Bensapumppujen käytettävyys

  • Aapo Puskala

Miksei auton bensatankin reikä ole aina samalla puolella autoa? Miksei bensapumpun letku yllä "väärälle" puolelle autoa?

Paras ratkaisu olisi yhdenmukaisuus, eli rei'ät samalla puolella autoa. Autoissa polttoaineaukon sijainti on joskus merkitty, mutta ei se merkintä vanhoihin autoihin ilmesty. Ja vaikka merkintä olisikin, pitää virheen haitalliset seuraukset minimoida: miksei letku yllä väärälle puolelle autoa? Dumb Woman At Gas Station -videopätkä ei näytä tyhmää naista vaan käytettävyysongelman.

ST1 selvitti asian taustoja. Bensiinipumppuja on kahdenlaisia, letkuhisseillä tai vapaapudotusletkulla varustettuja. Letkuhissillisten mittareiden letkun pituus on n. 4,5 metriä ja se yltää “väärällekin” puolen autoa. Vapaapudotusbensapumpuissa letkun pituus on lyhyempi eikä se yllä toiselle puolelle autoa. Nämä mittarit ovat etenkin pakkasella luotettavampia ja ne ovat hiukan halvempia.

Jakeluasemille on tullut entistä tiukemmat määräykset koskien bensiinien höyryjen talteenottoa. Vanhat mittarit vaativat muutostöitä, ja näitä ei ole ollut aina tarjolla muuhun kuin lyhytletkuiseen malliin. Uusista mittareista valtaosa on näitä letkuhissellisiä malleja.

Tulevaisuudessa ongelma tullee siis pienenemään. Ja maailma on taas parempi paikka elää.

6 kommenttia

Anonyymi

14.6.2010 09:10

Voi tsiisus... Nyt on puskala ollut darrassa yöllä pahemman kerran kun tätä soopaa on suoltanut.

Mikä on maan taistelukunto, jos enää ei miehetKÄÄN osaa tankata autoja? Hei, news flash; se ei ole mitään rakettitiedettä. Mitä virkaa
on tietää kaupungin paras sushiravintola tai parhaat bileet, jos et
pääse edes perille kun et osaa edes tankata autoasi...

Omassa autossa pitää tietää missä tankki on. Miten sitä voi olla tietämättä? Vieraassa autossa tsekataan tankin paikka, samalla kun säädetään istuin ja peilit ja tehdään yms. valmistelut ajamista varten.

Auton tankkaaminen suoritetaan seuraavasti:
-etukäteen selvität millä puolen autoa on tankin täyttökorkki ja millaista polttoainetta auto käyttää (95e, 98e, Diesel ovat yleisimmät. Harvinaisempia ovat Re-Fuel ja maakaasu ja sähkö (Sähköauton kyllä huomaat, koska moottorista ei kuulu tyhjäkäynnillä ääntä.)) Väärän polttoaineen tankkaaminen voi vaurioittaa autoa.
-kun ajat bensa-aseman pihaan, valitse bensapumppu. Osa pumpuista voi olla kassalle maksettavia ja osa korttiautomaatteja.
-ajan tankille siten, että tankin täyttökorkki on suurinpiirtein bensapumpun kohdalla ja noin 1 metrin etäisyydellä siitä. Yleensä täyttökorkki sijaitsee suurinpiirtein takapenkin selkänojan kohdalla.
-sammuta moottori, laita käsijarru päälle ja sammuta autosta virta
-nouse ulos ja avaa tankin täyttökorkki
-Jos valitsit korttiautomaatin, syötä kortti automaattiin ja seuraa näytön ohjeita. (Automaatti kysyy kortin tunnusluvun ja sen jälkeen mahdollisesti pyytää valitsemaan mittarin. Katso mikä numero on bensapumpussa, jonka viereen auton pysäköit. Yleensä numerot ovat
1, 2, 3 tai 4. Lopuksi tulee viesti, esim: "Aloita tankkaus 180 sekunnin kuluessa. Jos haluat kuitin syötä kortti uudelleen tankkauksen jälkeen."
-Jos valitsit kassalle maksettavan mittarin, niin siirry suoraan seuraavaan kohtaan
-Seuraavaksi valitse mittarin telineestä oikea pistooli. Pistooleissa on selvät merkinnät 95E, 98E tai Diesel. Joskus myös voi olla, että samasta pistoolista tulee kummatkin bensalaadut. Tällöin ota pistooli ja valitse nappia painamalla kumpaa bensaa haluat.
-työnnä pistooli syvälle tankin täyttöaukkoon ja paina pistoolin kahva pohjaan. Pistoolin kahvasta saa päästää välillä irti ja jatkaa sitten uudestaan, jos haluaa lepuuttaa tai vaihtaa kättä.
-kun tankki on täynnä, pistooli tunnistaa sen automaattisesti ja kuuluu "KLIK" ja kahva yhtäkkiä painuu löysäksi pohjaan. Tarkista, paljonko polttoainetta meni tankkin bensapumpun mittarin näytöstä(, ei auton bensamittarista).
-joskus kun bensa tulee kovalla paineella pistoolista, voi äskeinen KLIK tapahtua virheellisesti liian aikaisin. Tällöin tankki ei ole vielä täynnä. Tämän vuoksi tulee tarkistaa bensapumpum mittarin näytöstä, että onko tankkiin mielestäsi mennyt suurinpiirtein oikea määrä bensaa. Yleensä autojen tankin ovat 50 - 90 litraa, yleisesti isommassa autossa on isompi tankki.
-jos toteat, että KLIK oli tullut liian aikaisin, kokeile seuraavaa; Kierrä pistoolia täyttöaukossa 1/4 kierros myötäpäivään eli ikäänkuin tankkaat sivultapäin. Tällöin yleensä paine ei aiheuta ongelmia ja saat tankin täyteen helposti.
-Kun tankki on täynnä, ota pistooli varovasti ulos täyttäaukosta. Varo ettei bensaa valu auton kyljelle tai maahan.
-aseta pistooli telineeseen
-muista laittaa tankin täyttökorkki kiinni ja luukku myös
-jos tankkasit automaatilla, olet valmis. Jos haluat kuitin, syötä kortti uudelleen tai paina "kuitti" -painiketta.
-muussa tapauksessa käy maksamassa kassalle.

Tärkeää on, että tiedät onko auto bensa vai diesel. Jos nämä menevät sekaisin ja tankkaat väärää, matkasi loppuu siihen huoltoaseman pihaan. Jos huomaat tankanneesi väärää polttoainetta, älä käynnistä autoa. Ota yhteys huoltamon henkilökuntaan. RE-Fuel/Flexifuel ovat
sitten edistyneemmille käyttäjille.

Maakaasuasemia on harvassa ja niissä oleva pistooli ei sovi bensa- tai dieselautojen tankin täyttöaukkoon.

Ihmiset, älkää ole uus- tai ihan vaan perusavuttomia.

-nimim. "Palveluasemat takaisin, nuorille töitä"

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

14.6.2010 11:47

Pitäskö sun Puskala ajaa vaan taksilla?
Pikkuvinkki, polttoainemittarin sijainnista kojelaudassa voi päätellä kummalla puolella se reikä on. Kaks vaihtoehtoo, vasen tai oikee.
Siinä samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa että ei tää rakettitiedettä ole, tosin myydäänhän hk-sinistäkin valmiina kuutoina...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

14.6.2010 15:11

Jos auto on alunperin suunniteltu maassa, jossa on vasemmanpuoleinen liikenne (japanilaiset autot, vanhat brittiautot, vanhimmat ruotsalaisautot) niin tankki on vasemmalla. Jos auto on alunperin suunniteltu maassa, jossa on oikeanpuoleinen liikenne (saksalaiset, ranskalaiset, italialaiset, ruotsalaiset, venäläiset, amerikkalaiset, espanjalaiset ym), niin tankki on oikealla.

Jotkut Fordin ja Volvon mallit pohjautuvat japanilaisauton pohjalevyyn, jolloin tankkikin on vasemmalla. Pakoputki on eri puolella kuin tankki. Selkeää ja helppoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Aapo Puskala

15.6.2010 02:23

Ensimmäiset kommentit missasivat koko pointin täysin. Toivottavasti ette ole töissä tuotekehityksessä. Syyttämällä käyttäjää suunnitteluvirheistä saa vain sellaista käyttökelvotonta paskaa kuten Windows Mobile ja Travel-matkalaskuohjelma. Jos asian voi tehdä helpommaksi, nopeammaksi ja miellyttävämmäksi, miksi ei tekisi niin? Aijuu, koska on anonyymi peruspenseä besserwisser.

Käytettävyydessä kyse ei ole vain siitä, saako tehtävän tehtyä (vaikuttavuus), vaan myös siitä, kuinka kauan tähän menee aikaa (tehokkuus) ja siitä, turhautuuko käyttäjä käyttöliittymään (tyytyväisyys).

Sillä ei ole väliä kuinka minä henkilökohtaisesti tästä suoriudun. En minä itsestäni tuossa kirjoittanut. Minä puhuin käytettävyysongelmasta. 15 vuotta käytettävyysalalla auttaa näkemään suunnitteluvirheitä tuotteissa.

Viimeisen anonyymin kommentti auton suunnittelumaasta on hyvä tieto. Se auttaa, mutta oikeastaan se on on ongelman historian kuvaus, ei ratkaisu. Siitä selviää, miksi tilanne on mikä on.

Vertaa keksittyyn esimerkkiin: punaisissa autoissa on kaasu vasemmalla puolella. Helppoa, auton värin näkee heti ja kaikki osaavat ajaa kaikenvärisillä autoilla. Vai osaisivatko? Olisiko tämä suunnitteluvirhe? Bensapumppuasiassa on kysymys samasta asiasta, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

15.6.2010 16:17

Mitenkä se että eri auto malleissa bensatankin korkki on eri puolella autoa on suunnitteluvirhe? Edes pienessä mittakaavassa?
Osassa autoista bensatankin korkki ei sijaitse kyljessä vaan takana keskellä autoa, onko se vielä pahempi suunnitteluvirhe? Ja onhan niitä autoja joissa tankki ja tämän täyttöaukko löytyvät nokkapellin alta. Kauheaa.

Ohjelmistoissa esiintyviä virheitä ja epäkäytännöllisyyttä ei pysty vertaamaan niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin auton bensatankin korkin paikaan. Kun ajaa auton oikein päin mittarin viereen niin ongelmaa ei ole mutta ohjelmistojen ongelmat eivät poistu vaikka kääntäisi näytön toiseen asentoon.

Jos käyttäjä ei käytä laitetta suunnitellulla tavalla, onko silloin vika käyttäjässä vai laitteessa?
Toisaalta taas jos laite ei toimi suunnitellulla tavalla, onko silloin vika käyttäjässä vai laitteessa?

Mutta loppujen lopuksi se että ei osaa ajaa autoa mittarin viereen oikein ja syyttää siittä auton suunnittelijaa kertoo vain kuljettajan uusavuttomuudesta ja siittä että tämä ei ole viitsinyt nähdä vähääkään vaivaa ottaakseen selvää millä puolella bensatankki on.

"15 vuotta käytettävyysalalla auttaa näkemään suunnitteluvirheitä tuotteissa."

Nähtävästi myös sellaisissa tuotteissa missä ei ole suunnitteluvirheitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

15.6.2010 21:50

Heti alussa Aapo esitti kysymyksen: "Miksei auton bensatankin reikä ole aina samalla puolella autoa?" Tuo viimeisin anonyymi vastasi juuri siihen kysymykseen.

Aapon paras ratkaisu, että tankit on samalla puolella, ei ole paras ratkaisu. Se on vain yksi yhdenmukainen ratkaisu. Aapo on aika järjestäen kannattanut yhdenmukaisuutta ja johdonmukaisuutta blogeissaan, onko yhden- tai johdonmukaisuus sitten muiden mielestä hyvä asia, se on ihan toinen juttu.

Yhtähyvin voisi ajatella, että kun tankin sijaitsevat epäyhdenmukaisesti, oppivat silloin jotkut huomaamaan sellaisia johdonmukaisuuksia, kuten, että bensamittarin sijainti kojelaudassa kertoo tankin puolen, tai että pakoputki ja tankki ovat eri puolilla.

Tankkiratkaisuksi voisi yhtälailla ehdottaa sitä, että autossa on tankki molemmilla puolilla, tai vaikka 10 tankinreikaää. Olisi vielä helpompi käyttäjän kannalta. En sitten tiedä, miten mukavasti auton muu tekniikka ym. olisi sovitettavissa moiseen ratkaisuun. Kirjoituksessa kuitenkin puhuttiin käytettävyydestä, eikä juurikaan tarkasteltu laajempaa kokonaisuutta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi