
Näin joulun aikaan on hyvä hiljentyä pohtimaan kysymystä: Miksi Joulupukki on maailman paras henkilöbrändi ja kokemusasiantuntija? Joulupukki on mystinen hahmo, joka näyttäytyy yleensä vain kahtena päivänä maailmassa, koska joissain maissa joulun tärkein päivä on aatto ja toisissa maissa taas joulupäivä. Joulupukki näyttäytyy myös muutenkin, esimerkiksi joulukatujen avajaisissa, mutta nämä henkilöt saattavat olla lähinnä vain tuplaolentoja.
Pukilla on myös mystisiä tarinoita taustalla, eli hänen pääkonttori sijaitsee Korvatunturilla (suomalainen versio) tai Pohjoisnavalla (amerikkalainen). Markkinahuhuja on aina liikkeellä, mutta vedetään kuitenkin analyytikon tavoin hieman kotiinpäin, eli oletetaan, että Pukki asuu Suomen Lapissa. Siellä hänellä on yksi maailman tehokkaimmista tehtaista, mikä valmistaa tavaroita. Kyseessä ei ole kuitenkaan täysin robotisoitu ja automatisoitu tehdas, vaan tavaroita tuotetaan tonttujen voimin, jotka ovat samalla tyytyväisiä työntekijälähettiläitä.
Joulupukista kertovat sadut ja tarinat toimivat mitä parhaimpina sisältöinä, jotka toimivat inbound- ja outbound-markkinoinnin tavoin, koska näiden ansioista hän saa paljon lahjatoiveita. Joulupukki on myös maailman paras big datan analysoija, koska näiden mestarillisten taitojen avulla hän louhii markkinatoiveita. Kaikkien toiveisiin vastataan aina yksilöllisesti. Joskus voi tapahtua lipsahduksia ja lahjojen sekaan voi ujuttautua leipäkone tai tehosekoitin. Pukkikaan ei ole aina täydellinen.
Joulupukki pyrkii tekemään jokaisesta joulusta aina taianomaisen, eli hän haluaa tarjota parhaimman mahdollisen asiakaskokemuksen mestarillisten markkinointi- ja myyntitaitojen avulla. Kaiken antaneena ja säkit tyhjänä. Pukki haluaa, että kaikilla saaneilla on aina suuri hymy ja helpottunut olotila. Joulu perustuukin antamisen ja saamisen iloon, joiden avulla hän luo ikimuistoisia asiakaskokemuksia - muistaen jälkihoidon tärkeyden. Joulupukki on siis kokonaisvaltaisten kokemusten tarjoajana yksi maailman parhaimmista henkilöbrändeistä, ellei peräti paras. Jos haluat henkilöbrändiksi. Voit ottaa oppia Pukilta.