karma -sähköauton valmistusta, mm. Valmet Automotivella on oma sähköautoprojektinsa ja Varkaudessa avattiin juuri akkutehdas. Myös muuta tuotekehittelyä on huomattavat määrät. Tutustuin messuilla mm. teknologiaan, jossa auton vanhan polttomoottori vaihdetaan suoraan sähkömoottoriin akkuineen. Suomessa on osaamista ja potentiaalia, joka kannattaa hyödyntää.

Ensin pitää tosin luoda olosuhteita sille, että sähköautot voisivat yleistyä. Tämä edellyttää ainakin sähköautojen verotuksen oleellista keventämistä. Ympäristöystävällisyys pitää huomioida verotuksessa.

Sähköautot saattaisivat senkin puolesta sopia Suomeen erityisen hyvin, että meillä on jo niiden lataukseen sopiva verkosto hyvin pitkälle olemassa. Maassa on valtava määrä autojen talvilämmitykseen tehtyjä sähkötolppia, joita voi aivan hyvin käyttää jatkossa myös autojen lataukseen.

Sähköautojen kehitystyö on maailmalla juuri nyt lähdössä kovaan vauhtiin. Suomen ei kannata jäädä jälkijunaan.

12 kommenttia

Anonyymi

8.11.2009 21:38

Öljy-yhtiöt vastustavat ja tulevat vastustamaan sähköautoja voimakkaasti. Autoala puolestaan on erittäin sidoksissa öljybisnekseen. Muuten täällä huristeltaisiin jo sähköllä.

Anonyymi

9.11.2009 18:03

Hyvä, että Suomessa on ne lämmitystolpat olemassa. Nyt vain tarvittaisiin eduskunnalta niitä voimalalupia, että päästäisiin aidosti vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja vähentämään riippuvuutta tuontienergiasta ja fossiilisista polttoaineista. Eli viittaan tuohon viimekertaiseen blogimerkintääsi.

bokotti

9.11.2009 20:44

sähköauto on keksitty jo 20v sitten,mutta verotuksen takia ja patentin hakemisen takia ja imatran voiman ja nesteen säätiön apurahan takia jäi rakentamatta. mitään ei myönnetty silloin,naurettiin vain hullulle idealle ja pyydettiin piirrustuksia ja kysyttiin koulutusta?koulutuksella ei ole mitään tekemistä keksinnön kanssa,mikään ei ole tyhmempi,kuin toimistoinsinööri. kyseessä oli sähköauto,jota ei ladata tepselistä,niinkuin varmaan nämä nerojen keksinnöt,jotka saa virtansa ehkä atomivoimaloista,joiden saasteet säilyvät jopa 100.000 vuotta. mikä saasteeton auto sellainen on?paljonko maksaa atomijätteen vartiointi kyseisenä aikana??tulee siinä kilowatille hintaa,mutta lyhytaikainen hyöty ihmiskunnalle. kaikki voimalat kiinni ja vesi-tuuli-aurinko ym. vastaavia,joiden saatavuus on ollut maailmassa ennen ihmistä ja jälkeen. JTK-tampere

Anonyymi

10.11.2009 07:59

10- vuotta! Joopa joo. Kaikkien pitäisi katsoa Who killed the electric car leffa. Siinä dokumentissa oli ihan ok sähköautot jo tehtynä vuonna 95 tai 97 ei muista. Anyway niillä pääsi 160/kmh ja 3h latauksella vähän reilu 300 kilsaa silloisella akkuteknologialla.

Autot keräs kiitettävästi mielenkiintoa, ja jopa Mel Gibson silloin hommas moisen. Kehuikin siinä missä muutkin.

Ongelmaksi muodostui just GM joka oikeusteitse haki autot takaisin ja romutti ne. Syytä tähän ei mainittu, mutta öljy-yhtiöiden pikku bitchit tiedetään.
Hybrifdi on ollut olemassa jo kauan jossain brasiliassa. he kun valmistaa sokeriruoosta polttoaineensa itse.

Ennemminkin kannattais suomenkin katella niitä vedellä käyvii autoja. Tosin talviolosuhteista en sit tiedä miten pelais. Tai ruveta se hybridikin laittaa pelittään rypsiöljyllä tai jollan nokkosella. Metanoliinkin oikeestaan mikä tahansa rehu käy eikä tarvi itkee et bensan ja ruuan hinta pitäs laitella samaan käyrään.

Ai niin ja ekat autot aikoinaan oli enimmäkseen sähköautoja, mutta bensa sai tehosuhteen paremmaksi, ja kukaan ei jostain saasteista silloin mitään välittänyt.

Lentävä autokin kun on keksitty niin olisin ihan mielenkiinnosta valmis kuulemaan miten jotkut liikennejärjestelyt saatais aikaiseksi :)

Anonyymi

10.11.2009 13:13

mitä järkee sähköautoissa kun sähkönkin hinta kokoajan nousee niin ei se sen halvemmaksi tule.

Anonyymi

13.11.2009 16:40

Eiköhän tämä sähköauto villityskin ole samanlaista bisnestä kuin nyky öljy-yhtiöden toimintakin. Raha ratkaisee.

Pelkästään sähköllä toimiva ei tule koskaan yleistymään suomessa tai muissakaan pohjoismaissa. Syynä on kylmyys ja pitkät välimatkat.
Kesällä ja kaupungissa on sähköauton mahdollisuus.

Viisaampaa olisi kehittää biopolttoaineita ja joukkoliikennettä.

Anonyymi

20.11.2009 10:40

valitettavasti öljy-yhtiöt, USA:n hallitus sekä autoteollisuus ylipäänsä jakavat niin ison potin niin isoista rahoista ettei ne halua päästää näitä rahoja irti, kuten ei USA:n hallitus aio kirjoittaa säästötavoitesopimustakaan, ei niitä kiinnosta kuin raha, tulevaisuudella ei niin väliä kunhan tulee hyvät optiot tilille...

Antti Kaikkonen

22.11.2009 10:21

Sähköautojen kehitystyö on juuri nyt hyvässä vauhdissa maailmalla. Muutaman vuoden sisällä nitä saa kaupan hyllyltä jo Suomessakin. Sähköautojen energiatehokkuus on selvästi parempi kuin polttomoottoriautojen, eikä lisäydinvoimaa niitä varten tarvita, ainakaan pitkään aikaan. Sähköautojen lataaminen on myös edullista. Näyttää siltä, että sähköautot ovat ostettaessa kalliimpia, mutta käytössä halvempia kuin polttomoottoriautot.

Ongelmana on käyttösäde, joka jäänee alkuvaiheessa alle 200 kilometriin. Mutta kyllä sillä aika hyvin esim. normaalissa työmatka-ajossa pärjää. Pidempää ajoa tarvitsevat nojaavat varmasti vielä aika pitkään polttomoottoriteknologiaan, tai hybrideihin. Sikäli ilman muuta pitää edelleen kehittää biopolttoaineita ja joukkoliikennett. Eivät nämä sulje toisiaan pois.

Anonyymi

26.11.2009 08:35

Nykyäänhän on sitten jo keksitty ilmanpaineella hyrräävä autonmoottori...
Käyttösäde oli muistaakseni tuoa samaa 200km luokkaa.
Jos haluaa ajaa pitemmälle niin voi tankata myös perinteisillä mönjillä.
http://www.mdi.lu/english/produits.php

Hofstadter

22.12.2009 08:36

Öljy-yhtiöt yrittävät todennäköisesti puffata vetyautoja, sillä silloin ne voivat pitää infrastruktuurin hallinnassaan; siinä missä sähköautoille infrastruktuuri on jo käytännössä olemassa, tai ainakin hyvin helposti järjestettävissä laittamalla lataustolpat parkkipaikoille, jne. Akkujen kierrätysinfrastruktuurikin on jo olemassa.

Vetyautoissa on nämä isot miinukset:
- Ajokilometreihin suhteutettuna vedyn tuottamiseen menee kymmenen kertaa enemmän sähköä kuin akun lataamiseen.
- Vetypolttokennot ovat käsittämättömän kalliita.
- Vedyn varastointi ja kuljetus on ongelmallista, sillä vety vuotaa teräksen läpi ellei seinämä ole tarpeeksi paksu ja raskas. Vety on myös äärimmäisen räjähdysherkkää. Ilmakehään karannut vety tuhoaa otsonikerrosta.

Biopolttoaine ei myöskään ole viisas ratkaisu, sillä viljelyalaa tarvitaan ruokaan, ja ruuan hinta voi nousta. Ellei sitten saada käytöön kasvilajia joka tuottaa runsaasti biomassaa alhaisin kustannuksin viljelyalueilla jotka eivät ole muussa käytössä (esim. levä?).

Odotan itse kiinnostuksella markkinoille tulevia ladattavia sarjahybridiautoja, esim. Chevrolet/Vauxhall Volt. Nämä kulkevat täysin sähkön voimalla ja polttomoottori vain lataa akkua ja tuo autolle isomman käyttösäteen. Lataava voimanlähde on helposti vaihdettavissa käyttämään esim. maakaasua paikallisen saatavuuden mukaan. Lisäksi autoa voi tietenkin ladata töpselistä. Pitkät matkat ajetaan bensalla ja lyhyet päivittäismatkat sähköllä.

Onkohan säköautojen kanssa ongelmia Suomen talvipakkasilla?

Anonyymi

5.12.2021 10:44

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me