syntymäpäivä

Tänään alkaa uusi vuosikymmen mun elämässä. Pitäskö nyt alkaa aikuiseks? Tylsää.
Aikuisena tietty olis varmaan seesteisempää ja mukavampaa. Vois alkaa valmistautuun tota vanhuutta varten, laittaa elämänsä kuntoon ja hankkia keinustuolin… Mutta miks tehdä kaikki niin helposti kun voi tehdä sen vaikeesti?

Mummuks tahtomine

Tule viäl semne aamu, ko mää herä ilman kello oikke aikasi,
keitän ittellän kaffet, polje Monarkin kans kaupunkil,
ole oven taka vartomas ko L.Lehtose Leninkiliikke
myyjäfrouva tule töihi, päästä munt sisäl,
autta valikoittema heijä suurimma,
vaalianpunasimma pualpunttisimma aluhousu,
Aurajoenfärisek kunnolliset tukisuka,
ja merinovillasep peessik kenkä
ja paffilaatikoruskia poplari.

Mää haise eukalyptukselt,
viäm pal tila takapenkil,
hymyilen ko suamempystykorva,
mut kiältäyryn kaikest,
sano: emmä muist, emmä jaks,
emmä ol ikä ennenkä,
ko mää olen tottunu juur näi.

Enkä meina pualtvuassatta orotta.

Heli Laaksonen