
Prisma avasi oman verkkokauppansa pari viikkoa sitten. Hesarin etusivun mainoksessa huudettiin seuraavien viikkojen huipputarjouksista. Omalla kohdalla silmään pisti 149 euron hintainen Playstation 3 Slim 160 GB, joka oli 70 euroa edullisempi kuin pleikkareiden vallitseva hintataso. Pitihän sellainen saada.
Prisman markkinamiehet olivat ajastaneet myynnin alkamaan veikeästi lauantaina 25.8. klo 7. Valmistauduin rekisteröitymällä kauppaan jo edellisenä iltana, jotta kellon soidessa syntisen aikaisin olen valmis iskemään näppini Sonyn hittituotteesen. Konsoleista jotain tietävänä oli helppo arvata, että ”muutama” muukin on kiinnostunut tarjouksesta.
Olin kirjautuneena kaupassa 6.58 ja naksuttelin päivitä-painiketta, jotta tuotteen normaalihinta putoaisi 249 eurosta 149 euroon. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja sivujen latautuminen hidastui huomattavasti. Päätin alkaa naksutella Osta-painiketta, josko se toimisi. Muutaman minuutin päästä tuote ilmestyikin ostoskoriin hintaan 149e. Huisia! Eikun maksamaan. Sivusto oli tässä vaiheessa aivan jumissa ja luottokorttimaksun läpimenoa sai odottaa minuuttitolkulla. Minulla kävi kuitenkin tuuri, ja tilausvahvistus napsahti lopulta postilaatikkoon.
[AD]
Muutaman tunnin kuluttua Prisma joutui myöntämään, että homma ei mennyt ihan putkeen. Prisman ”Tunnustamme, että pleikkareiden suosio yllätti kaikki etukäteisarviomme.” -päivitys Facebookissa täyttyi samantien pettyneiden asiakkaiden kommenteista. Monet valittelivat verkkokaupan kaatumista ja epäilivät rajoitetun erän olleen vain muutama hassu konsoli. Koko hommaa pidettiin ”naurettavana pelleilynä.”
Nyt Prismalle kävi kuten niin monien muiden verkkokauppojen avajaisissa – suosio pääsi yllättämään. Onko parempi saada muutama tyytyväinen Playstationin omistaja ja satoja vihaisia asiakkaita? Miten kauppojen avajaistarjoukset pitäisi toteuttaa, ettei näin pääse käymään? Ja mikä tärkeintä, ehditkö sinä saada oman konsolisi?