Bensapumppujen käytettävyys

Miksei auton bensatankin reikä ole aina samalla puolella autoa? Miksei bensapumpun letku yllä ”väärälle” puolelle autoa? Paras ratkaisu olisi yhdenmukaisuus, eli rei’ät samalla puolella autoa. Autoissa polttoaineaukon sijainti on joskus…

Miksei auton bensatankin reikä ole aina samalla puolella autoa? Miksei bensapumpun letku yllä ”väärälle” puolelle autoa?

Paras ratkaisu olisi yhdenmukaisuus, eli rei’ät samalla puolella autoa. Autoissa polttoaineaukon sijainti on joskus merkitty, mutta ei se merkintä vanhoihin autoihin ilmesty. Ja vaikka merkintä olisikin, pitää virheen haitalliset seuraukset minimoida: miksei letku yllä väärälle puolelle autoa? [URL=http://www.break.com/index/dumb_woman_at_gas_station.html]Dumb Woman At Gas Station[/URL] -videopätkä ei näytä tyhmää naista vaan käytettävyysongelman.

[URL=http://www.st1.fi/index_fi.php]ST1[/URL] selvitti asian taustoja. Bensiinipumppuja on kahdenlaisia, letkuhisseillä tai vapaapudotusletkulla varustettuja. Letkuhissillisten mittareiden letkun pituus on n. 4,5 metriä ja se yltää “väärällekin” puolen autoa. Vapaapudotusbensapumpuissa letkun pituus on lyhyempi eikä se yllä toiselle puolelle autoa. Nämä mittarit ovat etenkin pakkasella luotettavampia ja ne ovat hiukan halvempia.

Jakeluasemille on tullut entistä tiukemmat määräykset koskien bensiinien höyryjen talteenottoa. Vanhat mittarit vaativat muutostöitä, ja näitä ei ole ollut aina tarjolla muuhun kuin lyhytletkuiseen malliin. Uusista mittareista valtaosa on näitä letkuhissellisiä malleja.

Tulevaisuudessa ongelma tullee siis pienenemään. Ja maailma on taas parempi paikka elää.