Lapsi aloitti koulun. Suuri asia pienelle ihmiselle. Hän itse sanoi sunnuntaina, kun asiasta juteltiin, että haluaisi taas mennä päiväkotiin, ihan sinne pienten ryhmään. Uudet asiat pelottaa ja jännittää, vaikka lopulta kaikki yleensä menee aina hyvin.
Samoin ajattelee joskus itse. Että olisipa jälleen lapsi, kun elämä oli huoletonta.Tai että omat lapset olisivat vauvoja, pieniä. Vaikka sekin silloin oli ajoittain ”raskasta”, olivat he kuitenkin aina siinä helmoissa, suojassa pahalta maailmalta. Nyt pitää vaan luottaa, että he pärjäävät, pitää luottaa heihin, antaa kokeilla siipiensä kantavuutta itsekseen. Nyt sitä alkaa tajuamaan, että lapset on oikeasti vain lainaa. Ja samalla sitä pohtii, että onko antanut tähän mennessä riittävän hyvät eväät pärjäämiseen, vai ”olisko pitänyt tehdä jotain toisin”.