Fyre Festival: onneksi et maksanut tuhansia dollareita lipuista näille festareilla

Järjestäjät haastettiin oikeuteen, kun Bahamalla järjestetty uutuusfestari ei vastannutkaan odotuksia.

Kuvassa ei ole festarin järjestäjät tai yleisöä, vaan kuuluisia bahamalaisia uivia sikoja.
Kuvassa ei ole festarin järjestäjät tai yleisöä, vaan kuuluisia bahamalaisia uivia sikoja. Kuva: bearacreative / Fotolia

Moni on varmasti jo törmännyt internetin ihmemaassa ilmiöön nimeltä Fyre Festival. Kyseessä on viime viikonloppuna järjestetty festivaali Bahaman paratiisisaarilla, joka ei mennyt “aivan” odotusten mukaisesti.

Räppäri Ja Rulen ja Billy McFarlandin järjestämiä Fyre-festivaaleja markkinoitiin etukäteen uutena Coachellana, joka tarjoaa kävijöiden rahoille vastinetta luksusmajojen, huippukokkien, jahtien ja ennennäkemättömän upean livemusiikin avulla.

Todellisuus oli kuitenkin toista. Huippusafkan sijaan kävijöille tarjottiin leipää, juustosiivuja ja salaattia, luksusmajat olivatkin hätämajoitustelttoja, eikä paikan päältä löytynyt valaistusta. Lisäksi vedestä oli puutetta, ihmiset pyörtyilivät lentokentällä, matkatavaroita hukkui ja niin edelleen. Se ei oikein toimi vastineena lipuille, jotka kustansivat 1000 dollarista peräti 12 000 dollariin.

Ja Rule kirjoitti Twitterissä, isoilla kirjaimilla, kuinka festivaalin katastrofi “EI OLE MINUN SYYTÄNI”. Toimitusjohtaja McFarland puolestaan kuvaili festarin aloituspäivää elämänsä surkeimmaksi päiväksi.

Vaikka kaverukset eivät haluaisi ottaa syytä niskoilleen, saattaa festarikämmi käydä heille kalliiksi, sillä julkkisasianajaja Mark Geragos on haastanut parivaljakon oikeuteen asianomistaja Daniel Jungin puolesta. Muun muassa Michael Jacksonia urallaan edustanut asianajaja haluaa järjestäjiltä korvauksia vähintään sata miljoonaa dollaria. Auts.

Garagos kuvailee oikeusjutussa festaria varsin eläväisesti.

“(Vieraat) löysivät itsensä yhtäkkiä hylättynä kaukaiselle saarelle ilman perustarpeiden ylläpitoa …. lähempänä Nälkäpeliä tai Kärpästen herraa kuin Coachellaa.”

Sosiaalinen media sai nauttia “luksusfestareilta” tuotetusta sisällöstä täysin rinnoin, vaikka itse festarin kävijöillä taisi olla vähemmän mukavaa.
 

 

 

 

 

 

 

Viimeisimpänä käänteenä Fyre Festivalin eeppisessä saagassa saimme lukea Vanity Fair -lehdelle vuodetusta esityksestä, millaisilla argumenteilla Fyrea markkinoitiin sijoittajille.

43-sivuinen dokumentti kuvaa hyvin, millaisilla esityksillä kuplia nykypäivän taloudessa kasvatetaan. Sen perusteella Fyre Festivalin voittajia ovat festarikävijöiden sijaan promoottorit ja artistit, joille tarjotaan mahdollisuus tienata mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä työllä.

“Seuraavan viiden vuoden aikana tulemme kulkemaan läpi maailman löytääksemme koskemattomia maita ja muuttamaan ne vertaansa vailla oleviksi elämyksiksi”, kirjoitetaan esityksessä.

Tämän erehdyttävästi siirtomaaisännyyttä muistuttavan taktiikan eteneminen tulevina vuosina saattaa olla ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella vaakalaudalla.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi