Akateemisen vapauden sietämätön keveys

Lukiosta yliopistoon siirtyvät teekkarit kokevat opintojen itsenäisyyden ja vastuun omien opintojen etenemisestä haastavana.

Yhteisö on teekkarille tärkeä, kuten tämä vappukuva vuodelta 1991 osoittaa.
Yhteisö on teekkarille tärkeä, kuten tämä vappukuva vuodelta 1991 osoittaa.

Hyppäys lukiosta yliopistoon on monelle yllättävän pitkä. Tampereen teknillisen yliopiston tuore tutkimus kertoo, kuinka teekkarit törmäävät akateemiseen vapauteen. Monille nuorille opintojen itsenäisyys ja oma vastuu opintojen etenemisestä ovat kovia haasteita. 

"Lukiossa alkoi jo olla vähän vaikeampaa, mutta sielläkin pärjäsi vielä helposti … Silloin sitä vielä luuli olevansa Suomen lahja maailman tiedepiireille. Yliopistossa sitä sitten on huomannut kuinka paljon se oikea opiskelu sitten vaatiikaan panostamista." (opiskelijan kommentti; ote raportista)

Painetta lisäävät usein ensimmäiset asuinkokemukset lapsuudenkodin ulkopuolella. Siinä tilanteessa uusien opiskelukavereiden tuoma vertaistuki ja yhteisöllisyys ovat erittäin merkittävässä roolissa.

Usein teekkareiksi päätyvät nuoret ovat vielä lukiossa tottuneet paistattelemaan porukan pätevimpinä. Yliopistoympäristössä tajutaankin pikku hiljaa, kuinka muut ovat yhtä fiksuja.

"Mitä vaikeampi koulutusohjelmaan on päästä opiskelemaan, sitä enemmän opiskelijat ovat valmiita myös tekemään töitä opintojensa eteen", tutkijatohtori Eila Pajarre sanoo.

Vaatimukset hilautuvat erittäin korkeiksi, kun samat opiskelijat haluavat saada diplomi-insinöörin paperit käteen mahdollisimman nopeasti. Valmistumisen tavoiteajat ovat aivan toista luokkaa, mitä esimerkiksi useilla humanististen aineiden opiskelijoilla.

Toista on myös suhtautuminen vapauteen.

"Tuntuu siltä, että opiskelu on liiankin vapaata. Tottahan se on, että oma kiinnostus alaan on syy opiskeluun, mutta tuntuu siltä että itselle sopisi paremmin ´koulumaisempi´ opiskelu. Jollain tavalla opiskelu tuntuu hyvin ’irtonaiselta’." (opiskelijan kommentti; ote raportista)

Eila Pajarteen mukaan tutkimus paljastaa monta kohtaa, joissa lukiosta yliopistoon siirtyviä opiskelijoita pitäisi auttaa.

"Mitä ja millaiseksi DI:ksi?" -tutkimus selvitti uusien opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja tulevaisuuden odotuksia sekä näkemyksiä itsestään opiskelijana. Vuonna 2009-2011 aloittaneet opiskelijat kirjoittivat esseitä aiheesta ja tutkimuksessa käytiin läpi yli 600 opiskelijan esseet.

2 kommenttia

DI_fys

20.9.2012 17:55

Fyysikkoteekkareita naemma kuvassa. Muistuu mieleen omat opiskeluajat: Oli se pienoinen shokki lahtea opiskelemaan lukion jalkeen kun kaikki oli englanniksi ja fyssan kursseilla ratkaistiin toisen asteen diffareita heti kattelyssa. Tuli pari kertaa mieleen, etta olenkohan oikeassa paikassa mutta ei siina mitaan, hampaat yhteen vaan ja kaikki peliin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kandi7863278

22.9.2012 11:34

Vaihtakaa lääkikseen. Siellä on jokaiselle valmiit lukujärjestykset :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi