Kahvilajätti Starbucks rantautui Helsingin keskustaan

Amerikkalaisketju laajeni paraatipaikalle Stockan kupeeseen.

Starbucks avasi uuden toimipisteensä Akateemisen kirjakaupan yhteyteen.
Starbucks avasi uuden toimipisteensä Akateemisen kirjakaupan yhteyteen.

Stockmannin tuulikaapissa käy kuhina, sillä vannoutuneimmat fanit ovat ilmestyneet paikalle jo ennen aamuyhdeksään. Suurin osa on teinityttöjä, ja yleinen mielipide on yksimielinen: Starbucks on enemmän kuin pelkkää kahvia.

"Sieltä saa erilaisia frappuccinoja. Niissä on jäätä ja kermaa, vähän kuin pirtelössä", tietää Joséphine Matthelié, joka on saapunut paikalle ystäviensä kanssa. Tavallinen filtterisumppi ei tyttöihin uppoa.

"Starbucksin kaakao on hyvää."

"En edes juo kahvia."

Leymoon Dubin (vas.), Joséphine Matthelié ja Wilanda Verdecia odottivat sisäänpääsyä yhdeksän jälkeen.
Leymoon Dubin (vas.), Joséphine Matthelié ja Wilanda Verdecia odottivat sisäänpääsyä yhdeksän jälkeen.

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua, kun Starbucks avasi keskiviikkona ovensa ensimmäistä kertaa Helsingin ydinkeskustassa. Paraatipaikalle Stockmannin Akateemisen kirjakaupan tiloihin avattu kahvila on lajinsa kolmas edustaja Suomessa. Helsinki-Vantaan lentoasemalla Starbuckseja löytyy jo kaksin kappalein.

Johannan mukaan asiakkaita oli riittänyt heti aamusta.
Johannan mukaan asiakkaita oli riittänyt heti aamusta.
"Suomalaiset ovat kiinnostuneita kahvista. Asiakkaat ovatkin jo kyselleet, että milloin se keskustan Starbucks avaa", kertoo Johanna, joka oli aikaisemmin harjoittelijana lentoaseman kahvilassa. Hän uskoo ketjun menestykseen.

"Myös turistit tunnistavat Starbucksin. Se on sellainen kansainvälinen merkki."

Vuonna 1971 Yhdysvalloissa perustetun kahvilaketjun leviämistä Suomessa onkin odotettu viimeistään siitä asti, kun se avasi ensimmäisen kahvilansa Helsinki-Vantaalle vuonna 2012. Nyt keskusta on vihdoin saanut oman lippulaivansa.

"Kerran yksi turisti kysyi multa, että missä on Starbucks. Kaikki tulee Suomeen aina viimeisenä", Matthelié päivittelee.

Starbucksin suosio nuorten keskuudessa tuntuu olevan jonkinlainen trendi-ilmiö. Ketjun konseptissa viehättää kansainvälisyys. Keskustan ensimmäinen Starbucks tuo tuulahduksen suuresta maailmasta. Kun barista latoo tiskiin nimikoidut, kermalla kuorrutetut vaaleat kahvijuomat, voi melkein tuntea olevansa Nykissä. Mikä on tyttöjen arvio?

"Tosi hyvää! Kyllä on hintansa arvoista, eihän tätä joka päivä juoda."

Mistään laihasta litkusta ei tosiaan ole kyse: Starbucksin hittituotteessa, Caramel Frappuccinossa, on energiaa runsaan aamiaisen verran.

Yksi asia saa kuitenkin noottia:

"Nimiä ei ole taaskaan kirjoitettu oikein", tytöt huokaavat.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi