Hei vaan.

  • Sulkakynä

Olen ollut asiakaspalvelualalla viisi vuotta ja kaupan tätinä olen toiminut muutaman kuukauden. Näen siis ihmisiä paljon työvuoroni aikana ja palvellessani teen samalla havaintoja asiakkaista. Vaikka suurin osa asiakkaista ovat mukavia tai peräti todella mukavia, aina kassalleni tulee ne muutamat, jotka hämmentävät minua epäkohteliaisuudellaan. Jotkut asiakkaat eivät vastaa tervehdykseeni. Tämä asia on tietenkin hyvin pieni ongelma koko universumissamme, mutta minua tämä ärsyttää todella paljon. Siis TODELLA PALJON. Itse en voisi ikinä olla moikkaamatta myyjää tai ylipäätänsä ketään, joka palvelee minua. Oikeastaan luulen tervehtiväni aina, jos joku tervehtii minua. Ihan sama missä ja kuka. Mutta varsinkin, jos menen kassalle maksamaan ostokseni ja myyjä ottaa minuun katsekontaktin ja sanoo iloisesti hei tai moi, en voisi olla vastaamatta. Miksi olisin? Näin kuitenkin jotkut ihmiset toimivat. Yleensä nämä samat kaverit jättävät myös kiittämättä, tai jos mahdollista, eivät puhu ollenkaan mitään kassalla olo aikana. Se on mielestäni outoa ja ennen kaikkea epäkohteliasta. Raivoni kiehahtaa aina, kun iloiseen tervehdykseeni vastataan ”sininen lm” tai pelkällä hiljaisuudella. Vaikka olenkin ”vain kassatyttö”, minua ei tarvitse komentaa kuin koiraa. Vai tarvitseeko? Meille kassatyypeille on kuitenkin helppo purkaa omaa huonoa oloa ja elämäänsä, mutta ehkä joku yrittää myös kohottaa omaa itsetuntoaan. Ehkä joku tuntee ylemyyden tunnetta, kun tietää saavansa sen mitä haluaa, vaikka olisi kuinka inhottava kaupankassalle. Voisiko olla niin? Vai onko heillä vain huono päivä? Vai kiinnittävätkö he itse ollenkaan tähän huomiota? Ehkä heiltä puuttuu kotikasvatus ja käytöstavat? Tai ehkä he ovat vain ärsyttäviä ihmisiä.

Asiakaspalvelu on mielestäni mielenkiintoinen laji. Vaikka välillä kohtaankin niitä vähemmän mukavia asiakkaita, pidän silti asiakaspalvelussa olemisesta. Erilaisten ihmisten kohtaaminen on hienoa ja tilannetaju sekä pelisilmä kehittyy koko ajan. Mielestäni tutustun itse itseenikin asiakaspalvelutilanteissa. Näen kuinka reagoin eri tilanteisiin ja toisaalta, kuinka ehkä haluaisin reagoida joihinkin tilanteisiin. Varsinkin hankalissa tilanteissa tämä näkyy: Jos asiakas suuttuu (aiheesta tai aiheetta) hänellä on kaikki aseet käytettävissä. Hän voi huutaa ja raivota, sekä haukkua minut maasta taivaaseen. Mitä minä siinä voin tehdä? Vaikka mieleni tekisi antaa samalla mitalla takaisin, joudun vain pahoittelemaan ja hymyilemään asiakaspalveluhymyäni. Toki aidot ajatukseni ovat: ”Mene runkkari helvettiin mun silmistä.” Mutta on nurinkurista, että se jolla olisi anteeksipyydettävää, ei sitä pyydä, vaan sen sijaan se pyytää, jolla ei ole mitään anteeksipyydettävää. Onkohan tämä mahdollista vain asiakaspalvelutilanteissa? Tietenkin on muistettava, että asiakkaan viha ei kohdistu henkilökohtaisesti minuun, minä vain satun olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Kerran tosin eräs asiakas raivostui minulle, kun minulla oli kuulemma tyhmä ilme. Se varmaan oli ihan henkilökohtaisesti minulle tarkoitettu vihanpurkaus.

Mutta ehdottomasti työvuoroni asiakkaat koostuvat niistä mukavista ja iloisista ihmisistä, jotka saavat myös minulle hyvän mielen. On hienoa, jos voi revetä nauramaan tuntemattoman ihmisen kanssa, tai saa piristettyä jonkun toisen päivää. Kaupankassa ei ole minun unelmatyöni, vaan väliaikainen tulonlähteeni, mutta asiakkaiden avulla teen työstäni kivempaa. Mottoni onkin töissä, että palvelen ihmiset ihmisinä, enkä asiakkaina. Mielestäni siinä on ero.

3 kommenttia

Franny_Berry

4.11.2015 14:25

Komppaan! Niin monta vuosikymmentä on takana asiakaspalvelusta (tai muutoin ihmisten kanssa kontaktissa oloa). Kaikenlaista hiihtäjää on nähnyt ja se kyllä kasvattaa ajattelemaan vähän laajemminkin kuin omaa napaa.... Onneksi itselläni on positio, jossa voin poistua tilanteesta. Joskus olen harrastanut tätä toimintaa, kun joku aloittaa karjumalla asiansa. Sanon vaan rauhallisesti, että "Nyt taisi lähteä vähän väärin liikkeelle..otetaanpa uudelleen" ja poistun. Tulen takaisin ja tilanne alkaa uudelleen :D Yleensä kerta riittää, mutta voi mennä myös viiteenkin kertaan...

Totta on se, että hedelmällinen kontakti asiakkaan (ihmisen!) kanssa auttaa jaksamaan montakin huonompaa. Joka tapauksessa, lähinnä säälittää nykyään. Miten paha olo ihmisillä on. Ja tunnen myötätuntoa siitä, että ihmiset tekevät itse elämänsä niin vaikeiksi. Ja ehdottomasti kiitän aina (hyvästä) palvelusta ja annan positiivista palautetta kun siihen on aihetta!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

RMJ67

9.11.2015 08:50

Monesti olen toivonut, että nykyaikana olisi koulussa enemmän tapakasvastusta ja kodeissakin opetettaisiin lapsille toisen ihmisen huomioonottamista. Itsekin kassana työskentelevänä törmää tähän 'minulle, minä ite-asenteeseen' aivan liian usein. Toisen kunnioittaminen ja alkeellisten käytöstapojen, kuten kiitos ja ole hyvä, sanojen käyttö on unohtunut niin monelta. Jopa vapaa-ajallani huomaan tervehtiväni meidän kaupan kanta-asiakkaita kun kaupungilla vastaan tulevat. ja jos joku minulle hymyilee niin varmasti hymyilen takaisin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.12.2021 10:30

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus