Tapahtui näinä päivinä: joku melkein tunnusti olevansa hipsteri

Oskari Onninen ei pitänyt Iina Kuustosen Putous-hahmosta.

Jäbä Leisson (vääränlainen hipsteri).
Jäbä Leisson (vääränlainen hipsteri).

Tämän lähemmäksi hipsteriksi tunnustautumista ei voida enää päästä. Myyttisen olennon läsnäolo on tänään ollut keskuudessamme vahva, sillä Oskari ”Cheek ei päästänyt sisään” Onninen kirjaili kritiikin, jonka kohteena oli Iina Kuustosen esittämä hipsteri-hahmo Jäbä Leisson. Putouksen Jäbä Leisson muistuttaa enemmän puolimielistä landepaukkua kuin hipsteriä -tekstissä arveltiin, ettei Kuustonen tunne hipsterikulttuuria ja siksi hänen esittämänsä stereotypia on pielessä.

Tekstin tosiasiallinen tarkoitus on kuitenkin hipsteriksi tunnustautuminen. Teko, joka on mahdotonta, kiellettyä ja ennenkuulumatonta. Näin se kuitenkin tehdään: kirjoitetaan katkera teksti, jossa ironinen hipsteritoimittaja kritisoi koko perheen sketsiviihteen hipsterihahmoa ”vääränlaiseksi”. Sisäänkirjoitettu merkitys sanoo samaan aikaan: tästä hipsteriydessä on oikeasti kyse. Metatason hipsterismiä.

Onnisen performanssi on vakuuttava, eikä rajoitu vain Nytin kirjoitukseen. Hän jatkaa Twitterissä kirjoituksensa puolustamista vakuuttavalla asenteella.

 

 

Twitterissä tietysti riehaannutaan tilanteesta ja kansan syvät rivit huutavat, että ”siellä se hesarin hipsteri vetää herneen nenään huumorista.” Toiset (mahdollisesti hipsterit) puolestaan närkästyvät siitä, että Putousta vaivaannutaan ylipäätään ottamaan kritiikin kohteeksi.

Itseni kannalta kiinnostavinta on Onnisen motiivit. Facebook-kaverini hahmotteli asiaa kysymällä, että onko kyseessä Oskarin parodia Oskarin ironiasta vai dadaileeko se vain? Hyvä kysymys ja tuollaisen reaktion herättäminen, jos mikä, on hipsteriä.

Tunnustuksellisia natseja on enemmän kuin tunnustuksellisia hipstereitä. Siksi uskonkin, että tämä Onnisen nerokas kirjoitus on hienovarainen suunnitelma, jolla tunnustaudutaan hipsteriksi ehkä ensimmäisen kerran ikinä. Hieno mind-fuck, kiitos Oskari! Upeaa heittäytymistä, joka varmasti tuo liikennettä.

Ei helvetti. Mikä tämä teksti tämä sitten on ja ei kai tässä vain olla synnyttämässä ironisen kritiikin ikiliikkujaa?

9 kommenttia

Jäbä

15.1.2014 09:21

On jollain tainnut osua sketsihahmo nyt arkaan paikkaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Landepaukku muualta

15.1.2014 10:33

"Idisten ja kreaamisen hokemisen sijaan hänestä olisi voinut kirjoittaa pseudoälykkään Deleuzen ja Foucault’n siteeraajan, ylikorostetun post-strukturalistin ja omahyväisen kulinaristis-taiteellisen ekletisminsä esittelijän."
- Onninen

Meilläpäin vaikeimmat vierasperäiset suomenkieliset sanat ovat "akvaario" ja "lavuaari".
Eipä silti, komeasti vaihtuu ekletistinen venttiilikopan tiiviste, post-strukturalistinen öljynsuodatin sekä pseudoälykkäät sytytystulpat Valmettiin.

Miten on Onni, entäs siellä kehäkolmosen sisäpuolella? Vai osuiko nyt vain kalikka siihen koiraan, joka älähti?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Diskurssisisko

15.1.2014 11:33

Söpö Oskari yrittää kaikkensa, mutta siivet eivät ihan vielä kanna.

Se on aina parina: Deleuze&Guattari. Jos haluaa olla rajumpi, niin sitten Jacques Marie Émile Lacan.

Foucault? Meh.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Höpsis

15.1.2014 11:44

Siis Heinolasta kotoisin oleva kaveri puhuu landepaukuista ? OK :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Taika Talvi

15.1.2014 13:49

Mielestäni Onnisen juttu on plagiointia. Hän mm. kirjoittaa, että "Kuustonen ei ymmärrä, että hipsteriyden ydin on aina ollut etujoukkoajattelussa. Sosiologi Pierre Bourdieuhon viitaten on kyse kulttuurisen pääoman maksimoinnista ja kulutusvalinnoillaan erottautumisesta."
Bordeau itse ei koskaan kirjoittanut mitään hipstereistä. Hänen ajattelunsa hipstereihin yhdisti Mark Greif, ja kysymys on varsin kuuluisasta kuin myös omaperäisestä tulkinnasta. Tieteen puolella olisi kardinaalimoka käyttää selkeästi muiden ajatuksia ominaan, Hesarissa ainutlaatuisen journalismin kehdossa se ilmeisesti onnistuu. Jutut kyhätään googlettamalla ja wikipedian pohjalta, ja näin yritetään osoittaa älyllistä ylemmyyttä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tyyni Tuulia

15.1.2014 14:53

No niin on se Onninen landehipsteri. Loukkaantui, ettei hipstereitä pidetty riittävän korkeatasoisina, kulttuuripääoman eliittinä. Mutta Jäbä Leissonin apinasuodatin toimi: Onninen ei tajunnut missä parodia piilee - nimessä. Valtaosa punavuorihipstereistä on tosiasiallisesti Onnisen kaltaisia landehipstereitä. Siinä ei paljon ranskisfilosofinimien droppailu auta, jos nämä -leisson-päätteet ovat käytössä tai eivät saa kelloja soimaan. Ainakin parinkymmenen vuoden takainen muoti helsinkiläisessä puheessa, sittemmin levinnyt landelle, hylätty, mutta näköjään tullut "etujoukkojen" kanssa junalla takaisin. Eikä todellakaan kuulu enää helsinkiläiseen puheeseen. Hipsteri on etujoukko vain omassa piirissään ja määrittelyssään, muutoin sitä sun tätä. Ja siksi sille nauretaan. Kujalla kulkeva Onninen on hahmolel hyvä vastine, ei tajua sitä, ja se vasta huvittaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pikkutarkka

15.1.2014 16:41

Oskari Onninen kirjoittaa todellisen hipsteriyden ytimestä, jota Iina ei hänen mielestään tunne. Todellisen hipsteriyden ytimen hän perustelee Bordieun ajatuksilla. Hän on fiksu. Oskari ei vain kerro, että ajatukset on lainattu muualta. Siinä romahtaa Nyt-liitteen kolumnin arvo, sillä plagiointi ei ole oikeaa journalismia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

niina874

15.1.2014 21:59

Iinan hahmot eivät ole koskaan toimineet minulle. Pitääkö pyytää anteeksi sitä? Ei kannattaisi aliarvioida aikuisyleisöä, vaikka saahan sitä tehdä vapaasti minkälaisen hahmon vaan. "Ahdistuskohtaus ja paperipussihengitys" oli ainoa mikä tuli mieleen hahmosta, enkä halua ilkeillä, vaan sellainen tunne. -Enkä siis viittaa oikeaan ihmiseen missään vaiheessa, en usko että esikuva on tuollainen. Persvako teki seuraavan ahdistuksen ja lepertävä ääni. Haluanko katsella naisen takapuolta joka esittää pehmopoikaa? En oikeastaan. Mutta taiteellinen vapaus on lavalla, joten ehkä teippaan nyt sormeni mielipidettä enempää ilmaisematta. En halua loukata todellakaan, ainoastaan makuni on erilainen ja ahdistuskynnys tuli kohdattua. Akun hahmo toimi hyvin, kunhan ei mene navan alapuolelle taas liikaa. -Kiitos ja anteeksi suorapuheisuuteni. Koskee muutaman muunkin näyttelijän luomia hahmoja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dosetti Bäckham

17.1.2014 00:51

Nyt mennään niin korkealla tasolla, että eihän tuota tajua edes Koistisen laboratorionoutaja. Mitä Foucaultiin, puhumattakaan Wellekistä tai Warrenista, tulee, hehän lanseerasivat jo ammoin tähän liittyvän käsitteistön. Tajuamattomuudella haluan alleviivata sitä, että "hip" ja toisaalta ehkä ei niinkään etäällä siitä "rap" ovat valitettavasti etääntyneet tajuntatasojemme ulkokehiin, joista niiden kokonaisvaltainen hyödyntäminen siinä kehyksessä, jota jo valistusajan jälkeiset filosofit korostivat kyseisten ongelmien aktualisoinnissa. Kuustosen persevako on asetettava oikealle ulottuvuudelle symbolina tyyliin: "Mitä sä duunaat?"

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi