Maria Guzenina

Jeesus Maria

Hän puolustaa yksinhuoltajia, pelastaa löytökoiria ja paheksuu väärintekijöitä. Kansanedustajaehdokas Maria Guzeninan vaaliohjelmasta on helppoa olla samaa mieltä, mutta millainen hän itse on? Onko hän taitava teeskentelijä vai aikamme pyhimys? Varmaa on, että jeesustelun hän ainakin taitaa.

Virolainen löytökoira symboloi Guzeninan miellyttävyyttä,
Virolainen löytökoira symboloi Guzeninan miellyttävyyttä,

Maria Guzenina pääsee eduskuntaan huikealla äänivyöryllä. Perustelut:

  1. Hän on julkisuuden henkilö.
  2. Hän on erinomainen esiintyjä.
  3. Hän on valinnut alakseen sosiaalipolitiikan, jonka teemoista – käsi pystyyn ne, jotka eivät kannata vanhustenhuollon petraamista ja lastenpsykiatrian määrärahojen korottamista – kukaan ei voi olla eri mieltä.
  4. Hän hallitsee täydellisesti poliittisen ilmaisutavan, jossa puhutaan paljon mutta sanotaan vähän.
  5. Hän on kehittymässä taitavaksi populistiksi – tai sitten hän on vain liian hyvä ollakseen totta.

(Lisäksi hän on erittäin, erittäin edustavan näköinen, mutta sen mainitseminen olisi epäkorrektia.)

Tuttu tuntematon

Istun Guzeninan mustaan A-Mersuun. Sen jalkatilassa pyörii pikkuauto ja kittaamiseen tarkoitettu pieni lasta. Guzenina remontoi Espoossa sijaitsevaa asuntoaan.

Reijo laskee päänsä olkapäälleni ja koskettaa kaulaani. Reijo on Guzeninan virolainen löytökoira, joka kulkee hänen mukanaan töissä.

Iltalehdessä Guzenina paljastaa, että Reijon vielä Virossa apaattisena lököttänyt häntä on nyt kippurainen, mikä on iloinen asia.

Reijoon kiteytyy paljon muutakin kuin Viron eläinsuojelulliset epäkohdat. Se viestii Guzeninan halusta auttaa heikompia. Se symboloi Guzeninan miellyttävyyttä, ja hänen haluaan tuoda se julki erilaisten aasinsiltojen myötä.

Tai miten sen nyt ottaa.

Guzenina sanoo, ettei hän ota yhteyttä lehtiin, vaan lehdet häneen.

“Eräs toimittaja lähestyi minua Tarjarokissa ja kysyi, mitä kuuluu. Sanoin, että valmistelemme Espoossa budjettia, että se vie aika paljon aikaa, ja tällaista minulle nyt oikeasti kuuluu. Sitten toimittaja kysyikin, miten on oman rahankäyttöni laita. Lehteen päätyi ainoastaan lause, että olen tarkka rahankäytöstäni.”

Guzenina nyrpistelee viihdejulkisuudelle, vaikka on itse edelleen yksi sen luojista muun muassa Radio Novan Äänessä vieras -ohjelman toimittajana.

Guzenina ei pidä siitä, että hänen nimensä yhteydessä mainitaan Music Televisionin juontajapesti, Guzeninan henkilökohtainen missitaakka. On ymmärrettävää, että juontajatyöhön liitettävä pinnallisuus on helppo lyömäase. Mutta neljän vuoden työrupeama maailman merkittävimmällä musiikkikanavalla olisi käännettävissä eduksikin – kuinka moni kaksikymppinen on oman alansa kansainvälinen tähti? Kun Guzenina vetoaa siihen, että median ei pitäisi muistella hänen nuoruutensa “virheitä”, pitää vain kummeksua, miksi hän pitää menestymistään juontajana virheenä. Aiemmin hän on ruotinut MTV-työtään tyhjänpäiväiseksi. “Videoiden välissä hymyilit kauniisti ja sanoit jotain asiaan liittyvää. Ihmettelin, että jaksoin olla siellä niinkin kauan.”

Trendikkäisiin maastohousuihin ja lyhyeen jakkuun pukeutunut Guzenina sanoo, ettei hän mielellään puhu mediassa yksityiselämästään.

Aiemmin hän puhui. Guzenina sanoo, että joskus on pakko kommentoida asioita, koska lehdet kirjoittavat joka tapauksessa. Mutta joskus vain tulee mieleen, että jos ei kommentoi, asiasta ei kirjoitettaisi lainkaan.

Lehtien perusteella hänestä tiedetään mm. seuraavat asiat: Maria G:n, tyttönimeltään Stieren, lapsuudenkodissa tapanilalaisen puutalon kellarissa nähtiin väkivaltaa. Hänen isänsä oli saksalainen, äitinsä venäläinen. Hän on käynyt venäläistä koulua. Hän on rakastunut, eronnut ja rakastunut taas, mistä kertoo sekin, että hän on esiintynyt julkisuudessa kolmella eri sukunimellä (Lindell, Guzenina, Guzenina-Richardson). Hän meni 19-vuotiaana ensimmäisen kerran naimisiin, ja kerran sen jälkeenkin. Toisen aviomiehensä, Skunk Anansie -rumpalin, kanssa hän sai pojan (nyt 7 v). Hän ei mielellään halua itseään kuvattavan profiilista. Hän on viimeksi eronnut jalkapallovalmentaja Tommi Paavolasta. Suhdetta kumpikaan ei kommentoinut. Erosta saatiin kuitenkin lausunto: “Olisin ollut valmis työstämään tätä suhdetta, mutta jos halu ei ole molemminpuolinen eikä tavallinen perhearki tyydytä, niin vaikeaahan se silloin on.” (Iltalehti 7.7.2006)

Kaverille kans

Guzenina sanoo, ettei koskaan ole kokenut varsinaista herätystä politiikkaan. Hänestä tuli Alueuutisten kolumnisti vuonna 1994. Lehden päätoimittaja sanoi Guzeninaa haastateltuaan, että Guzenina voisi alkaa kirjoittaa lehteen, koska hänellä tuntui olevan sanottavaa.

Nyt Guzenina kirjoittaa Iltalehteen ja Uutispäivä Demariin, joista erityisesti Iltalehden kolumnipaikka ärsyttää monia ilmaisena vaalimainoksena. Kolumneissaan Guzenina naputtaa “jotain tarttis tehdä”-modessa maailman loppumattomista epäkohdista, kuten Irakin sodasta, kilpailutuksesta, taideaineiden vähyydestä koulussa, huostaanottojen problematiikasta ja luonnon saastumisesta.

Kun ura kolumnistina pääsi vauhtiin, Guzeninaa alettiin kosia politiikkaan. Hän sanoo torjuneensa kahden puolueen yhteydenotot.

“Valitsin itse demarit”, Guzenina sanoo ja huomauttaa, että niin olisi valinnut Tanja Karpelakin, mutta häntä ei puolueeseen huolittu.

Eurovaaleissa Guzenina sai tähtitieteelliset 12 000 ääntä. Seuraavissa kunnallisvaaleissa hän nousi demarien ykköseksi reilulla 2 000 äänellä. Hänet valittiin saman tien Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan johtoon, joka on kunnallispolitiikassa yksi arvostetuimmista pesteistä. Samassa lautakunnassa päätetään myös suurimmista budjeteista.

Eräs toista puoluetta edustava valtuustokollega sanoo, ettei Guzenina ole sen kummempi kunnallispoliitikko kuin kukaan muukaan, hyvässä tai pahassa.

“Se on nyt rauhallisempi kuin valtuustoon tullessaan”, kollega sanoo ja viittaa Guzeninankin törmänneen politiikan hitauteen, siihen, että maailmaa muuteta yhdessä yössä.

Puheenjohtajan tehtävässä hän on tehnyt useita aloitteita, joista merkittävimpinä ovat toteutuneet perhetyön määrärahan kolminkertaistaminen ja päivähoidon säästövelvoitteiden poistaminen. Eduskuntavaalien jäsenäänestyksessä Guzenina sai toiseksi eniten ääniä omassa vaalipiirissään. Se ei ole yllätys, sillä pitipä Guzenina vertauksesta tai ei, demareiden täytyy olla mehuissaan omasta Karpelastaan.

Heikompia ei saa unohtaa -sloganilla kunnallisvaalien veret seisauttanut Guzenina sanoo epädemarimaisesti, että ihmiset ovat joissain tapauksissa tottuneet liialliseen paapomiseen yhteiskunnan taholta. Mielenkiintoista! Irtoaako Guzeninalta holhousyhteiskuntakritiikkiäkin?

Ei. Sen sijaan Guzenina toteaa, että hänestä lapsilisien poistamista voisi harkita todella hyvätuloisilta.

“Heille lapsilisä on yhden hyvän viinipullon hinta ja muutama pihvi tai hummeri, kun taas vähävaraiselle perheelle se on viikon ruoka.”

Guzeninan nerous poliitikkona ei olekaan välttämättä siinä, että hän olisi sosiaalikoneiston käytännöt uudistava poliittinen superlahjakkuus, vaan siinä, että hän osaa puhua asioista tavalla, josta ei voi olla eri mieltä.

Guzenina sanoo pitävänsä Erkki Tuomiojaa ja Timo Soinia mielenkiintoisina poliitikkoina. Ja nyt tuntuu siltä, että Suomen älykkäimpänä populistina pidetty Soini on saamassa Guzeninasta kilpailijan.

Sano suoraan vain?

Guzenina osaa kaikesta päätellen käyttää mediaa omiin tarkoituksiinsa, mutta hänen liveilmaisunsa rakkaista aiheista on yllättävän epäraflaavaa. Voisi olettaa, että muutaman kymmenen sekunnin mittaisia juontoja paljon ammatikseen tehnyt toimittaja osaisi tehdä makeita tiivistyksiä tärkeiksi kokemistaan asioista.

Mutta suoran vastauksen saaminen suoraan kysymykseen on työlästä. Vastaukset turpoavat mikrosaarnoiksi, joilla on vähän tai ei mitään tekemistä asetettujen kysymysten kanssa.

Esimerkiksi. Tulevien vaalien ykkösteemoja on kodin ja työn yhteensovittaminen. Arvelen Guzeninalla olevan tästä varmasti omakohtaista näkemystä, onhan hän yksinhuoltaja ja freelancerina myös pätkätyöläinen, joka ei voi aina valita kahdeksasta neljään -päiviä. Miten pitäisi ratkoa työn ja kodin välistä ristiriitaa?

“Varmasti huomio pitää suunnata ensimmäisenä matalapalkkaisiin naisaloihin. Siellä työilmapiiri ja palkkaus vaativat korjausta. Kun nämä asiat korjataan, ihmiset voivat paremmin muussakin arjessaan.”

Niin, mutta kaikkihan joutuvat miettimään jatkuvasti kodin ja työn välistä ristiriitaa. Jos on paljon kotona, on huono työntekijä. Jos on paljon töissä, on huono vanhempi.

“No kuule, ahdistaako sinua? Ei kai sitä voi ihan noin mustavalkoisesti ajatella. Kun lapset ovat koulussa, on normaalia, että vanhemmat ovat sillä aikaa töissä. Perustyöaikaa noudattavilla ei ongelmia ole samalla tavalla kuin niillä, jotka käyvät käyvät kolmivuorotyössä. Eikö näin?”

Olisiko siis naisvaltaisten alojen palkkojen nostaminen ratkaisu ongelmaan?

“Palkat, työolosuhteet, jaksaminen. Taloudellisesti kituuttelevat ovat tutkimusten mukaan huonovointisempia, ja jos työ kuormittaa kohtuuttomasti, se heijastuu perhe-elämään. Nykyään, kun tehostusta tapahtuu juuri naisvaltaisilla aloilla, tarkoittaa se sitä, että yksi työntekijä joutuu tekemään sen, mihin ennen käytettiin kolmea.”

Guzenina saarnaa myös antaumuksella koululuokkien ongelmista, yliaktiivisten lasten kouluavustajien tarpeesta, uupuneiden ja masentuneiden vanhempien ongelmista sekä Espoon kaupungin vajavaisuuksista lastenhuollon tukitoimissa.

Auttaja

Guzenina on kertonut, että poliisit ovat käyneet hänen lapsuudenkodissaan rauhoittelemassa tilanteita, kun “aikuisten elämänhallinta karkasi käsistä”. Se on surullista, ja luultavasti Guzeninan idealismin kivijalka.

Hän pysyttelee pääasiassa sosiaalipoliittisia itsestäänselvyyksiä esiintymismaneeriensa – pehmeä puheääni ja tavaramerkiksi muodostunut alaviistosta tuleva katse – takaa suoltavana, hiukan tylsänäkin hahmona. Mutta hahmon sisällä tuntuu edelleen olevan tyttö, joka jäi pihaan seisomaan poliisien lähdettyä. Kun on joskus ollut avun tarpeessa, haluaa auttaa muita. Guzeninan kaulassa roikkuu risti.

“Se, että sanon olevani ortodoksi, tarkoittaa jo sinällään, että olen uskonnollinen.”

Guzenina myöntää innokkaasti olevansa myös maailmanparantaja.

“Idealismia voidaan kritisoida, mutta millä perustellaan kyynisyys? Eihän voi ajatella niin, että jättää puuttumatta epäkohtiin siksi, että siitä ei ehkä ole hyötyä.”

Mitenköhän idealismille käy eduskunnassa?

Kysyn Guzeninalta, miksi häntä pitäisi äänestää.

“Miksi vaalien alla pyydetään kiteyttämään politiikka johonkin vaaleanpunaiseen kuplaan? Oikeasti, voiko politiikassa ajaa vain yhtä asiaa, kun kaikki liittyy kaikkeen? Samoja asioita ajaisin eduskunnassa kuin kunnallispolitiikassakin.”

Vedämme haastattelun päätteeksi tupakat ja jutustelemme remonteista. On perjantai, mutta Maria ei näytä meille enää videoita. Mitä tapahtuu, kun maailmanparantaja astuu koneistoon, jota hän kritisoi? Voiko yksi ihminen muuttaa mitään? Miten hän voi vaikuttaa niin täydelliseltä? Onko hän vilpitön, vai haluaako hän vain työpaikan, hyväksyntää tai valtaa?

Lisää Marian ajatuksia hänen City.fi:n blogissaan.

17 kommenttia

kalastaja-linkolan kaveri

29.10.2006 04:13

kaikki puunhalaajat on saatu kuriin miks ei tätä tyttöä?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Demaritoveritar

29.10.2006 19:39

Suurkiitos Citylle hyvästä vaalimainoksesta!

Jatkakaa samaan malliin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Billy Ray

30.10.2006 13:09

Mutta miten käy Marialta Rock´n roll.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Politiikka kiinnostaa

1.11.2006 23:28

Kuinka niin Maria on "karismaattinen" esiintjä? Hän puhuu hennolla äänellä, hymyilee teennäisesti ja vaikuttaa verbaalisesti aika lahjattomalta. Jos puhuu vaan perheen arjesta, yksinhuoltajista ja päivähoidon ongelmista (siis toisin sanoen omista asioistaan), niin se ei paljon vaadi. Julkisuuteen hän tiputtelee sopivin väliajoin "asiaa" (Karpelan SDP keissi, koira Tallinnasta) ja Iltalehden kolumnin tyyli on kuin yläasteikäisen tytön kynästä. Kysykää Natosta, Turkin EU-asemasta, Venäjän tilasta, talouden näkymistä, Suomen kilpailukyvystä,...mut hei, vanhuksilla on vaikeata ja lapsia pitää kohdella lapsina...kuka mies voisi profiloitua vain tälläisellä agendalla?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

veronmaksaja

2.11.2006 17:55

Olen ihmetellyt samaa kuin nimimerkki Politiikka kiinnostaa..

Esim. se, etta Iltalehti julkaisee Demarin jo kertaalleen painamia kolumneja, on kohtalaisen suoraviivaista vaalimainontaa. Maksetaankohan Guzeninalle niistakin palkkiot?

Kolumnit muutenkin ovat merkittavasti heikompaa tasoa kuin muilla Iltalehden kirjoittajilla. Tulee elavasti mieleen Anna Tuluston takavuosina johonkin Sataseen tai Metroon kirjoittamat "kolumnit".

Citylla olisi tuhannen taalan paikka saada nuoret miettimaan vaaleissa muitakin kuin helppojen hetkien populisteja. Viela on aikaa kokeilla mihin media pystyy - saataisiinko valokeilaan joku oikea ajattelija?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jan.a

5.11.2006 01:06

Tietysti jokainen tulee esiin omilla vahvuuksillaan! Niin minäkin, töissä ja
siivilissä. Vai voiko joku sanoa olevansa
mestari joka asiassa.
Parempi olla hyvä yhdessä, kuin keskinkertainen
vähän siellä sun täällä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sjn/Bryssel

10.11.2006 21:26

Kuulkaas politiikasta kiinnostuneet,

miksi häneltä pitäisi kysyä esim Turkin asemasta EU-neuvotteluissa kun ei kansanedustajalla ole mitään valtaa asiaan? Onhan parempi puhua asioista, joille kansanedustajana VOI tehdä jotakin, eli sisäpolitiikasta esim sosiaalipolitiikasta. Sitä miestä, joka profiloituisi samoin odotetaan innolla!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Bravo!

21.11.2006 06:01

Olen lukenut Guzeninan kolumneja jo sieltä Alueuutisten ajoista lähtien eli yli 10 vuotta.

Jo silloin hämmästytti, että vähän yli parikymppinen pintajulkisuudesta tuttu henkilö omaa oikeasti ymmärrystä ympäröivän maailman menosta ja epäkohdista.

Aika harvinaista 24-vuotiaalle.

Mutta niinhän se on, että elämänkokemus ja Siperia opettaa. Jo nuorena.

Ääneni ja tukeni menevät Guzeninalle. Vihdoinkin joku, jolla oikeasti on asiaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Demokraatti

19.12.2006 17:35

Kolumnit ovat kuin ylä-asteen keskinkertaisia aineita. Vaaliteemat ja teot varman päälle laskelmoitua populismia.

Musiikki-TV:n juontajana sai lausua muutaman sekunnin pituisia, elämää suurempia viisauksia.

Mutta kuka jaksaisi kuunnella näitä wanhus-, orpolapsi- ja löytökoirasatuja eduskunnan istunnoissa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Katujen kulkija

14.1.2007 10:10

Heippa!
Olet tottunut ylisanoihin. Mitä olet saanut maksaa siitä, mitä olet nyt, ei ole paljon tietoa. Täytyy myöntää, että minäkin olen luiskahtanut ihailijoittesi suureen joukkoon.

Olet todella löytänyt tavan esittää kiinnostavia näkökulmia vaikeista yhteiskunnallisista asioista. Maailmamme tuhoajia ja tuhon harjalla ratsastavia on paljon liikkeellä. Sinä olet kuin naispuolinen Don Quiote taistelemassa vääryyksiä vastaan - todellisia ja kuvitteellisia.

Työsarkaa Sinulla kyllä riittää, sillä epäkohtia syntyy enemmän kuin niitä pystytään korjaamaan.
Merkillistä on, että juuri ne henkilöt, joilla on kaikkein suurimmat mahdollisuudet vaikuttaa yleisen menon suuntaan, ovat kärkijoukkona menossa virran mukana, harjalla ja etunenässä - katsomatta omaa etuaan pitemmälle. Tai asia on paremminkin niin, että juuri he ovat sidotut kulkemaan sponsoreittensa osoittamaa tietä. Ihminen on sosiaalinen laumaolento (vrt. sopulit).

Toivotan onnea valitsemallesi tielle, ja kun vaihdat Pancho Villaa, olen käytettävissäsi!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kerkkila

24.1.2007 19:24

Terkkuja sulle!! Noin, jätin terveiseni :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Surkeaa

19.3.2007 03:14

On todella naurettavaa, että venäläis-saksalainen naikkonen, jonka tärkein agenda on hän itse, saa sumutettua tämän kansan niin pihalle, että yli 10 000 ihmistä haluaa hänet edustamaan itseään Suomen valtakoneistoon. En ole koskaan nähnyt yhtä teennäistä, laskelmoivaa ja sydänjuuriaan myöten ilkeää ihmistä, kuin Guzenina on. Hän valehtelee mitä tahansa ja kenestä tahansa, saadakseen itsensä näyttämään hyvältä. Vastenmielinen otus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Garnierfani12

2.7.2007 18:10

Voiko olal niin että cityn sivuilla käynyt maria guzenina.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

heavymetalman

2.11.2007 09:30

Hienoa,Maria!
On aina positiivista huomata eduskunnan myönteisen,
kansalaisia edustavan vähemmistön lisääntyneen,
liike-elämän edustajien vastapainoksi.
Hyvää ja tulevaisuudenuskoista jatkoa;neljän vuoden kuluttua olet varmaan edelleen mukana kansaa edusta-
massa.Toivokaamme,että suuryhtiöiden palkkalistoilla
toimivat liike-elämän edustajat ovat sitten vähentyneet kansan edustus laitoksesta,ja Sinullakin
Maria hyvä,on paremmat työskentelyolosuhteet.Kyllä
kansa herää vielä äänestämään,tämän kokoomus-kokemuksen jälkeen.Terveisiä ja jaksamista.T.Itä-Suom

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hartsa V.

28.11.2007 12:49

MTV Maria G. kun Englannissa juonsit katselin sun jaksoasi juontajana silloin tällöin. Terv. Hartsa V.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kehäkettu.

5.12.2007 12:32

Noh noh ollaanpa sitä nyt Marialle kateita.Ei teistä kukaan kuitenkaan itse
lähtisi ehdokkaaksi ihmisten tentattavaksi ja haukuttavaksi.Olen ollut kunnallisvaali ehdokkaana.Seissyt toreilla ja turuilla kengät märkinä ja näpit kohmeessa hymy huulilla vaikka tiennyt että äänestäjänä esiintyvät kaupunkilaiset eivät äänestä ja heittävät lapun maahan.... mennäkseen seuraavaa KIUSAAMAAN.Takaisin tultuaan vittuilevat emmä sua äänestä ja hymyiltävä on se kuuluu pelin henkeen.
Maa on vapaa ja rakentamista riirää ja epäkohtia ei kaunis Mariamme pysty yksin poistamaan mutta taidolla vie asioita eteenpäin.
Hän on paljon enemmän kuin tunnevammainen Tanja tai jormallaan leuhkinut
Stubbi.
Sitäpaitsi äänestäjä palkitsee ja rankaisee vaalitilantessa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Basgonina-Jaggeron

24.10.2012 03:53

"miksi häneltä pitäisi kysyä esim Turkin asemasta EU-neuvotteluissa kun ei kansanedustajalla ole mitään valtaa asiaan?"

Koska hän on itse ryhtynyt kommentoimaan kaikenlaista, kuten Irakin sotaa, osana poliittista uraansa...
"-- Guzenina kirjoittaa Iltalehteen ja Uutispäivä Demariin, joista erityisesti Iltalehden kolumnipaikka ärsyttää monia ilmaisena vaalimainoksena. Kolumneissaan Guzenina naputtaa “jotain tarttis tehdä”-modessa maailman loppumattomista epäkohdista, kuten Irakin sodasta, kilpailutuksesta, taideaineiden vähyydestä koulussa, huostaanottojen problematiikasta ja luonnon saastumisesta."

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi