Kun tavara liikkuu verkossa, entiset jätit kaatuvat: tällä kertaa vuorossa Sears – Pohjoismaat odottavat Amazonin tuloa

Kuluttajat suuntaavat ostoksensa yhä enemmän verkkoon globaalilla tasolla, vaikka Suomessa vielä kitkutellaan nettishoppailun kanssa.

Kasvavassa verkkokaupassa pakettiralli pyörii, mikä pistää oman painonsa ympäristölle.
Kasvavassa verkkokaupassa pakettiralli pyörii, mikä pistää oman painonsa ympäristölle. Kuva: visoot/Fotolia.com

Verkkokauppa ottaa yhä enemmän jalansijaa kuluttajien shoppailumuotona, mutta Suomessa homma on vielä melko pientä. Meillä ajetaan yhä lähimarkettiin ruokaostoksille, pyöritään vaatekaupoissa ja kosmetiikkaosastoilla. Kuitenkin esimerkiksi Stockmann on kärsinyt vakavista talousvaikeuksista jo hyvän aikaa. Kaupan alan murros on jo ajanut konkurssiin tavarataloketju Anttilan.

Nyt legendaarinen Sears-tavarataloketju on hakeutunut konkurssiin rapakon toisella puolella. Yhdysvaltalainen yritys on yrittänyt sopeutua kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksiin vuosien mittaan ja lopulta epäonnistunut tehtävässään. Nyt on tullut aika laittaa lappu luukulle.

Verkkokauppajätti Amazonin vaikutus Searsin kohtaloon on kiistaton. Yritys dominoi Yhdysvalloissa 49 prosentin markkinaosuudellaan verkkokaupasta ja koko vähittäiskaupasta Amazonin osuus on 5 prosenttia.

Amazonin tulosta pohjoismaihin liikkuu huhuja, mutta ei vielä mitään varmaa. Kysymys ei ole kuitenkaan siitä, tuleeko jättiverkkokauppa Suomeen vaan ennemminkin, että milloin? Amazon on napsinut Euroopan maita katalogiinsa yksitellen ja on usein melko salamyhkäinen toimistaan aina julkistukseen saakka. 

Verkkokaupan kulutusjuhla vaikuttaa ympäristöön

Vaikka Suomessa tullaan verkkokaupan suhteen yhä jälkijunassa, on verkkokauppa globaalisti kasvava kaupan muoto. Verkosta tilaaminen rasittaa ympäristöä pakettirallin pyöriessä maasta toiseen.

Tavaroiden monitahoinen kuljetusketju paikasta A paikkaan B ja usein edelleen paikasta C paikkaan D saastuttaa hiilidioksidipäästöillään. Kuluttajat päätyvät myös usein palauttamaan osan tuotteistaan, joka entisestään kasvattaa kuljetusrumbaa. Paketoinnista syntyvä jäte on oma lukunsa.

Sähköautot ja vähäpäästöiset kuljetusmuodot eivät ole vielä aivan arkipäivää verkkokaupassa, vaikka dronelennokit ynnä muut teknologian kehityksen helmet tulevat varmasti kuljettamaan paketteja lähitulevaisuudesa. 

Jos ei omalla shoppailullaan halua kuormittaa ympäristöä aivan niin paljon, on hyvä pohtia, tarvitseeko kaikkia ostoskorin tuotteita, jottei tule turhia palautuksia. Kerralla kannattaa kuitenkin tilata mahdollisimman monta tuotetta, jottei synny ylimääräisiä kuljetuksia. Lisäksi suunnittelemalla verkko-ostokset etukäteen hyvissä ajoin pystyy välttämään pikatoimituksen valinnan.

1 kommentti

tiennyt

24.10.2018 14:43

Onko tässä artikkelissa jotain mikä joku ei tiennyt?

Onhan se ollut tiedossa jo 10 vuotta että verkkokauppa tulee vain jatkuvasti kasvamaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi