Älä jätä pyörää Pasilaan tai keskustaan
Eniten pyöriä, 1 100, katoaa Pasilan alueelta. Keskusta-alueelta vietiin viime vuonna yli 700 pyörää. Riskialueita keskustassa ovat rautatieaseman, Kiasman ja metroasemien lähialueet.
Toisaalta joka päivä katoaa pyöriä suljetulta kotipihalta, talvisinkin.
Kiinnitä pyörä rungosta
Täysin varmaa lukkoa ei ole olemassakaan. Tärkeintä on kiinnittää pyörä rungosta, sillä arvopyörän runko on haluttua tavaraa.
Helsinkiläisen Annan pyörästä kelpasi kaikki mikä irtosi:
”Olin keskustassa leffassa. Filkan jälkeen huomasin, että uudesta pyörästäni oli jäljellä enää runko. Renkaat, valot, satula, ohjain… kaikki oli viety.”
Käytä useampaa lukkoa
Useimmiten varkaus noudattaa seuraavaa kaavaa: pyörä on kiinnitetty rautalukolla lyhtytolppaan. Paikalle kurvaa pakettiauto, josta hyppää varas voimaleikkurit kädessä. Vaijeri napsahtaa poikki, pyörä nostetaan autoon ja painetaan kaasua. Ammattilaiselta kuluu varkauteen kymmenkunta sekuntia. Fillariliigoja on liikkunut keskustan alueella useitakin.
Muista: varas on nokkela
Vorojen mielikuvituksella ei ole rajoja. Helsinkiläinen Juuso joutui harkitun performanssin todistajaksi:
”Olin huolella lukinnut isobroidini maastopyörän vilkkaan kaupan eteen. Kun olin tulossa takaisin, näin jo kaukaa jonkun miehen pyöräni kimpussa. Hän oli pukeutunut kilpapyöräilijän asuun ja pyöräilykypärään, niinpä ohikulkijat eivät kiinnittäneet huomiota miehen äheltämiseen tai siihen, kun hän kanniskeli pyörää harteillaan pois. Olin ala-asteikäinen, enkä peloissani uskaltanut tehdä tai sanoa mitään.”
Eikä mielikuvitusta puuttunut Kristianin pyörän varastaneelta:
”Ajoimme kaverin mökiltä läheiselle järvelle telttailemaan, keskelle metsää. Vaijeroin fillarini yöksi ihan vahvan näköiseen puuhun. Aamulla paikalla oli pelkkä kanto. Emme heränneet edes sahausääniin.”
Lähde: Poliisi Olli Ylikoski
Fillari-, golf- ja kuntomessut Messukeskuksessa 5.–7.3.