Sulkakynä

Näytetään kirjoitukset helmikuulta 2016.

Bangkok.  1

Bangkokissa oltu kohta kaksi vuorokautta. Saldona on toteamus kivasta hotellihuoneesta hyvällä sijainnilla, hyvä sushi-illallinen Nabu-ravintolassa, taivaallinen thaihieronta, kävelyä kaupungilla sekä Chinatownilla ja illallinen intialaisessa ravintolassa. Niin ja biljardia sekä Singha-olutta. Ei huono, sanoisi Jorma Uotinen. Bangkok on mielestäni mielenkiintoinen ja jännittävä kaupunki, jossa saa helposti ajan kulumaan mihin tahansa vuorokauden aikaan. Tämä on siis meidän toinen kerta yhdessä Bangkokissa, emmekä varmasti viime kerralla kokeneet kaikkea mitä Bangkokissa voi kokea. Huomenna menemme ehkä shoppailemaan kelluvaan markettiin, jossa emme ole ennen käyneet. Ideana on ilmeisesti istua veneessä ja tehdä ostoksia. Voisin ostaa itselleni uuden lompakon. Ja ehkä uuden mekon. Toisaalta miksei samantien myös jotain kivaa paitaa..

Vaikka Bangkokissa riittää nähtävää ja koettavaa, suurin syy tänne tuloomme oli kuitenkin uusien passien hankkiminen. Eli maanantaina suunnistamme Suomen Suurlähetystöön ja ilmoitamme tarvitsevamme uudet passit. Saamme sellaiset kai noin viikossa, eli Thaimaassa vietetään aikaa siihen asti. Voi olla, että jatkamme Bangkokista johonkin rannalle muutamaksi päiväksi sillä välin. Esimerkiksi Pattayalle.

Bangkokissa on ollut kyllä mukava olla, eikä haittaa huomenna herätä uuteen päivään täältä. Vaikka Phnom Penh on kiva kaupunki, on jotenkin miltei ihanaa tulla siistimpään ja varallisempaan kaupunkiin. Bangkokin yleisilme on huomattavasti siistimpi, sekä ihmisten pukeutumistyyli on tyylikkäämpää. Tavallaan pinnallista ajattelua, mutta jotenkin vain on mukava piipahtaa tällaisessa paikassa. Tulee ehkä vähän sellaista länsimaalaista tunnelmaa. Ja länsimaalaisesta tunnelmasta tulee minulle ajoittain turvallinen olo. Toki myös mahtavaa nauttia Bangkokin shoppailumahdollisuuksista, katukeittiöistä sekä kunnon ravintoloista ja unohtamatta kaikkia nähtävyyksiä sekä vilkasta yöelämää. Kyllä kelpaa.

Lyhyesti.  1

Nyt tuntuu, että elämä voittaa. Suruaikani on päättynyt laukkuni varastamisen suhteen, enkä ole enää tapahtuneesta katkera. Olen antanut anteeksi. Paperihommatkin ovat aika hyvin hoidettu, Bangokissa enää vain vieraillaan Suomen Suurlähetystössä. Kyllä kaikki järjestyy ja niin kuin sanoin, elämä voittaa.

Nyt istun Angor Mithonassa ja nautin auringonpaisteesta. Tilasin itselleni avokadosalaatin ja lasin valkoviiniä. Elämä totisesti voittaa. Lounaan jälkeen vilkuilen itselleni työpaikkoja sekä opiskelupaikkoja. Tämä palkintovaimon elämä katkeaa heti kun olemme takaisin Suomessa. Minulla ei ole selvää suunnitelmaa mitä teen/haluan tehdä, mutta ehkä sekin selvinee aikanaan. Mutta koska pidän kirjoittamisesta, ajattelin kokeilla onneani Metropolian yhteishaussa käsikirjoittajalinjalle. Tiedän, minua kiinnostaa ”huuhaa” alat, haluan kirjailijaksi ja käsikirjoitajaksi, mutta minkäs teet. Tai minä teen. Ennakkotehtävät ovat esillä netissä ja minä teen parhaani niiden suhteen. Tiedä vaikka tärppäisi.

Nyt lyhyesti virsi kaunis, palaan taas blogini ääreen muutaman päivän päästä.

Kenties Pattayalle.  1

Eilen kävimme hakemassa meille exit-viisumia, joka on kuulemma torstaina noudettavissa. Tähän viisumiin meni rahaa 80 dollaria/henkilö. Toivon todella, että vakuutus korvaa tämän kaiken. Kulunut viikko on ollut hyvin hyvin kallis. Mutta minkäs teet, nämä kaikki liput ja laput on hankittava. Ylihuomenna voimme siis hakea valmiit viisumimme ja meillä on sen kanssa aikaa poistua maasta kaksi viikkoa. Katselin äsken vähän lentoja Bangokiin, se on meidän seuraava etappi. Tai varsinkin Bangokissa sijaitseva Suomen Suurlähetystö, jonne menemme tilaamaan meille uudet passit. Sekin lysti varmasti maksaa...En tiedä kuinka nopeasti nämä passit tulevat sinne, mutta ilmeisesti noin viikko – kolme viikkoa siihen arviolta menee.

Varmasti vietämme muutaman päivän Bangokissa, mutta ihan kuin Pattaya kutsuisi. Emme ole koskaan käyneet siellä, mutta kuulemma se on käymisen arvoinen paikka. Jos olen ymmärtänyt oikein, siellä voi rentoutua rannalla keräilen simpukoita ja katsellen auringonlaskua samalla kuunnellen meren kohinaa, mutta halutessaan biletys ja bailaaminen ei ole ongelma. Kuulostaa siis ihan two in one-rannalta. Meidän suomalainen kaveripariskunta lapsineen ja perheineen matkustaa myös tälle rannalle, joten tuttujakin olisi seurana. Voisin pitää heti heille infotilaisuuden siitä, kuinka laukkuja täytyy vahtia dobermannin tavoin. Ei saa herpaantua hetkeksikään.

Se Chiang Mai-retki on kai kuopattu kokonaan. Ehkä meidän ei ollut tarkoitus mennä sinne. Ja siis meidän kaverimmehan matkusti sinne viime viikolla, niin kuin oli tarkoitus, mutta hän viestitteli yksi päivä Chiang Maissa olevan kylmä ja tylsää. Tai hän arveli minun ja poikaystäväni mielestä siellä olevan kylmä ja tylsää, hän itse viihtyy kuulemma hyvin. Mutta voi olla, että me ei tällä reissulla matkusteta Pohjois-Thaimaahan. Bangok – Pattaya – Bangok – Phnom Penh saattaa olla meidän reitti. Phnom Penhiin meidän tultava takaisin, kun täältä meidän lento lähtee takaisin Suomeen 29.3. Tuntuu, että loma loppuu kohta, mutta ehtiihän tässä vielä näkemään ja kokemaan yhtä ja toista. Fakta kuitenkin on, että tämäkin loma loppuu ja Suomessa arki odottaa, joten siihenkin pitää varautua. Olen tällä hetkellä työtön ja onnellinen, mutta Suomessa tämä yhdistelmä ei välttämättä kauaa toimi. Suomessa haluan tehdä töitä, tai on oikeastaan on pakkokin. Raha kun ei kasva puussa. Enkä toisaalta vain kehtaa vihellellä Suomessa, kun kaikki kaverit menevät töihin tai kouluun ja tekevät jotain järkevää. Minäkin haluan tehdä jotain järkevää, siksi pitää alkaa selailemaan työpaikkoja. Alankin heti tuumasta toimeen.

Ja laukku lähti taas...  2

Huoh. Olemme edelleen Phnom Penhissä, sillä meiltä varastettiin passit, joten täällä ollaan jumissa. Meidän piti lähteä kaksi päivää sitten Chiang Maihin, mutta matkalla lentokentälle tuktukilla, mopo tuli taas takaa ja joku repäisi minun sylistäni laukun. Se kävi jälleen hyvin nopeasti ja taitavasti, mutta tällä kertaa siinä meni paljon. Minun ja poikaystäväni passit, 400 dollaria, kamera, iPhnone 4, halpa Nokian puhelin, kalliit silmälasit sekä lompakko kaikkineen korttineen. En osaa edes kuvailla sitä epäuskoa ja epätoivoa, kun laukkuni lähti sylistäni ja tajusin kaiken menneen. Se oli jo toinen laukku kuukauden sisään. Uskomatonta. Kamalaa. Törkeää. Totta.

Istuimme siis tuktukissa, pidin laukkua sylissäni ja pidin siitä kiinni. Ajoimme jollain isolla tiellä jotain 60km/tunnissa, eli vauhtiakin oli aika paljon. Yhtäkkiä joku repäsi minulta laukun pois. Keskellä kirkasta päivää. En osanut todellakaan odottaa sellaista. Aamulla laukkua pakatessa mietin, että nyt tänne tulee paljon kaikkea arvokasta, mutta eihän tässä mitään, kun hyppäämme hotellin edestä tuktukiin, ajamme suoraan kentälle, istumme lentokoneessa ja Chiang Maissa otamme taas tuktukin suoraan hotellille. Siellä saisin tyhjentää laukun sisällön hotellin kassakaappiin. No, näin ei tapahtunut, vaan näköjään tuktukissa istuessa sylissä oleva laukku lähtee rosvojen matkaan keskellä päivää. Itkin ja kiroilin tuona päivänä melkoisesti.

Tuon tapahtuneen jälkeen tuktuk-kuskimme vei meidät poliisiasemalle, jonne oli aika pitkä matka. Perille saavuttuamme kuljettajamme lupautui vahtimaan rinkkojamme ja reppujamme sillä aikaa, kun olemme asemalla. Kyllä mietitytti, että voiko tähän kuljettajaan luottaa, vai lähteekö hän tavaroidemme kanssa menemään. Toisaalta pitäisi olla aika paljon pokkaa, että kehtaisi viedä juuri ryöstetyn pariskunnan tavarat poliisiaseman pihasta. Onneksi näin ei käynnyt, vaan kuljettajamme on osoittautunut viime päivinä mahtavaksi ihmiseksi. Hän siis odotti meitä kiltisti, kun teimme rikosilmoituksen ja passien katoamisilmoituksen. Tähän meni oma aikansa, sillä kaikki lukuisat paperit kirjoittetiin käsin eikä tietokoneella. Näiden papereiden kirjoittaminen maksoi meille yhteensä 90 dollaria. Kun kaikki kysymykset oli kysytty ja kaikki tarvittavat paperit kirjoitettu, lähdimme kuljettajamme kanssa takaisin Phnom Penhin keskustaan, saman hotellin eteen, mistä aiemmin olimme lähteneet. Hometown Hotellin henkilökunta oli vähän ihmeissään, kun he huomasivat meidän hyppäävän tuktukista ulos. Meidänhän olisi pitänyt olla jo Thaimaan puolella.

Koska Kambodzassa ei ole Suomen suurlähetystöä, menimme eilen Ruotsin suurlähetystöön. Kerroimme varastetuista passeistamme ja täyttelimme taas tarvittavia papereita. Kävimme myös valokuvausliikkessä ottamassa meistä passikuvat. Suurlähetystön luukulla olimme lähtiessämme noin 100 dollaria velkaa.
Tänään menimme jälleen samalle luukulle ja jännitimme, että saammeko hätätilapassit mukaamme. Poikaystäväni oli pystynyt näyttämään edellisenä päivänä ajokorttinsa, mutta minulla ei ollut enää sitäkään. Meillä ei myöskään ollut passeista kopioita tai mitään, joten en pystynyt todistamaan henkilöllistyyttäni mitenkään. Onneksi kuitenkin tänään saimme hätätilapassit, joilla voimme siis lentää yhden lennon. Tämä lento on Bangokiin, jossa on Suomen suurlähetystö. Sinne saamme uudet passit Suomesta kuulemma jo viikossa. Mutta koska meillä ei ole vielä oikeita passeja, meidän piti tänään hankkia Thaimaan viisumit, jotta pääsemme Bangokiin. Nämä viisumit maksoivat vähän yli sata dollaria.

Nyt siis meillä on onneksi hätätilapassit, Thaimaan viisumit, passikuvia sekä muita papereita. Enää puuttuu exit-viisumi, jotta pääsemme pois Kambodzasta. Meillähän meni viisumi umpeen täällä muutama päivä sitten. Kun tämä asia on hoidettu, voimme lentää Bangokiin ja odottelemme siellä uusia passejamme. Tai menemme ehkä Pattayalle. Tämä koko touhu on ollut hyvin ikävää ja kallista. Onneksi meillä on vakuutukset kunnossa, mutta silti tottakai mielettömästi. Ehkä kaikella on tarkoitus ja tämä oli parempi näin? Jos olisimme päässet Chaing Maihin, olisiko siellä käynnyt jotain pahempaa? Haluan uskoa, että tällä oli joku hyvä tarkoitus. Mutta silti huoh.

8.2.2016 kuulumiset.  1

8.2.2016 Phnom Penhissä. Kaupunki on aika hiljainen, sillä paikalliset ovat menneet perheidensä luo maaseudulle. Näin siksi, koska nyt on kiinalainen uusivuosi. Tämä uuden vuoden aatto oli kai eilen, mutta ei se täällä oikein näy kuin hiljaisena kaupunkina. Tuktukeja on vähemmän, katukauppiaita ei juuri lainkaan ja liikenne on myös vähäistä.On hiljaista ja rauhallista. On ehkä vielä huominenkin, mutta sitten paikalliset kai alkavat jo valumaan takaisin Phnom Penhiin töitä tekemään.

Minä, poikaystäväni, sekä meidän kaverimme olemme nyt olleet Phnom Penhissä ilman viisumia kaksi tai kolme päivää. En ole ihan varma, mutta umpeen se joka tapauksessa meni. Se tarkoittaa siis käytännössä sitä, että joudumme maasta poistuessamme maksamaan sakot kyseisestä ”rikoksesta”. Päiväsakko on kuulemma alle viisi dollaria/henkilö. No, lähdemme ylihuomenna Thaimaan Chiang Maihin, joten pääsemme lentokentällä tuon sakon maksamaan. Ja pääsemme tosiaan Chiang Maihin. Se sijaitsee Pohjois-Thaimaassa, muuta en siitä oikein tiedäkään. Luulen siellä olevan temppeleitä, luontoa, rauhaa ja pikkukyliä. No, muutaman päivän päästä tiedän mitä siellä on. Kivaa lähteä kohti tuntematonta ja nähdä sekä kokea kaikkia uusia juttuja. Meillä on vain menolippu, eli tulemme takaisin Phnom Penhiin kun siltä tuntuu. Tai menemme minne haluamme. Tai jäämme sinne. Kaikki on avoinna ja pidän siitä.

Tänään suunnitelmissa olisi käydä iltapäivä-salilla ja menemme ehkä illemmalla jollain kokoonpanolla syömään. En muista olenko mainostanut blogissani, kuinka paljon Phnom Penhissä on tällä hetkellä suomalaisia, mutta meitä on paljon. Ja kuulemma lisää tulee. Eilenkin vietimme mukavaa iltaa yhdessä, katsoimme jalkapalloa, pelasimme korttia ja joimme viiniä. Minäkin jopa pelasin ja hävisin tottakai. Kivaa kuitenkin oli, vaikka olenkin nyt 25 dollaria köyhempi. Tänään voisimme ehkä taas yhdistää voimamme ja lähteä viettämään ravintola-iltaa. Sellaisia kuulumisia.

Niin se laukku lähti.  1

Toissailtana tai oikeastaan yönä olimme syömässä kaveriporukkamme kanssa River Sidellä. Ruuan jälkeen minä ja poikaystäväni halusimme lähteä jo takaisin hotellillemme, muut seurueestamme jäivät vielä jatkamaan iltaa. Me siis lähdimme kaksistaan kulkemaan kohti St.172:sta. Matka oli melko lyhyt, joten päätimme kävellä. Kello tuli ehkä jotain yksi yöllä ja Phnom Penh tuntui ja näytti samalta kuin aina öisin. Aurinko oli laskenut ajat sitten, baarien valot välkkyivät iloisesti, kulkukoirat etsivät ruokaa, muutamat tuktuk-kuskit tarjosivat kyytiä, ihmisiä ja liikennettä oli vähemmän kuin päivisin, eikä ollut enää niin kuuma. Kävelimme siis tuttua katua ja juttelimme niitä näitä, kunnes äkkiä tunsin jotain törmänneen minuun. Kiljahdin vaistomaisesti (kiljun herkästi) ja tajusin sen jonkun olleen skootteri. Ajattelin että skootteri törmäsi minuun vahingossa tai jotain. Samassa tajusin, ettei minulla enää ollut käsilaukkuani. Sanoin poikaystävälleni, että he veivät laukkuni ja katsoin kuinka skootteri oli koko ajan vain kauempana. Minun teki mieli huutaa heidän peräänsä, että ”antakaa se takaisin”, mutta mitäpä se olisi auttanut? Siksipä huusin vain ”vittu”.

Minulle siis kävi se, mistä täällä on varotettu useasti: Skootterin päällä on kaksi kaveria, toinen ajaa, toinen nappaa laukun. Se kävi hyvin nopeasti ja helposti. En edes tuntenut sitä, kun laukku otettiin minulta. Vaikka minulla oli vielä sellainen laukku, minkä hihna meni minun ympärini. Se ei siis ollut olallani enkä pitänyt sitä kädessäni. Ja tämä tyyppi joka sen otti, hän ei poikkasut hihnaa mitenkään, vaan väitän hänen saaneen sen ehjänä minulta. (Kokeilimme hotellihuoneessa toisella laukulla olisiko se mahdollista). En tietenkään varmaksi voi sanoa mitään, kun koko tilanne tapahtui niin nopeasti. Ihan hyvä niin, sillä jos minut piti ryöstää, niin tuo oli erittäin nopea ja kivuton tapa tehdä se. Ei ollut mitään aseita tai draamaa. Mutta todella ikävää ja kurjaa kuitenkin. Menetin siis ihanan laukun, halvan puhelimen, noin 40 dollaria, hotellihuoneen avaimen ja huulirasvan. Eli en onneksi mitään ihmeempiä. Hotellihuoneen avaimen joudumme korvaamaan, se on 20 dollaria.

Asioissa pitää mielestäni aina nähdä ne positiiviset puolet ja tästäkin tapauksesta olen niitä löytänyt:

1. Onneksi laukussani ei ollut mitään ihmeempää/arvokasta.
2. Onneksi mitään pahempaa ei käynnyt, kukaan ei kuollut, eikä edes meinannut kuolla.
3. Tämä oli minulle pieni muistutus/opetus, että maailmassa tosiaan on myös pahuutta. Ei kannata olla sinisilmäinen.
4. Näin voi reissatessa käydä, nyt kävi minulle, elämä jatkuu.
5. Tuktukilla kannattaa kulkea iltaisin ja öisin.