Näin se käy!

Metron ajaminen

  1. Kuljettajan vasemmalla puolella on ”vaihdekahva”, jota työntämällä metro liikkuu eteenpäin, vetämällä taaksepäin. Kahvaan ei kosketa suunnan määrittämisen jälkeen.
  2. Kuljettajan oikealla puolella on ajokahva, jota työntämällä metron vauhti kiihtyy. Helsingin metrojunien teoreettinen maksiminopeus on 100 km/h, mutta niillä voi ajaa vain 77 km/h. Metroissa on kolmiportainen kiihdytysjärjestelmä. Kaikissa vaihteissa on kuitenkin sama maksiminopeus. Ajokahva ei toimi, jos kaikki metron ovet eivät ole kiinni. Tunnelissa metron nopeusrajoitus on 70 km/h.
  3. Vedettäessä ajokahvaa taaksepäin metron vauhti hidastuu. Sähköjarruilla metron vauhti saadaan muutamaan kilometriin tunnissa. Nopeuden säätelyn tulee olla tarkkaa, metron pitää olla kymmenen sekunnin tarkkuudella reitin tarkistuspisteissä.
  4. Ohjauspaneelin alla on paineilmajarruja säätelevä poljin. Ajon aikana poljinta täytyy pitää noin puolessa välissä. Metro pysähtyy joko painamalla poljin pohjaan tai nostamalla se ylös.

Lähde: HKL:n liikennemestari Sauli Pirjala

Pane City töihin. Vaadi meitä ratkaisemaan ongelmasi tällä palstalla: [email protected]

Suosittelemme