Lentoon!

Jukka Vuorela, 29, vaihtoi koneet lentokoneeseen.

Jukalla on kaksi lasta ja lentäjän lakki.
Jukalla on kaksi lasta ja lentäjän lakki.

Pikkupoikana Jukka Vuorela, 29, soitti harmonikkaa ja puuhaili lennokkien parissa isoveljensä kanssa. Isoveljestä tuli myöhemmin lentäjä, mutta Vuorela lähti armeijan jälkeen opiskelemaan rakennustekniikkaa.

"Vahvasta koulumenestyksestäni johtuen valitsin suoraan korkeimman tason ainoalla toisella kiinnostavalla alalla – rakennusalalla."

Vuorela kerkesi opiskella Otaniemessä jo muutaman vuoden kunnes huomasi, että käytännönläheisempi ala houkutteli enemmän.

"Tajusin jossain vaiheessa, että tämähän on minun elämäni ja voin tehdä mitä itse haluan – ei mikään estä ryhtymästä samalle alalle veljeni kanssa."

Vuorela haki Porin Ilmailuopistoon keväällä 2003 ja läpäisi viisiosaiset valintakokeet. Harmonikkaa soitellessaan nappuloiden paljouteen tottunut Vuorela suoritti Ilmailuopiston jälkeen Finnairin perämieskurssin ja Airbus A320 tyyppikurssin keväällä, jonka jälkeen pesti Finnairilta varmistui. Nyt lentotunteja on kertynyt Airbus-koneilla jo pari tuhatta.

Harvempi pääsee näkemään lentäjän työn touhussa. Mitä lentäjän työtehtäviin kuuluu?

"Työkuorma painottuu lennonvalmisteluun ja lentoonlähtöä edeltäviin tehtäviin. Lentoonlähtö ja lähestyminen sekä lasku, ja varsinkin laskun jälkeinen maaoperointi ovat kriittisimpiä ja vaativat herkeämätöntä keskittymistä. Normaali matkalentovaihe on tarkkailua ja varuilla oloa sekä rutiininomaista radioliikenteen hoitamista. Normaalisti työpäivien pituudet vaihtelevat viidestä tunnista jopa neljääntoista tuntiin."

Lentäjällä on suuri vastuu, ja epäsäännölliset työajat tuovat oman rasituksensa. Vaan mikä on lentäjän ammatissa parasta?

"Lentäjän työssä on lukuisia hyviä puolia. Esimerkiksi se, että kukaan ei ole korvaamaton – kuka tahansa kollegani voi tehdä täysin saman työn, eikä poissaolojen vuoksi kerry pöydälle tekemättömiä töitä. Tämä tuo joustavuutta työntekoon. Ei voi myöskään sivuuttaa mahtavia maisemia ja aurinkoa, jonka näkee pimeinäkin vuodenaikoina joka päivä –pilvien päällä paistaa aina aurinko!"

Nousu ja lasku ovat siis lennon kriittisimmät vaiheet. Millainen on hyvä laskeutuminen?

"Kosketuksen kiitotiehen pitää olla määrätietoinen ja sen pitää osua oikeaan kohtaan. Venytelty ja kaunisteltu lasku ei ole varsinkaan liukkaalla kelillä se turvallisin. Eniten kiitoksia yleensä saadaan silloin, kun omasta mielestä lasku venähti hieman pitkäksi."

Vuorelan puntti ei ohjaamossa tutise, hankalissa sääolosuhteissa työsuoritukseen keskittyminen vie sijan pelolta. Jännimmät paikat ohjaamossa on kesäisten ukkosmyrskyjen pahimpia pilviä kiertäessä.

"Pieni jännitys on usein suoritusta parantava tekijä. Useinkin jännittää, jos esimerkiksi keli on haastava, kohde entuudestaan tuntematon tai koneessa on jokin selvittelyä vaativa vika."

Nolostellen perämies Vuorela tunnustaa hermoilevansa eniten matkustamopuolen vöissä istuessaan. Koneen liikehdintä tuntuu matkustamoon niin erilaiselta, eikä itse pääse vaikuttamaan asioihin.

"Toki luotan kollegoihini sataprosenttisesti", Vuorela sanoo.


Ansioluettelo

  • Nimi: Jukka Vuorela
  • Syntymäaika ja -paikka: 18.9.1981, Helsinki
  • Ylioppilas 2000, Helsingin Normaalilyseo
  • 2000–2001 Reservin vänrikki. “Reserviupseerikoulu Haminassa.”
  • 2001–2003 Otaniemen Teknillinen Korkeakoulu, rakennustekniikka. “Kaipasin käytännönläheisyyttä.”
  • 2004–2007 Suomen Ilmailuopisto, ansiolentäjän lupakirja. “Lentäjäksi ei varsinaisesti valmistuta, vaan tehtävässä toimiminen edellyttää tarvittavien kelpuutusten hankkimista.”
  • 2008 Perämies, Finnair Oyj. “Normi on yksi edestakainen reittilento Keski-Eurooppaan, joskus lyhyempiä edestakaisia lentoja päivässä kaksikin.”

Ammattiosasto: Lentäjät

  • Finnairilla lentäjiä: 764, joista naisia 17.
  • Finnairin lentäjien keski-ikä: 40 vuotta, suurin osa 30-45-vuotiaita.
  • Liikennelentäjän lupakirjoja myönnettiin 916 kappaletta vuonna 2010
  • Finnairilla lentäjän alkupalkka: 2 500 e. Peruspalkan lisäksi maksetaan lisiä 0–25 prosenttia. Palkkaluokkia on 20 ja palkka nousee vuosittain yhden palkkaluokan. Kapteeni saa hieman parempaa palkkaa kuin perämies.
  • Finnairilla liikennelentäjien eläkeikä: 52 tai 55 vuotta, pakollinen eroamisikä on 60 vuotta.

Lähteet: Finnair, Ilmailuhallinto, Liikennelentäjien liitto

2 kommenttia

FinnairPlus

26.6.2011 09:39

Tuolla kaverilla on yllään melko täsmälleen samanlainen univormu, kuin Viking Linen M/s Mariella -aluksen buffet-ravintolan hovimestareilla, jotka siis käyttävät navy-tyyppistä bleiseriä, jossa on kaksi hopeista (tai platinaista) kaluunanauhaa hihoissa.

Täytyy kyllä sanoa, että Finnairin lentäjien univormut olivat ennen Finnairin toimipuku-uudistusta (en sano virkapuku, koska kyseessä ei ole viranomainen eikä virkamies) huomattavasti arvokkaamman oloisia, kun arvomerkkikaluunat olivat vielä kultaisia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.7.2011 08:01

Mistä tietää että lentäjä tuli baariin?
- ei tarvitse tietää, hän kyllä kertoo sen itse.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi