
The Guardian kertoo Britannian erikoisesta ideasta markkinoida maata kansainvälisesti. Kyseessä on ministeritasolta ilmoille heittetty ehdotus negatiivisesta mainoskampanjasta, jolla pyrittäisiin hillitsemään maahanmuuttoa Romaniasta ja Bulgariasta.
Kun muissa maissa erilaiset matkailunedistämisvirastot ja -organisaatiot pohtivat, miten oma maa saadaan näyttämään mahdollisimman houkuttelevalta, mennään briteissä toiseen suuntaan. Nimettömänä pysytellyt ministeri sanoi Guardianin mukaan viikonloppuna, että negatiivinen mainoskampanja olisi omiaan ”korjaamaan väärinkäsitys siitä, että kadut täällä ovat päällystetty kullalla.”
[AD]
Briteissä ollaan huolissaan, koska romanialaisten ja bulgarialaisten maahanmuuton rajoitukset poistuvat ensi vuonna. Taustalla ovat huonot kokemukset puolalaisten maahanmuutosta ja sen määrän hankalasta arvioinnista.
Britanniasta löytyy varmasti paljon huonoja puolia, vaikka maasta on pyritty pitämään yllä kuvaa yhtenä maailman kirkkaimmista johtotähdistä. Uusi markkinointitaktiikka, joka toisi esiin hankaluudet työmarkkinoilla ja maailman surkeimpiin lukeutuvat sääolot, olisikin räikeässä ristiriidassa viimeksi Lontoon olympialaisten yhteydessä tehdyn positiivisen propagandan kanssa
Labour-puolueen Keith Vaz sanoi, että suunnitelmat negatiivisesta mainoskampanjasta lähentelevät farssia. Guardianin mukaan Vaz varoitti, että samankaltaisia propagandakeinoja on käytetty huonolla menestyksellä.
Kuulostaako idea negatiivisesta markkinoinnista hyvältä? Miten Suomen voisi tuoda esiin mahdollisimman epähoukuttelevana paikkana tulla asumaan?
Lähde: The Guardian