Seksuaalisuuden standardi - näin kuuluu sekstailla

  • Jukka Nissinen

Seksuaaliselle käyttäytymiselle pitäisi luoda standardi. Malli, joka toimisi johtotähtenä seksuaalisuuden opettamisessa. Tällä hetkellä asia on levällään kuin Jokisen rouvan eväät. Uskonnolliset ja epämääräiset filosofiset piirit antavat omia käyttäytymismallejaan. Media ja pornoteollisuus jakavat omaa totuuttaan.

Standardin ensimmäinen kohta olisi myönteisyys. Kaikki seksuaalinen toiminta ja koko aihe on julistettava myönteiseksi. On väärin ensimmäiseksi pelotella, kuinka voi saada tauteja tms. Asia on aivan sama kuin autolla ajaminen: voi tulla kolareita ja toiset ajavat kännissä, mutta ei ajamista sen perusteella voi kieltää tai julistaa pahaksi.

Toinen kohta olisi erilaisuuden hyväksyminen. Tässä nojattaisiin mm. Kinseyn raporttiin. Osa ihmisistä on homoseksuaaleja ja lesboja ja hyvä niin. Osa haluaa seksiä päivittäin, osa kerran kuussa ja osa ei koskaan. Ja hyvä niin.

Kolmanneksi seksuaalisuudelle luotaisiin elinkaari, jonka osat määriteltäisiin. Kaari alkaisi lapsuudesta, jolloin lähdettäisiin siitä, että lapselle kerrotaan seksiin liittyvistä asioista siitä lähtien kun hän itse on niistä kiinnostunut. Siis ei peiteltäisi ja salailtaisi, vaan vastattaisiin avoimesti niihin kysymyksiin, joita lapsi esittää, mutta toki fiksusti.

Sama linja jatkuisi nuorien kanssa. Tässä kohtaa tuotaisiin tärkeänä pointtina esiin se, että kokemattomuus, ujous ja arkuus ovat seksuaalisuudessa tässä vaiheessa mahdollisuus, eivät haitta. Ne kuuluvat nuoruuteen ja luovat mahdollisuuksia aitoihin, ikimuistoisiin kokemuksiin ja mahdollisuuden oppia seksiä myönteisessä hengessä, jolloin aiheesta voisi jäädä koko elämän ajaksi myönteinen mielikuva. Muistuttaa, että nuorena ei kannata kiirehtiä ja tuhota herkkää kehitysvaihetta, vaan iloita ja nauttia siitä. Nuorena voi kokea jotain, mitä ei koskaan enää saavuta vanhempana.

Nuorille pitäisi tehdä selväksi rakastumisen ja rakkauden merkitys ja yhteys seksuaaliseen käyttäytymiseen. No, onneksi luonto on sen valmiiksi ohjelmoinut ja helpottaa tehtävää. Mutta aina niitä löytyy niitäkin, jotka median ja pornoteollisuuden tarjoamat mallit ovat johtaneet harhaan. Rakkauden ja ihastumisen ero pitäisi määritellä ja kuvailla.

Mutta sitten kun on päässyt vauhtiin, ei kannata hirveästi pidätellä, sillä silloin kun seksi maistuu, sitä on harrastettava. Myöhemmin suurelle osalle ihmisistä käy yhä nuorempana niin, että seksi ei enää maistu ja tuo samanlaista iloa. Näin meidän aikanamme yhä useammin, kun fyysinen kunto ja sitä kautta hormonaalinen aktiivisuus laskee.

Sitten kerrottaisiin seksuaalisuuden muutoksista iän ja elämänkokemusten myötä. Olennaista olisi kertoa parisuhteen vaikutuksista seksielämään. Kuinka aika ja saman kokeminen uudestaan ja uudestaan latistaa lähes kaikkien parien seksielämän ja mitä sille asialle on tehtävissä. Mutta kuinka asia sitten voi muuttua korkeammassa iässä toisenlaiseksi, ystävyydeksi. Tai, kuinka on ihmisiä, jotka pitävät itsensä kunnossa ja ovat muutenkin seksuaalisesti lahjakkaita, ja kykenevät nauttimaan seksistä lähes hautaan asti.

Neljänneksi vielä erikseen tunne-elämän yhteys seksiin eri iässä.

Viidenneksi teesiksi naulattaisiin häpeämättömyys, mikä olisi sukua ensimmäiselle kohdalle. Seksi on yksityisasia, jossa on syytä säilyttää tietty intimiteettisuoja, mutta asioista puhuminen ei olisi millään tavalla häpeällistä, jos niin haluaa tehdä. Päinvastoin, koska se on yleishyödyllistä, siihen pitäisi kannustaa. Ei toki pakottaa, koska kaikki eivät siihen pysty tai ole kypsiä. Seksi ei ole häpeällistä.

Kuudenneksi sosiaalinen äly, käyttäytymistavat ja henkiset arvot, joiden avulla voi lisätä myönteisyyttä, hyvinvointia ja seksin laatua. Kuinka ylipäätään ajattelemalla oikein voi lisätä ja ylläpitää iloa.

Seitsemänneksi pidättäytyminen sopivassa määrin. Kyllä pyssyä on ladattava välillä, ei koko ajan voi ampua. Tosin tämänkin soveltamisessa on erilaisia vaiheita, sillä esimerkiksi kun on oikein rakastunut, ei siinä voi kuin iloita.

Kahdennakseksi korostettaisiin, että ihmiset ovat lähtökohtaisesti eläimiä. Eläimillä on yhteys luontoon. Eläimillä on biologisia toimintamalleja, joita ei voi kieltää. Seksiä tarvitseva, mutta saamaton ihminen on kuin tarhakettu, joka kyllä säilyy elossa häkissä, mutta ei pääse toteuttamaan luontaista liikkumisen viettiään.

Tässä ei varmasti ollut kaikki, vaan joitakin ajatuksia lähtökohdaksi.

Standardin avulla voitaisiin merkittävästi edistää seksuaaliterveyttä. Ongelmaksi standardin laatimisessa ja toteuttamisessa muodostuisi valitettavasti se, että on vielä niin paljon kehittymättömiä ihmisiä, joilla kuitenkin on vaikutusvaltaa. Mutta tämähän on esteenä kehitykselle kaikilla elämän aloilla. Muidenkin standardien kehittämisessä on lähdetty liikkeelle epätäydellisestä kokonaisuudesta, ajatuksena kehittää standardia ajan kuluessa ja ihmisten kehittyessä.

Ihmiset ovat erilaisia.

9 kommenttia

Anonyymi

29.1.2013 11:19

En muista, koska minulle olisi tullut kolumnista viimeksi fyysisesti paha olo. Tämä on jo saavutus, jatka samaan tahtiin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.1.2013 13:31

Lainaus Twitteristä:

Antti Nylén @a_nylen

Hyvä seksi on ehkä porvarillisinta mitä on.
8:23 AM - 25 Jan 13

---

Antti Nylén @a_nylen

@KylliSari Aion perustaa blogin, jossa perustelen huonon seksin paremmuutta hyvään nähden.
8:30 AM - 25 Jan 13

---

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Warrior3

29.1.2013 17:09

Blogi alkaa toteamuksella että seksiin pitäisi luoda standardi - ja jatkuu melkein heti viittauksella Kinseyn raporttiin (bloggaajan "raamattu" ilmeisesti) ja toteamukseen että ihmiset ovat seksin suhteen hyvin erilaisia - jonka bloggaaja toteaa olevan myönteinen asia.

Sen pidemmälle blogia ei oikeastaan kannata edes lukea, koska "seksistandardin" mahdottomuus ja oikeastaan järjettömyyskin tuli tuossa heti sen toteamisen perään osoitettua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Masa190

30.1.2013 21:21

"Seksuaalisuuden standardi" kuullostaa aivan hirveältä ja elämänvastaiselta. En voi edes lukea tuota juttua kun on niin karmea otsikko.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.1.2013 11:02

Voi tsiisös näitä sun juttuja. Alfauros? Epäilen vahvasti. Sun juttuja jonkun aikaa lukeneena, kuvailisin ennemmin: Ahdasmielinen mutta kokeilunhaluinen todellisen kiiman etsija, sitä kuitenkaan tavoittamatta. Todellista kiimaista naista et ole tavannut, tai uskaltanut kokeilla. Piiloudut jämähtäneiden ajatustesi taakse, ja kurkistelet sieltä maailmaa johon et itse uskaltaudu... Syvällä sisimässäsi haudot tapausta jota häpeät?
-Naaras 31 vee

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.1.2013 12:27

Ei taaskaan yhtään asiallista, aiheeseen liittyvää kommenttia, jolla asiaa saisi kehitettyä ja vietyä eteenpäin. Mitä tästä voi päätellä? Suurin osa lukijoista on samaa mieltä. Kommentoijat haistavat myös, että näin se menee, vaikka sitä on vaikea hyväksyä. Sitten puretaan tunteita. Mikä näissä yksinkertaisissa faktoissa on vaikea hyväksyä? Se kommentoijien pitäisi kyetä kirjoittamaan. Perustella väitteitä. Kohta kohdalta, mikä on väärin ja miksi?

Onko väärin että seksiin pitää suhtautua myönteisesti? Onko väärin että erilaisuus, kuten homous ja lesbous, pitää hyväksyä? Onko väärin että ihmisille kerrotaan jo pienestä pitäen, mistä seksissä on kysymys? Onko väärin kertoa, että nuorena herkkyys on ok? Onko väärin että iloa voi lisätä sosiaalisesti älykkäällä käyttäytymisellä? Onko väärin sanoa, että välillä pitää ladata?

Itse asiassa, kun kertaan näitä, tajuan, että kommentoijilla on joku muu intressi kuin kritisoida kirjoituksen sisältöä.

Kohdistakaa kirjoituksenne kirjoituksieni sisältöön tai kertokaa avoimesti, mikä on toimintanne perimmäinen motiivi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

2.2.2013 23:22

Jukka,

Se menee silleen, että täällä kommentoi useimmin ne, jotka saavat jonkin pahan olon itselleen oman elämänsä kautta juttujasi peilaten. Me, jotka ollaan samaa mieltä, ollaan liian usein hiljaa...

Kirjoitat osuvasti, mutta ei tuo sana 'standardi' ollut ihan paras tähän yhteyteen. Silti allekirjoitan sanomasi.

-IsoKuikka

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.2.2013 12:30

Huomaathan, että suuri osa kirjoitustesi kommentoijista kritisoi ilman kannanottoa itse asiaan ja ovat provosoituneita. Syyt provosoitumiseen ovat taatusti monentasoisia, ja monen takana lienee juuri asiat, joita olet (ehkä tarkoituksellisesti provoten) nostanut esiin. M.O.T.

Ihmeellistä ja meille suomalaisille muita tyypillisempää on, että asioiden kehittämiseksi tarkoitetut avaukset mistä tahansa asiasta kääntyvät aina niiden esittäjään - itse asian sijaan. Ja jos joku sanoo saavansa yllä olevasta kirjoituksesta fyysisesti pahan olon, älä usko. Tai älä ainakaan ota sitä henkilökohtaisesti. Ja jos joku kirjoituksen luettuaan pitää seksuaalisen standardia elämänvastaisena, älä pahastu. Täällä kommentoivat usein ne, jotka haluavat saada kommenteillaan reaktion kirjoittajassa tai itsessään. Kuten huomaat, vastauksia myöhemmin esittämiin kysymyksiin ei kukaan ole esittänyt.

Blogikirjoitusten tulisi herättää keskustelun itse asiasta. Seksuaalisuus on todella vaikea laji

Jaan nuo ajatukset perusperiaatteet kanssasi. Hyviä pointteja. Toki seksuaalisuutta ei voi, eikä pidä yrittääkään ohjeistaa tai pistää standardiin. Mutta sen myönteisyyttä, suvaitsevaisuutta ja rikkautta kannattaa vaalia. Minusta sinä teet sitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.2.2013 15:59

Kiitos.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi