Näistä paloista rakentuu toimiva henkilöbrändi

Henkilöbrändi on se mielikuva, joka ihmisillä on sinusta. Ei sen kummempaa. Voit itse vaikuttaa, miltä se näyttää, tuntuu ja kuulostaa.

Zaki Azedani kävi kertomassa pari viikkoa sitten City Digitalin jengille henkilöbrändäyksestä. Zakisomeksi itsensä brändänneen herran opit some-brändäämiseen ovat yksinkertaiset ja sopivat kaikille, olit sitten megajulkisuutta tavoitteleva mielipidevaikuttaja tai tavallinen kuolevainen, joka haluaa pitää huolen, että omat some-kanavat välittävät halutun kuvan.

Tämä ohjeistus on muotoiltu Azedanin esityksen perusteella. Yksinkertaiset ja yleiset kysymykset saattavat vaikuttaa simppeleiltä, mutta jos niihin haluaa saada kunnolliset vastaukset, täytyy sukeltaa syvälle itseensä ja kysyä, mitä haluan ja odotan omalta some-preesensiltäni?

1. Tunne itsesi

Henkilöbrändi on sinusta ulospäin välittyvä kuva. Se pitää sisällään kaiken pukeutumisesta viestintään, arvoihin ja käyttäytymiseen. Samaan pakettiin kuuluvat some-profiilit ja niihin tehtävät julkaisut.

Mitä paremmin tunnet itsesi, sitä paremmin osaat ilmaista itseäsi eri kanavissa. On hyvä miettiä, mitä haluat tehdä enemmän. Jos haluat skeitata enemmän kerro skeittauksestasi, jos taas haluat edistää ammatillista minääsi, kerro työasioistasi. Älä kerro asioista, joita et halua tehdä lisää tai joihin et halua sinua yhdistettävän.

2. Säännöllisyys

Luo omat standardit ja pysy niissä. Säännöllisyys pitää sinut ihmisten mielissä, mutta myös kehittää sisällöntuottajana. Säännöllisyys tuo vertailtavuutta. Päätä etukäteen, miten ja millaisella säännöllisyydellä toimit eri kanavissa: miten usein päivität Instaa, postaat Facebookiin, kommentoit LinkedIn-päivityksiä tai lähetät yksityisviestejä. Noudata luomiasi rutiineja.

3. Ole kärsivällinen

Roomaakaan ei rakennettu päivässä. Annan brändin rakentamiselle aikaa, äläkä höntyile. Eri alustojen välillä pomppiminen ja strategian muuttaminen pikavoittojen perässä tuottaa vain sekavan nettipreesensin, kun taas säännöllinen tekeminen alkaa kantaa pikku hiljaa hedelmää.

Azedanin mukaan henkilöbrändäyksessä pitää luottaa tulevaan samalla tavalla kuin liikunnassa: paniikkireaktio hetki ennen kesää ei tuo kesäkuntoa, mutta jos alat käymään kolme kertaa viikossa salilla edelliskesän lopussa, on väistämätöntä, että olet kesäkunnossa seuraavana kesänä. Samalla tavalla tietystä aiheista tasaiseen tahtiin postaaminen rakentaa pikkuhiljaa halutunlaista henkilöbrändiä ja sitä kautta alkaa saavuttamaan toivottuja tuloksia.

4. Tunne alustat

Jokaisella some-kanavalla on oma erilainen kulttuurinsa. Siihen tutustuu ainoastaan käyttämällä palvelua ja oppimalla kokemuksen kautta. Työyhteyksiin tarkoitetussa LinkedInissä toimii erilainen viesti kuin kivoihin kuviin keskittyvässä Instagramissa. Kokeile rohkeasti. Kömmähdyksiä sattuu, mutta ne unohtuu nopeasti.

5. Auta

Tee sisältöjä, joita ei vielä ole, mutta joita maailma tarvitsee tai haluaa nähdä. Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin. Laita kaikki tarpeellinen materiaali helposti saataville. Helpota muiden elämää, älä keskity vain itsekkääseen oman hännän nostamiseen.

 

Mitä haluat tehdä enemmän? Kerro se somessa ja ihmeitä voi alkaa tapahtumaan.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi