Automatisointi, keinoäly ja koneoppiminen sekä laadukkaasti toteutetut sisällöt ovat tämän vuoden megatrendi myynnin maailmassa, koska näiden yhteisvoimalla on mahdollista saada aikaiseksi merkittävä määrä lisämyyntiä, eli enemmän aikaa myyntiin ja vähemmän aikaan myyntityön byrokratiaan (CRM) ja tutkimusytyöhön, eli mahdollisten ostajien etsintään ja profilointiin.
Myyntiorganisaatiot pyrkivät kaikin eri keinoin tarjoamaan entistä henkilökohtaisempia lähestymisiä. On sitten työvälineenä puhelin, pikaviestit, sähköpostit ja kotisivut. Voidaan sanoa, että kyse on äärimmäisyyksiin vedettävästä personoinnista, eli tarjoa superhenkilökohtaisia lähestymisiä ja myyntineuvotteluja.
Edellisessä artikkelissani Mitkä ovat myynnin trendit vuonna 2018? luettelin mittavan listan eri kohtia joihin yritykset tulevat panostamaan tänä vuonna. Siksi onkin sopivaa täydentää listausta vielä uudella artikkelilla. Eli tässä on poimintoja eri lähteistä:
- keinoälyyn perustuva henkilökohtainen avustaja myyjän tueksi
- meteli sosiaalisessa mediassa tulee kasvamaan
- heikkolaatuinen sisällöntuotanto kasvaa, minkä takia laadukas sisällöntuotanto on kultaakin arvokkaampaa
- ostajien mainossokeus lisääntyy sosiaalisen median kanavissa
- kilpailu hakusanajohtajuudesta kiristyy
- myyntiorganisaatiot yrittävät tavoitella samanlaisia ostajaehdokkaita sähköpostien ja kylmäsoittojen avulla
- yritysten arvostelusivujen suosio tulee kasvamaan
- yritykset pyrkivät erottautumaan entistä vähemmän tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksien avulla
- vaikuttajamarkkinoinnilla suurempi rooli myynninedistämisessä
- virtuaalitodelilsuuden, eli VR:n, rooli korostuu
- ostajat vaativat suuremman määrän hemmottelua
- vähittäiskauppiaiden tulee tarjota kuluttajille suurempi mahdollisuus rakentaa ja räätälöidä tuotteita itselleen
- vähittäiskauppiaat panostavat robottituotantoon
- lisätystä todellisuudesta (AR) tulee entistä hienostuneempaa
- kivijalkakaupat jatkavat kukoistustaan
- vähittäiskauppiaat tehostavat valintamenetelmiään, eli kuluttajille tarjotaan entistä huolellisemmin poimittuja tuotteita
- vähittäiskaupat pyrkivät entistä paremmin mukautumaan omaan lähiympäristöön, eli identtisten kauppojen aika on ohi suurketjuilla
- yritykset alkavat hyöndyntymään tunnettujen brändisuurlähettiläiden ohella mikrovaikuttajia
Myyntiorganisaatiot pyrkivät siis tekemään kaikkensa, on sitten kyse yritys- tai kuluttajamyynnistä, että ostajat saavat parhaimman mahdollisen palvelun ja jotta heidän tarpeet huomioidaan entistä tarkemmin. Teknologisen kehityksen tarkoituksena on antaa enemmän aikaa myyjille, jotta he voivat tarjota ostajille parhaimman mahdollisen asiakaskokemuksen. Siksi onkin syytä katsoa alla olevasta videosta myös musiikkimoguli Sergion viisaudet siitä, että miten tilanteet otetaan haltuun.