Mikä ihmeen Ilmastoannos - ja miksi se on hyvä juttu?

Lähes 50 pääkaupunkiseudun ravintolassa herkutellaan nyt ympäristöystävällisillä annoksilla.

Kuva: StockAdobe
  • Mikä: Ravintolakampanja hyvän asian puolesta.
  • Milloin: 25.10.-28.11.2021
  • Missä: Kymmenissä pääkaupunkiseudun ravintoloissa.

Seuraavan kuukauden ajan useissa pääkaupunkiseudun ravintoloissa päästään nauttimaan ympäristöystävällisistä ruoka-annoksista, kun Ilmastoannos-kampanja pärähti käyntiin maanantaina 25.10.

Uusi kampanja saattaa herättää ihmetystä, ja tästä syystä kokosimmekin vastaukset yleisimpiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin.

Mikä ihmeen Ilmastoannos-merkki?

Ilmastoannos-merkki auttaa asiakkaita tunnistamaan ruokalistalta ne annokset, joiden hiilijalanjälki on keskimääräistä pienempi.

Merkki tarjoaa siis vaivattoman tavan vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeen ja olla osallisena kohti hiilineutraalimpaa ravintolatoimintaa.

Kenelle Ilmastoannos-merkki voidaan myöntää?

Ilmastoannos-merkki voidaan antaa ruoka-annokselle, jonka raaka-aineiden yhteenlaskettu hiilijalanjälki on enintään 1,0 kg CO2e, eli noin 30 prosenttia alle suomalaisen keskiarvon.

Ruoka-annosten hiilijalanjäljet eivät ole tuulesta temmattuja, vaan mukaan ilmoittautuneet ravintolat ovat saaneet käyttöönsä hyvät työkalut annosten laskemiseen.

Ilmastoannos-merkki auttaa asiakkaita valitsemaan ruokalistalta ilmastoystävällisia vaihtoehtoja.
Ilmastoannos-merkki auttaa asiakkaita valitsemaan ruokalistalta ilmastoystävällisia vaihtoehtoja.

Mistä niitä ilmastoannoksia oikein sitten saa ja mitä ne ovat?

Mukaan kampanjaan on lähtenyt lähes 50 ravintolaa ympäri pääkaupunkiseutua, ja Ilmastoannoksia on tarjolla niin lounaalla kuin illallisella. Kaikki mukana olevat ravintolat löydät täältä.

Mitä kampanjan jälkeen?

Kampanjan tavoitteena on, että merkki otettaisiin laajemminkin ravintoloiden käyttöön tukemaan kansallista, 2030 hiilineutraalisuustavoitteita.

Ilmastoannos-merkkiä saatetaan siis nähdä ravintoloiden ruokalistoilla tulevaisuudessa entistäkin enemmän.

Ketä kampanjan toteuttaa?

Ilmastoannos-kampanja on osa Mission Zero Foodprint -hanketta, jonka tavoitteena on auttaa ravintoloita ja muita ruokapalveluyrityksiä kohti hiilineutraalimpaa toimintaa. Ilmastoannos-kampanjan toteuttaa Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki.

Mukana yhteistyössä ovat Helsingin kaupunki, HSY, Unilever Food Solutions, Jamix, Clonet, Lounastaja, TableOnline ja Positive Impact.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi