Kuusi nousevaa ravintolatrendiä: Näinkö syömme vuonna 2021?

Ravintolaruokailulta odotetaan yhä enemmän elämyksellisyyttä ja yllätyksellisyyttä.

Marraskuun alussa Kespron julkaisemassa Maailman ravintolatrendit -tutkimuksessa selvitettiin ravintolaruokailuun liittyviä ilmiöitä meillä ja maailmalla. Viime vuosina esiin noussut ilmiö ravintolaruokailun elämyksellisyydestä ja sen merkityksestä korostui myös tässä tutkimuksessa; ravintolan odotetaan tarjoavan jotain kotona nautittavien ruokien vastapainoksi.

Ravintolassa halutaankin tutkimuksen mukaan nauttia elämyksellisiä, raaka-aineita kunnioittavia annoksia, joiden valmistamiseen asiakas ei kotioloissa itse kykene tai viitsi.

6 x ravintolaruokailuun liittyvää trendiä vuodelle 2021

1. Autenttisia makumatkoja

Nyt kun ulkomaanreissut ovat tauolla, yhä useampi suomalainen kaipaa autenttisia makumatkoja maailman keittiöihin. Tämä tulee näkymään muun muassa tuntemattomampien raaka-aineiden lisääntymisenä ja paikallisten mikroalueiden keittiöiden nousuna.

2. Terveys ja turvallisuus

Ravintolat ovat jo nyt onnistuneet luomaan turvallisuutta lisääviä tekijöitä ravintolassa - mutta tämä on taatusti vasta alkua. Ensi vuonna yhä useammissa ravintoloissa saatetaan nähdä turvasermeillä erotettuja ruokailutiloja.

Turvallisuus on ykkösjuttu myös vuonna 2021.
Turvallisuus on ykkösjuttu myös vuonna 2021.

3. Maapalloystävällisyys

Yhä useampi ravintolaruokailija haluaa suosia paikkoja, jotka ottavat omassa toiminnassaan luonnon monimuotoisuuden huomioon. Tämä voi näkyä ensi vuonna esimerkiksi hiilijalanjälkilaskurien lisääntymisenä.

4. Elämän piristäminen

Haastavina aikoina yhä usemmat haluavat piristää arkeaan ruoan avulla. Tämä näkyy muun maussa kotiin tilattavien fine dining -paketteina, joiden avulla jokainen voi tuoda palan ravintolaelämystä kotioloihin.

LUE LISÄÄ: Fine diningia kotioloissa? Näillä vinkeillä nostat take away -ruoan uudelle tasolle

5 Raaka-aineiden ja valmistustapojen kunnioittaminen

Ravintolaan mennään nauttimaan ennen kaikkea annoksia, joita ei osata valmistaa itse. Valmistustapojen lisäksi asiakkaat kiinnittävät huomiota raaka-aineiden käyttöön ja lähellä tuotettuja ainesosia suositaan.

6. Personoitu ruoka

Tutkimuksen mukaan yli 61 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut älykkäistä ruokatoimituspalveluista, jotka toimittavat ruokavalion ja terveystilan mukaisia ravintola-annoksia. Tulevaisuudessa “ravintolaruoan Netflix” saattaa olla arkipäivää.

Koko tutkimuksen löydät täältä.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi