
Michelin-tähdet, Googlen arvostelut, sosiaalinen media, TableOnline suosittelee…
Arvostelujen merkitystä saatetaan vähätellä, mutta kulisseissa tiedetään, että niiden vaikutus on suurempi kuin koskaan. Yksi positiivinen arvostelu esimerkiksi Helsingin Sanomissa voi täyttää varauskirjat kuukausiksi, kun taas negativiinen arvio voi ajaa asiakkaat hetkessä muualle.
“Se on sairas, miten valtava vaikutus yhdellä arvostelulla voi olla”, muun muasta Aperte-ravintolasta tunnettu Patrik Lindström kiteyttää.
Lindströmin mukaan ravintoloita tehdään vieraille, mutta niiden taustalla on valtava määrä työtä, rahaa ja henkilökohtaista panosta. Ravintoloitsija altistaa itsensä ja maineensa arvioinnille joka päivä, halusi sitä tai ei.
TUTUSTU MYÖS PODCASTIN ENSIMMÄISEEN JAKSOON: Hans Välimäki arvostelee hallitusta ravintola-alan kohtelusta: ”Arvet eivät ole vieläkään ummessa”
Arvostelut eivät ole sivuseikka, vaan ne näkyvät suoraan kassassa ja asiakkaiden valinnoissa.
Ravintola-ala rakkautta ensisilmäyksellä
Tähtiluokitusten logiikka herättää Lindströmissa turhautumista. Hänen mielestään fine dining -ravintoloita ja rentoja gastropubeja arvioidaan samalla asteikolla, vaikka ne tarjoavat täysin erilaisia kokemuksia.
Lisäksi arvosteluissa saatetaan myös keskittyä aivan muihin asioihin kuin itse ruokaan.

“Niitä muutamia arvosteluja mitä olen lukenut, ei välttämättä ole kirjoitettu siitä ravintolasta, vaan jos sillä on joku kuuluisampi omistaja, neljä viidesosaa jutusta on käsitellyt tätä henkilöä.”
Arvostelujen luoma paine on silti vain yksi osa ravintola-alaa. Työ vie helposti vapaa-ajan, rahat ja hermot, mutta siitä huolimatta Lindström ei vaihtaisi sitä mihinkään.
“Diggaan ihan sairaasti olla keittiössä ja rakastan tota hommaa yli kaiken.”
Pöytä kahdelle -podcastin uusin jakso ei jää kuitenkaan vain arvosteluiden vaikutuksiin. Jaksossa puhutaan myös siitä, miksi kokit eivät koskaan koe olevansa valmiita, miten sosiaalinen media muokkaa odotuksia ja miten .lumilautailu liittyy kaikkeen?
Kuuntele jakso Spotifysta ja katso YouTubesta.





