Djedai kertoi mm. monitorinosto-ongelmistaan blogissaan http://www.city.fi/b10379/ ”Kerrankin tietää mitä haluaa mutta ei heti saa…”
Djedain kertoma kuulostaa tutulta. Yhdellä tutulla 50v:lla naisella ollut samankaltaisia ongelmia. Varoitus: alla oleva teksti sisältää teknisiä yksityiskohtia, teknologia-allergikot varokoot! 😉
Yksikin kerta autoin häntä etänä (itse Tampereella ja hän Helsingissä) asentamaan ADSL-modeemia. Vain verkkokaapeli puuttui. Olin aiemmin piirtänyt tietsikalla häntä varten kaaviokuvan tarvittavista johdoista ja liitännöistä. Lisäksi kirjoitin listan myös selväsanaisena. Hän printtasi molemmat ja paineli Elisan kauppaan, josta oli nettiyhteydenkin tilannut.
Puuttui enää 10m pitkä Ethernet-kaapeli, RJ-45 liittimillä, luokka Cat-5, Cat-5e tai Cat-6. Nämä tiedot olin siis kirjannut listaan ihan varmuuden vuoksi, ettei tietokone-illiteraali tuttuni ostaisi väärää. Kyseessä siis tuikitavallinen tietokoneen lähiverkkokaapeli.
Ja mitä sanookaan armas Elisan liikkeen miesmyyjä (ainoa myyjä sillä hetkellä): ”Ei meillä tuollaisia myydä. Ei Ethernet-kaapeleita ole enää aikoihin käytetty, sun täytyis kysyä jostain kirpparilta.”
WLANit on yleistymässä (itsekin langattoman yhteyden päässä tällä hetkellä) mutta en tiennyt että Ethernet-kaapelitkin on vanhentuneet jo nyt! Myyjä sitä paitsi oli vielä nuori ja vasta koulunsa käynyt. Ja vakavalla naamalla väittää silkkaa sontaa…
Yksi selitys tietty on, että hän olisi sekoittanut ohut Ethernet -kaapeliin (tuskin tietää edes mikä on paksu Ethernet -kaapeli), mutta sitäkään sekoitusta ei olisi tullut jos olisi lukenut loppuun: RJ-45 näyttää isolta puhelimen johdon liittimeltä ja Cat-kategoriat kertovat suoraan kaapelin tyypin ja standardit. Samoin kuvasta kävi selkeästi ilmi, mihin kohtaan ja millaista kaapelia tarvittiin. ADSL-modeemejakaan ei taida olla ohut Ethernet -liittimillä varustettuna… Tietoliikennekaupan myyjälle näiden kaikkien pitäisi olla perusjutuista perusjutuimpia.
Eli käsi mikä käsi. Tuttuni poistui hämmentyneenä saatuaankin ei-oota, vaikka kyseessä oli sama liike, josta oli saanut sekä nettiyhteyden että ADSL-modeeminkin. Puhelinrumban jälkeen sain vakuutettua tuttuni siitä, että hän oli toiminut tismalleen oikein ja että liikkeen myyjä oli ”palvellut” ala-arvoisesti. Seuraavana päivänä samassa liikkeessä, toisen myyjän kanssa, hommassa ei ollut pienen pientäkään ongelmaa.
Eikä tämä ollut ainoa pöllöys ko. henkilön palvelutilanteissa… Ehkä niistä joskus toisella kerralla, näemmä sain poltettua tähänkin lyhykäiseen stooriin erinäisiä satoja merkkejä. Olen niiiin lyhytsanainen, suoranainen asian tiivistyksen mestari 😎
Päivänjatkoa kaikille!
-c-
EDIT: Kävin korjailemassa pahimpia kirotusvireitä, taisi niitä vieläkin jäädä, mutta nyt ei ole pilkunviilauksen aika =)