Coca-Colan punainen rekka kurvailee ensimmäistä kertaa Suomeen – mutta mitä tekemistä cokiksella oikeasti on joulun kanssa?

Vastoin yleistä uskomusta, pukin punainen nuttu ei ole peräisin Coca-Colalta, mutta yrityksellä on merkittävä rooli nykyisen pukkikuvan synnyssä.

Monet kuvittelevat, että joulupaketit kulkevat pukin reessä taivaalla lentäen, mutta on olemassa kilpaileviakin traditioita. Kaupallisen joulun yksi suurimmista symboleista, Coca-Colan punaisilla valoilla koristeltu jättirekka saapuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa Suomeen.

Yli 300 paikkakunnalla ympäri maailmaa vieraillut, Coca-Colan mainoksista tuttu punainen joulurekka vierailee joulukuussa kymmenellä suomalaispaikkakunnalla. Joulurekka pysähtyy Suomen-kiertueellaan 8.-22. joulukuuta Helsingissä, Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa, Jyväskylässä, Tuurissa, Tampereella, Turussa, Järvenpäässä ja Lahdessa.

Jouluperinteet kohtaavat Suomen vierailun aikana, kun rekka pysähtyy napapiirillä ja tapaa siellä suomalaisen joulupukin. Kyydissään rekka kuljettaa luonnollisesti juomia, joita jaetaan jokaisen paikkakunnan joulutapahtuman yhteydessä.

Punainen ei tullut Coca-Colalta

Joulupukki on hiipparoinut ympäriinsä punaisessa nutussaan jo ennen Coca-Colan mainoskampanjoita. Urbaanilegenda siitä, miten Coca-Cola antoi pukille punaisen värin, ei siis pidä paikkaansa, sillä jo 1800-luvun loppupuolella nähtiin ensimmäiset punatakkiset pukit.

Punaiseen nuttuun pukeutunut, lempeä pukki on kuitenkin sinetöinyt asemansa cokiksen vahvalla myötävaikutuksella.

Rekan kyljessä komeileva klassinen pukkihahmo on Haddon Sundblomin käsialaa. 1930-luvulla hahmo ilmaantui mainoksiin ja näin syntyi pukki, joka on samaan aikaan realistinen että symbolinen. Eli satuhahmo, joka on ainakin lasten mielissä “oikeasti olemassa”, eikä vain joku mies pukeutuneena entisajan rumaksi satuolennoksi.

Sundblom oli hakenut pukkiinsa inspiraatiota Clark Mooren Pyhästä Nikolauksesta kertovasta runosta vuodelta 1822. Runossa Pyhä Nikolaus, yksi pukin merkittävimmistä esikuvista, oli esitetty lämpimänä, pulleana, ystävällisenä ja humaanina hahmona.

Varhaiset pukit olivat mytologisia satuhahmoja eri perinteistä ja uskonnoista. Pukilla oli monta ulkomuotoa ja hän saattoi kiltteyden ja lahjojen sijaan tarjoilla ilkeätä asennetta ja risuja. Suomessa muutos tarkoitti pakanallisen nuuttipukin korvautumista pikku hiljaa lempeällä punanutulla.

Ahvenanmaalaista syntyperää omaava Haddon Sundblom piirsi pukkia Coca-Colan laajalle levinneisiin mainoksiin peräti 30 vuoden ajan. Sen jälkeen yritys on jatkanut hänen pukkityylinsä mukaisia mainoksia tähän päivään asti.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi