• 1.11.2021

Lähes 6 miljoonaan myynti ravintoloille – SYÖ! oli monen ravintolan pelastus

SYÖ!-viikot auttoivat satoja ravintoloita kasvattamaan myyntiään pandemian aikana

Jo 90-luvulta saakka järjestyt SYÖ!-viikot pitävät edelleenkin pintansa Suomen rakastetuimpana ruokatapahtumana.

Vaikka korona on siirtänyt ja perunut lukuisia tapahtumia, SYÖ!-viikot on onnistuttu järjestämään suunnitellusti myös pandemian aikana. Asiakkaita ravintolaruokien pariin kannustava tapahtuma onkin ollut monelle ravintolayrittäjälle pelastus.

Ravintoloilta saadun positiivisen palautteen lisäksi luvut puhuvat puolestaan: korona-aikana on myyty huikeat 590 000 kymmenen euron SYÖ!-annosta, mikä tarkoittaa käytännössä peräti 5,9 miljoonan euron myyntiä ravintoloihin.

"Todellisuudessa myyntiä on tullut vielä huomattavasti enemmän, sillä SYÖ!-viikoilla asiakkaat ovat ostaneet kympin annosten lisäksi myös juomia, jälkiruokia ja muita annoksia, jotka eivät näy tilastoissamme", kampanjapäällikkö Late Fenander kommentoi.

Ravintoloiden lisäksi SYÖ!-viikot ovat keränneet kerta toisensa jälkeen äärimmäisen positiivista palautetta myös asiakkailta. SYÖ!-viikoilla annetun palautteen mukaan keskimäärin 95 % SYÖ!-viikkojen kävijöistä palaisi ravintolaan uudestaan kampanjan jälkeenkin, ja peräti 99 % suosittelisi SYÖ!-viikkoja ystävälleen.

“SYÖ!-viikkojen vaikutus kestää paljon kauemmin kuin vain kaksi viikkoa: tyytyväiset asiakkaat voivat kasvattaa ravintoloiden kassavirtoja vielä pitkään kampanjan jälkeenkin, eli toisin sanoen SYÖ!-viikoilla on todistetusti ravintolakulttuuria edistävä vaikutus”, Fenander muistuttaa.

Salmiakkipizzaa ja lähes kolmesataa muuta kympin annosta

Uusien ravintoloiden pariin kannustavat SYÖ!-viikot järjestetään seuraavan kerran marraskuun 5.–18. päivä. Tällä kertaa kympin annoksilla päästään herkuttelemaan viidessä kaupungissa, Helsingissä, Espoossa, Tampereella Turussa ja Vantaalla, peräti 103 ravintolan voimin.

Luvassa on siis lähes kolmesataa kympin annosta, joiden joukosta löytyy niin koko perheen suosikkeja kuin ravintoloiden omia erikoisuuksia.

“SYÖ!-viikoilla pääset maistamaan muun muassa Kouvolan lakritsikastiketta ja sinihomejuustoa sisältävää pizzaa, maailman parhaiksi kehuttuja dumplingeja sekä vastikään markkinoille lanseerattua vegaanista uutuustuotetta”, Fenander vinkkaa.

Kaikki SYÖ!-viikoilla mukana olevat ravintolat ja annokset löydät osoitteesta city.fi/syo.

SYÖ!-viikot jo lähes 25-vuotias

Cityn SYÖ!-viikoilla on takanaan pitkät perinteet, sillä ensimmäiset SYÖ!-viikot järjestettiin jo 90-luvulla.

Vaikka nykyisin moni tuntee SYÖ!-viikot juuri kympin annoksistaan, aivan ensimmäisillä SYÖ!-viikoilla annoksilla ollut yhteistä hintaa. Mukana olleet 36 ravintolaa saivat itse valita kampanja-annoksiensa hinnan. Tarjoukset vaihtelivat aina 39 markan lämpimistä leivistä 170 markan menukokonaisuuksiin.

Paljon on vuosien varrella muuttunut ja paljon uutta myös on luvassa. Ensi vuonna SYÖ!-viikot juhlistavatkin 25-vuotista taivaltaan, ja luvassa on juhlavuoden kunniaksi yhtä jos toista odottamisen arvoista elämystä.

“Vuosi 2022 kannattaa painaa mieleen, sillä silloin luvassa on jotain ennennäkemätöntä.”

Materiaalit

Lataa pressikuvat tästä