Keskusteluja Jean Genet´n kanssa

Uutena blogin pitäjänä hahmottelen muutamia kirjoituksiani ja tulevana tuon esille kolmen vuoden tyooooön jakson, mikä pitää sisällään ”Keskusteluja Jean Genet´kanssa.
Nauttikaa hetkestä.
T. Peu

Keskusteluja Jean Genet`n kanssa

Vuonna 2007 aloittamani teokseni rakentuvat keskustelusta ranskalaisen kirjailijan Jean Genet´ n (1910–1986) kanssa.
Keskustelussa, joka on minulle peili, kaksi toisilleen tuntematonta pohtivat tärkeiksi muodostuneita kysymyksiä elämässään. Välillämme on sijaintimme mahdottomuus, minkä eroavaisuutta tuskin huomaan, kun tarkastelen lähemmin aikaa, jossa sattuma, kohtalo tai valintamme luo maailmaa, toistaen itseään, saaden meidät näyttämään ajan sisällä absurdilta.

Ponnisteluni ohjaa minut katsomaan tarkemmin ympärilleni, ja jokainen tapahtuma, joka keskustelujemme kautta syntyy, asettaa minut seinää vasten tarkastelemaan minusta nousevia kysymyksiä avaten mieleeni uuden kuvallisen portin. Keskusteluissamme heränneet kysymykset ovat arvoituksia, joita työnnän kuvapinnoiksi etsien langanpäitä vastauksille.

Teokseni rakennan kolmeen sarjalliseen osaan johtuen keskustelujemme painopisteen löytämisen pakonomaisesta luonteesta. Yhteen osaan jäädessäni tulisin raajarikoksi, löytämättä puuttuvaa raajaa kysymyksilleni.

Jokaista valmistuvaa osaa seuraa näyttely, ja kolmannen kokonaisuuden sulkeutuessa tuon esille keskusteluistamme muodostuneet kirjoitukset. Teokset yhdessä keskustelujen kanssa haastakoot sinut omalle matkalle, omien kysymysten ja vastausten etsimiseen.

Niin, palaan nyt haastamaan jälleen Jean Genet`n viattomuudellani, vaeltajan mieli avoinna ajatuksia, elämän tieviittojen risteyksistä, kurkistamaan viereiseen pöytään. Tällä kohtaamisella poljemme maata, nostaen pölyisen hiekan silmillemme.

Helsinki 2008