
Perinteisesti rajatumman asiakaskunnan seksivälinetuotteet ovat nousseet myös valtavirran kiinnostuksen kohteeksi. Selkeänä kulminaatiopisteenä pidetään 13. helmikuuta ensi-iltansa saanutta ja aiheella voimakkaasti maustettua Fifty Shades of Grey -elokuvaa, ainakin seksivälinekauppa Kaalimato.comissa.
"Vaikuttaa hyvin vahvasti siltä, että myyntipiikin takana on tämä elokuva ja sen aiheuttama pöhinä", arvioi Kaalimadon toimitusjohtaja Mikko Rosen.
Elokuvan ennakkomarkkinointi ja aiheeseen liittyvä uutisointi herättivät kiinnostusta ja kasvattivat tilauksia jo ennen ensi-iltaa. Osuvasti ystävänpäiväviikonlopuksi suunnattu elokuvatapaus korjasi potin ennennäkemättömällä BDSM-välineiden tilausmäärällä.
"Viikonlopun aikana tämän tuotekategorian myynti nousi parinkymmentä prosenttia", Rosen kertoo.
Suosituimpia BDSM-tuotteita Rosenin mukaan ovat sitomiseen liittyvät tuotteet, kuten käsiraudat, köydet ja kahleet.
"Lisäksi meillä menee erityisen paljon aloittelijapakkauksia eli starter kitejä, jotka sisältävät usein huiskan, sitomisvälineitä ja silmälaput."
Kaalimato on tehnyt yhteistyötä elokuvan kanssa. Myynnissä on myös Fifty Shades of Grey -elokuvan oma virallinen tuotekokoelma, jonka avulla BDSM-maailmaan tutustuminen saa mukaansa ripauksen elokuvan tuomaa glamouria. Tuotesarja on suosiosta päätellen matalan kynnyksen lahja erityisesti sellaisille, jotka ovat suhtautuneet aiheeseen aiemmin ennakkoluuloisesti.
Populaarikulttuurin BDSM-esimerkit tuovat seksuaalisuuden rajummat muodot tavallisiin koteihin, ja ihmiset puhuvat aiheesta enemmän. Rosen ei osaa sanoa, onko BDSM-trendin taustalla jotakin muuta elokuvan lisäksi.
"Kategorian tuotteet alkoivat nostaa suosiotaan jo silloin, kun Fifty Shades -kirjat tulivat ulos. Elokuvasta johtuen ihmiset uskaltavat ehkä enemmän parisuhteessa kertoa mitä toivovat seksin suhteen", hän arvioi.