- Kuljettajan vasemmalla puolella on ”vaihdekahva”, jota työntämällä metro liikkuu eteenpäin, vetämällä taaksepäin. Kahvaan ei kosketa suunnan määrittämisen jälkeen.
- Kuljettajan oikealla puolella on ajokahva, jota työntämällä metron vauhti kiihtyy. Helsingin metrojunien teoreettinen maksiminopeus on 100 km/h, mutta niillä voi ajaa vain 77 km/h. Metroissa on kolmiportainen kiihdytysjärjestelmä. Kaikissa vaihteissa on kuitenkin sama maksiminopeus. Ajokahva ei toimi, jos kaikki metron ovet eivät ole kiinni. Tunnelissa metron nopeusrajoitus on 70 km/h.
- Vedettäessä ajokahvaa taaksepäin metron vauhti hidastuu. Sähköjarruilla metron vauhti saadaan muutamaan kilometriin tunnissa. Nopeuden säätelyn tulee olla tarkkaa, metron pitää olla kymmenen sekunnin tarkkuudella reitin tarkistuspisteissä.
- Ohjauspaneelin alla on paineilmajarruja säätelevä poljin. Ajon aikana poljinta täytyy pitää noin puolessa välissä. Metro pysähtyy joko painamalla poljin pohjaan tai nostamalla se ylös.
Lähde: HKL:n liikennemestari Sauli Pirjala
Pane City töihin. Vaadi meitä ratkaisemaan ongelmasi tällä palstalla: [email protected]